kg volvo trim har adapter styrningar men det blir tyvär ofta lite väl stort spel.
snyggt jobbat!
mvh jens
Volvo 140, Ett lagomt mellanting
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting
Tjusig kärra! Kör du standard ventiler så funkar gjutjärnsstyrningar fint.
Men till så små ventiler så kan du lika väl köra med den tidiga B20 toppen.
Om du inte vill utnyttja det mindre förbränningsrummet på B18 toppen till
snyggare radier från sätena upp i förbränningsrummet.
Erland
Men till så små ventiler så kan du lika väl köra med den tidiga B20 toppen.
Om du inte vill utnyttja det mindre förbränningsrummet på B18 toppen till
snyggare radier från sätena upp i förbränningsrummet.
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tis sep 21, 2010 9:34 pm
- Ort: Karlskoga/Hägersten
Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting
Man tackar!
Jo jag har ju varit inne och läst en hel del på olika platser om dom här topparna. Bland annat på din sida Erland... Så B18 toppen tänkte jag utgå från med tanke på att få till ett vettigt förbränningsrum kring ventilerna och i sin tur få dom lite mer centrerade mot cylinderloppen. Och om man har kvar de förhållandevis små 42mm på insug, så känns det rent instinktivt som att motorn borde få bättre lågvarvsegenskaper jämfört med att ha några jättestora ventiler med jätteinlopp. Eller är jag ute och cyklar nu?
Hur anser ni att plast i kanalerna lämpar sig på en motor som skall användas på en daglig basis? Tänker med rätt stor temperaturväxlingar, vibrationer, fett och smuts som med tiden kommer? Är det lämpligt och vad skall man använda för plast? Har läst runt lite här men tyckte inte att jag riktigt hittade vad jag sökte.
För övrigt börjar jag bli mer inne på att bygga en hederlig sugmotor, det har jag fått till bra ett par gånger innan så det känns som att oddsen är mer på min sida då.
Vänliga Hälsningar
Björn
Jo jag har ju varit inne och läst en hel del på olika platser om dom här topparna. Bland annat på din sida Erland... Så B18 toppen tänkte jag utgå från med tanke på att få till ett vettigt förbränningsrum kring ventilerna och i sin tur få dom lite mer centrerade mot cylinderloppen. Och om man har kvar de förhållandevis små 42mm på insug, så känns det rent instinktivt som att motorn borde få bättre lågvarvsegenskaper jämfört med att ha några jättestora ventiler med jätteinlopp. Eller är jag ute och cyklar nu?
Hur anser ni att plast i kanalerna lämpar sig på en motor som skall användas på en daglig basis? Tänker med rätt stor temperaturväxlingar, vibrationer, fett och smuts som med tiden kommer? Är det lämpligt och vad skall man använda för plast? Har läst runt lite här men tyckte inte att jag riktigt hittade vad jag sökte.
För övrigt börjar jag bli mer inne på att bygga en hederlig sugmotor, det har jag fått till bra ett par gånger innan så det känns som att oddsen är mer på min sida då.
Vänliga Hälsningar
Björn
Suzuki 2-takts entusiast.