B230 högkomp turbo laddtryck, kaminställning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Re: B230 högkomp turbo laddtryck, kaminställning

Inlägg av Robert Markström »

Jag har samma setup som du har. B230FD i grunden konverterad till B230FK med alla boxar osv MEN jag har sugmotorns avgassystem vilket blir en propp ganska tidigt tror jag. Har nu satt i en chippad bränslebox (984) & laddar 0.7-75bar. Laddar jag mer börjar den spika & det kommer juuuuust före 4000rpm med en A-kamaxel i toppen. Så ett par 2-3 grader skulle nog behöva bort vid 4000rpm. går bra på övriga registret.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Sedär, jag visste väl att här fanns erfarenhet! Jag har faktiskt också 240 original avlopp fr.o.m. katalysator, med sista dämparen borttagen (borde kanske skrivit). Downpipe är modifierad 940. Är faktiskt 240ns avlopp en sådan propp jämfört men 940ns? Vart i alla fall typ samma dimensioner före katalysatorn.

Vad kör Robert på för bränsle? Misstänker att VX3-kammen vrider minst lika mycket som A-kammen vid 4000 varv så jag lär väl hamna på ungefär samma ladd då, med dagens setup.
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Hehe jag har åxå ersatt sista ljuddämparen med ett rakt rör sedan satt ditt "gubbkröken" igen. Kör på vanlig
95okt.

Har 940 original downpipe, är samma diameter på den som anslutningen mot
katten så jag förlängde bara röret under bilen 6-7cm & kortade DP i motorrummet
2.5cm så att den inte tar i torpedväggen.

Sugmotorns avgassystem är nog 5-6mm mindre i diameter vilket är rätt mycket areaskillinad.
Högre avgasmottryck hjälper ju inte mot knackningar då motorn blandar färskgaserna med heta
avgaser som är kvar i förbränningsrummet.

Frågan är ju dock hur mycket mer effekt det går få ut med grövre avgassystem (2.5-3") utan
att man stöter på spikningar pga att det helt enkelt blir för effektivt/högre VE på en högkompad
motor.

Jag har tänkt sätta 3" på min bara för att jag har ett komplett avgass i 3" som står
i förrådet. Skall då även köra utan katalysator. Borde bli bättre ryt i den! :)

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

///Robban
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Man kan nog säga att vi kör rätt lika uppsättningar då. Släng på ditt 3 tums-system du och så lär du ju köra minst 3 tums downpipe också va? Sen kan du ju byta avgashus till lite större eller åtminstone porta upp befintligt och sist, men inte minst, snarare mest, meddela hur det fungerar!

Rent teoretiskt på bondnivå tycker man ju att jag borde kunna ladda åtminstone lite högre om jag kör på E85, men hur mycket?

Tack skall ni ha såhär långt!
//MartinL
Användarvisningsbild
husky970
Lite mer laddtryck

Inlägg av husky970 »

Kan bara säga en sak att kör aldrig E85 på b230, kör i så fall statiol 98 me oktan booster
Med vänlig hälsning, Robin

Skickas från min iPhone via Tapatalk
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Hej Robin!

Är det tvättande effekten du tänker på då eller?

EDIT: Kan nog intyga att oljan luktar apa efter några tankar på E85, dock har jag kört väldigt fett på belastning. Nu är jag tillbaka på 98.
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Nuså fick jag tillslut fingrarna ur röven & har nu satt dit 3" från turbon & bak utan katt, en ljuddämpare bak. Före
detta gjorde jag så att jag testade jag tanka på statoil & deras 98okt, gjorde en klar skillnad. Kändes lite
piggare & gick allmänt snyggare.

Sen satt jag dit 3" systemet. öhm det gjorde natt & dag! Blev jävligt mycket bättre ryt
speciellt på lite varv när det börjar komma lite avgaser. Laddar 0.7bar upp till ~5000rpm
därefter 1.0-1.1bar. Lite tjuvspik vid 5000rpm så chip till tändingen alt. ett Vems står
på inköpslistan. Ska nog även riva av turbon & fila i WGn lite så det blir lite stabilare
laddtryck.

Drar full spec nedanför:

B230FD helt oöppnad motor med 34500mil.
Bränslebox 984 med chip, okänd tillverkare.
Tändingsbox 148 ochippad.
940 grenrör.
940 spridare.
940 intercooler.
940 tryckrör.
A-kam nerstoppad i toppen iställe för M-skrotet. std 530 topp.
Liiite pressad BTR. (något högre soppatryck).
240ins original bränslesystem, pumpar etc.
V70 T5 TD04HL-16T turbo med 7ans raka hus.
3" från turbon & bak, ingen katt.
Biltema budgetskrot luftfilter, sitter på ett rakt rör ca 20cm från lmm.
960 elfläkt kopplad med volvos relä till bränsleboxen pin10 & 11 så det sköter sig själv.

I övrigt så är bilen i originalskick. Ska byta olja i växellådan då jag tror
det börjar vara ett tag sen det är bytt & säkert är det ATF piss i lådan.

Börjar flytta på sig riktigt bra faktiskt. Metar just nu efter ett Vems så
blir det ett sådant så äre ju inte så mycket som står ivägen för närmare
300hk i motorn fast då kommer det nog behövas stöddigare koppling & M90låda.

Det slutar nog som med 242an, att man aldrig kan ge fan i nått som redan funkar :lol:

///Robban
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Där ser man, är nog på tiden att även jag börjar gräva ut mina fingrar och smider ihop nånting.

MEN du har ju 16T och det har inte jag :doh: så där har du nog ett litet försprång.

I princip är det väl bara spridarna (har kört lite olika), kammen och toppen som skiljer oss åt annars. T.o.m. samma boxar. Jag plockade ur maskinen för att kolla vad den ätit och för att kunna borra oljereturen från turbon med hedern i behåll. Vart inte ens några vändkanter efter 51 000 mil med 116 hk så jag putsade lite och smällde ihop med nya vevlager och 940 turbotopp som låg och skräpade. Med den slapp jag ju proppa pulsair-hålen. Hur har du gjort där?

På tal om WG, fick mittiallt en vacker dag en känsla av att allt inte stod rätt till med bilen, vart som lite turbolagg mittiallt. Eller ganska mycket, men sakta men säkert smög sig laddet upp till 0,7 ungefär bara man stod på. Vart ju WG-staget som lossnat :p men det funkade nästan lika bra ändå.

Meddela gärna hur det utvecklas!

Vart och lura lite på 242an din tidigare, vart ju inte så pjåkig :hihi:
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Jag gjorde en fuling & borrade oljereturen på plats i bilen med motorn ihop. Trycksatte vevhuset med 2hg tryckluft så
nä borren kom igen blåste allt spån ut :hihi: borrade upp till 20mm & gjorde en egen raggarlösning på returen som
inte spyr olja :thumbright:

Jo 16T hjälper nog till endel med den större turbinen, men som jag fatta det
har alla mitsu agg med benämningen TD04HL stora turbinen & dom med
TD04H lilla turbinen? & siffrorna i slutet 13,15,16,18 osv är kompressorns
inducerdiameter med 0.5mm skillnad mellan stegen. tex 15T 41mm & 16T
41.5 (siffror taget ur luften).

Hursom, vad har du för spridare?

///Robban
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Alla lösningar är bra utom de dåliga ;) Hur gjorde du med pulsair-hålen?

Sneda 7ans avgashus skall enligt utsago flöda bäst och med större kompressor borde man ju få ner tempen och upp trycket. Så större är bättre i alla fall den här gången. Närmare vet jag inte.

Har för det mesta haft Delphis 525or och labbat med luftmängdsmätare (eller var det luftmassemätare). Hade två -016 elektroniker som jag körde i olika rör. Dock fick jag aldrig riktigt ett förklarbart beteende och det visade sig efter många om och men att åtminstone ena mätaren var trasig :doh: Så nu ska jag slänga i original-turbo-337or med motstånd och börja om från början så att säga.
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Ja pulsairen ja, jo där blev jag lite irriterad :p Använde koppar 50öringar & packningnarna som
sitter där + lite avgaspasta. Sem skruva fast dom med original klammerna. Plockade på grenrör
& allt annat & starta bilen - Avgasläckage. Sökte en stund tills jag såg att pinnbultarna till
pulsairen tog i grenröret så grenröret täta it mot toppen. var bara plocka lös allt igen &
fila ner pinnbultarna & muttrarna en bit samt putsa lite på grenröret sen gick det fritt :)

Jo snea huset ska ju flöda bättre men hur blir det med ett sånt i en 2/7/900 bil? blir inte
downpipen väldigt konstig i början när man får vinkla hela skitet uppåt?

///Robban
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

HEHEHE! Been there, done that, dock inte denna maskin. Hann t.o.m. föra grenröret att planas innan jag hittade felet :doh: Ingen billig historia... Dock var det en "erfaren" volvo-skruvare jag köpte paketet av och hans kommentar var: det är väl nån svets som läcker lite i DPn eller så. Jo ja tackar!

Du lär ju ha lite turbulens tack vare hålen men det kanske är försumbart.

Har grubblat lite på det där och ärligt talat så vet jag inte men jag tänkte att man åker ju ändå på att bygga downpipe om man vill ha grövre så w.t.f. Sen är det ju 50 / 60 om de tänker gnälla på besiktningen eller inte.

Var ut och kollade på bilen, är väl bra om det är 30 cm till torpeden så rätt branta kurvor lär det ju bli. Kanske man sen också går back i slutändan.
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Haha ja de e it svårt göra bort sig :hihi:

///Robban
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Jaha, då drar vi upp den här igen.

Nu skall tändboxen chipas och jag har möjlighet att önska små ändringar i kartan. Det är fråga om ett s.k. färdigt grundchip, för 940 turbo, och jag får inte se kartorna men jag kan t.ex. säga att jag vill ha fyra grader senare tändning än original på en viss belastning och ett visst varvtal.

Har upplevt spikningar runt 4000 varv med ca. 0,65 i ladd och målet är att ladda baret utan spikningar. Bränslet är 98 och spridare samt LMM är 940 turbo original.

Vad skall jag beställa?
//MartinL
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Jaha, då drar vi upp den än en gång!

Nu är tändboxen chipad. Blev typ 2 grader mindre advance på 75 - 100% belastning och 3800 - max varvtal, jämfört med grund-trimchippet till 940.

Sedan blev det 3-tums rör hela vägen med en dämpare och utan katt (tillsvidare). JESUS CHRIST vad laddet skenade iväg! Jag visste att det skulle skena men 1,5 - 1,6 bar? Bara att plocka bort avgashuset och gräva med getingen en timme. Resultat: stabilt på 0,9 bar typ för att maxa strax över 1 bar. Lagom. Har inte bredbandslambdan i för tillfället men jag har inte hört några värre spikningar iaf ;)

Nu (bara jag skrapat ihop lite slantar) skall det bli effektmätning. Blir nog lite besviken om det landar under 200. Iaf så slirar 740-turbokopplingen lite för mycket när jag slänger i 2an. Vad tror ni? Eller vet av erfarenhet? Och vad är nästa steg för lite mer BILLIG effekt?

Slänger upp dagens setup;

Original B230FD block och kolvar.
Orörd 530-topp med VX3-kam.

13C turbo med lite filat avgashus, från 940.
Grenrör, IC, slangar, motorstyrning från densamme.

Chip i båda boxarna (lite special på tändningen, extra säkerhet).

3-tums rör hela vägen, 1 dämpare, ingen katt.

Bränslet är 98.

Tjong!
//MartinL
Skriv svar