Beräkna flöde i kalibreringsplattor med diameter? Flödesbänk

Diskussioner för erfaret folk
T Landholm
Forumsberoende

Re: Beräkna flöde i kalibreringsplattor med diameter? Flödes

Inlägg av T Landholm »

Aja nu är jag med, grejjen är bara att jag inte har någon lutande flödesskala utan jag har en jäkligt fin liten elektroniklåda som räknar om och visar flödet på datorskärmen :)

Perfekt för en ickematematisk begåvad person som mig... :hihi:

Men däremot om jag inte flödar med insug som jag gjort nu så tappar den över 10 mm, vet inte om min lerradie är för liten eller om det är något annat som gör att det inte stämmer... Men får väl leva med att muttra dit ett insug, såg ifrån eran b20 flow och dynotävling att ny flödade med en fullradietratt, kan det vara något?
Tommy Landholm
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Då ska vi försöka med det Micke, klart du ska upp med bänken!

Du har inte kollat ngt mer på Lagerdilemmat på rc'n?
Håller på byta garage och hus just nu, blir mycket spackla slipa tapetsera istället för skruva.
Bilen står kvar i bussen sen Haninge. Har pratat en del med Erland och han misstänker att klubbhussvängen fått oljepumpen att suga luft.
Inte helt osannolikt kanske. Det går rätt hårt i den kurvan.

Jag har en till underdel som jag kan skruva ihop och montera över toppen på, måste balansera en vev bara. Får nog köra igång efter Jul tror jag.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Toppen är känslig för hur radien in ser ut men den ska inte tappa helt för det.
Helst ska gashastigheten i inloppet inte vara högre än under ventilen så på en bar topp får man göra en rejäl radie.
Ett annat problem är skillnaden i längd mellan golv och tak som blir bättre med insug.
Det blev stor skillnad i flöde med tratten i B20 tävlingen så jag brukar köra med insug.
Är insuget bra så brukar det kunna ge ca 3 CFM mot en bar topp och är det mindre bra kan man tappa flöde.
Vet inte varför du tappar flöde utan insug för jag gör inte det på min bänk på din topp.
Kolla så inte leran lossnar för då suger det luft bakom den som blockerar inloppet.
Hur centrerar du toppen över cylindern?
När ska du ha ihop motorn och prova den?

Erland
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Ja något skumt är det men jag får helt enkelt prova mig fram, först utan insug och sen med bara när jag flödar.

Skumt dock att du inte tappar flöde dock som du säger.

Den är centrerad med ett styrstift men jag är inte hundra hur bra plattan är gjord, inte jag som gjort den.. Ska kolla noga med leran där också.

Toppen är påväg ihop, satte i ventiler med rätt fjädrar igår och mätte lite på nya lyftaren så den inte bottnar som vi pratade om och det verkar grönt, så ska skruva i kammen och kolla ventilspelet ikväll tänkte jag.. Så provstart är inte allt för långt bort nu längre känns det som :thumbright:

Tänkte boka en tid nere hos HighSpeed på rullarna när den väl går så får vi se om det går att locka fram nå pollisar... :)
Senast redigerad av T Landholm den ons okt 29, 2014 7:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy Landholm
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag väntar med spänning på resultatet.
Du har snäll kam så du borde få ett väldigt körbart register men det skulle vara kul om du kom upp i 225 hästar också.

Erland
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Det gör jag med! Ska bli jäkligt intressant!! :thumbright: Bara bilfan går att köra på banan så är jag nöjjd, fast effekt är ju fränt på pappret...... :mrgreen:
Tommy Landholm
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är registret och hur effekten kommer som är viktigt, bra mycket viktigare än toppeffekten.

Erland
Skriv svar