Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Volvo 140, Ett lagomt mellanting

Inlägg av Jens Gustavsson »

kg volvo trim har adapter styrningar men det blir tyvär ofta lite väl stort spel.

snyggt jobbat!

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tjusig kärra! Kör du standard ventiler så funkar gjutjärnsstyrningar fint.
Men till så små ventiler så kan du lika väl köra med den tidiga B20 toppen.
Om du inte vill utnyttja det mindre förbränningsrummet på B18 toppen till
snyggare radier från sätena upp i förbränningsrummet.

Erland
Björn Persson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Björn Persson »

Man tackar!

Jo jag har ju varit inne och läst en hel del på olika platser om dom här topparna. Bland annat på din sida Erland... Så B18 toppen tänkte jag utgå från med tanke på att få till ett vettigt förbränningsrum kring ventilerna och i sin tur få dom lite mer centrerade mot cylinderloppen. Och om man har kvar de förhållandevis små 42mm på insug, så känns det rent instinktivt som att motorn borde få bättre lågvarvsegenskaper jämfört med att ha några jättestora ventiler med jätteinlopp. Eller är jag ute och cyklar nu?

Hur anser ni att plast i kanalerna lämpar sig på en motor som skall användas på en daglig basis? Tänker med rätt stor temperaturväxlingar, vibrationer, fett och smuts som med tiden kommer? Är det lämpligt och vad skall man använda för plast? Har läst runt lite här men tyckte inte att jag riktigt hittade vad jag sökte.

För övrigt börjar jag bli mer inne på att bygga en hederlig sugmotor, det har jag fått till bra ett par gånger innan så det känns som att oddsen är mer på min sida då.

Vänliga Hälsningar
Björn
Suzuki 2-takts entusiast.
Skriv svar