Cheva 350+ turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Cheva 350+ turbo?

Inlägg av David Herbertsson »

Nej, det blir ju fort dyrt och tar tid om man ska bygga om nåt insug osv. Bättre att lägga den tiden på att bygga grenrören eftersom det inte finns några färdiga ändå. Jag har Felpro permatourqe packningar, alltså typ std packningar och Arp bultar. Räcker nog bra med vanliga std bultar med.

/ David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
ekan24v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm

Re: Cheva 350+ turbo?

Inlägg av ekan24v »

Ja:) blir 12.9 bult i motorn så ska de hålla. Hur är det med stakar och kolvar? De är ganska stöddiga?
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Cheva 350+ turbo?

Inlägg av JoBy »

Om motorn inte spikar så håller kolvarna bra, även så kallade hypereutectic kolvar. Smidda tål mer i gränslandet men är man där så håller inte smidda för evigt heller. Stakarna var det som gav upp först för mig, men då körde jag med över 1000 Nm ( Bromsade 1083 Nm vid 4000 varv med lilla turbon näst sista säsongen som motorn levde. Det var utan att räkna bort förluster i lådan, överväxeln på 4L80E, så siffran ska upp ett antal procent för verkligt vrid i motorn ). Stakar, kolvar, vev och block var original från 1984. Vid obduktionen var det tydligt att även dom tvåbultade överfallen var överbelastade med tydliga spår av 'cap-walk'.
Jonas Bylund
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Cheva 350+ turbo?

Inlägg av JoBy »

Det första som begränsar effekten är faktiskt tändsystemet. HEI ger inte tillräckligt med gnista för laddtryck och varv, särskilt inte med E85. Problemen börjar kring 4000 varv och 0.5 bar. En MSD 6 är enklaste lösningen.
Jonas Bylund
Bild
ekan24v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm

Re: Cheva 350+ turbo?

Inlägg av ekan24v »

Har vems sprut redan så kör med det. Tänkte sikta på max 800nm :)
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)
Skriv svar