Rollcenter för dubbla a armar får vi fram genom att följa båda bärarmarnas linjer till de möts och därifrån drar man en linje till däckets anliggningsyta mot marken och vid bilens mitt får vi fram rollcentret.
Ligger rollcenter exakt i markplan så belastas fjädrarna med hundra procent av vikten i kurvtagning, hävarmen som rollar bilen är mellan bilens tyngdpunkt CG och Rollcenter(RC).
Ligger RC under marken lägger vi meningslöst mycket vikt på fjädrarna och ligger det över så kränger bilen mindre.
Är det inte bra med mindre kräng? Nja inte genom att ha högt RC, har vi RC halvvägs till CG så får vi jacking som innebär att 50% går via bärarmarna direkt till marken utan att fjädras, detta chockbelastar däcket och gör att vi har mindre fjädrad vikt att balansera bilen med så man vill alltid ha ett lågt RC.
Jacking kan enklast beskrivas om man tänker sig att bärarmarna pekar mycket nedåt och man sedan trycker bilen i sidled, då försöker ju bilen stavhoppa över bärarmarna istället för att fjädra ned.
Andra egenskaper man vill ha är camber gain vilket innebär att camber ökar vid infjädring så att mer gummi ligger mot vägen i kurvorna, man vill att spårvidden inte ska ändras massa vid bump(upp och nedfjädring) samt att rollcenter ligger hyffsat still för det flyttar sig när bärarmarna ändrar läge.
Allt detta leder till att bubbla bäramar blir ungefär som bild B:
övrre bärarm 2/3 längd jämfört med nedre
Nedre paralell med marken
Över lutar lite nedåt mot bilen.
