Sida 2 av 2

Re: Intern wastegate S200

Postat: mån mar 16, 2015 12:03 am
av Xuri
oskarax skrev:Lustgas volvo, får jag fråga dig vilken wastegateklocka du gör med med den interna? Jag har varit ute och provat min bil nu och har portat upp minst lika mycket som du och hur jag än gör så sticker laddtrycket förbi 1,5 bar. Jag har tagit en klocka från en escort cossie med en tb04 turbo och vet inte vilken fjäder som sitter i men misstänker att den är alldeles för hård därav mitt höga laddtryck.

Koppla in en manometer å lite tryckluft å kolla NÄR din wastegate börjar öppna vs när den är full öppen så kan du få ett hum om den är för hög.

Orginal wg-hålet tyckte jag i alla fall var aldeles för litet med sina typ 18-20mm så borrade de till runt 28-30 TROR jag..
därför som jag portade inspektionspluggen för att wgn skulle kunna öppna lika mycke som den gjorde med org brickan

Re: Intern wastegate S200

Postat: mån mar 16, 2015 12:06 am
av Xuri
Bild

Orginal brickan samt hålet... VS

nersvarvad avgasventil samt borrat hål, ni ser nog hur mycke de skiljer

Bild

Re: Intern wastegate S200

Postat: tis mar 24, 2015 1:17 pm
av knotan
det funkar inte att köra med det interna orginal, men det funkar om man gör som XURI gjort, (har själv kört med samma, gick som lägst runt 1.4 bar med den klockan jag använde)

Re: Intern wastegate S200

Postat: tor apr 09, 2015 11:40 am
av tomsan
Hur har ni gjort med skiljeväggen innuti avgashuset?
Och vad fasen har ni portat med?

Re: Intern wastegate S200

Postat: tor apr 09, 2015 6:43 pm
av knotan
man lär ju köra med öppen kollektor om man ska anvdvända den interna, jag satte det största borr som fick plats i pelarborren å sen slipade resten med vanlig hårdmetallfil....

Re: Intern wastegate S200

Postat: tor okt 29, 2015 11:24 am
av sunkann
Kom över en 740 som jag tänkte montera en bw s200 på med ett 740 turbo grenrör. Om man gör iordning som xuri, är det någon som kan gissa vad lågt ladd man kan köra på i en övrigt standard f motor?

Är tänkt att bli ett budget/snabb bygge, så hade vart trevligt att kunna använda grejer man har liggande.

Re: Intern wastegate S200

Postat: tor okt 29, 2015 10:37 pm
av gegge
Intressant lösning med den gängade röret för ökat flöde. Locket begränsar onekligen. Jag har en annan utgång på min s200g. Borde främja flödet. Men var hittar jag en fläns som passar???
Bild
Tror dessutom att jag har världens minsta turbinhus, ser nästan komiskt litet ut för att vara twin entry. En sexa?
Bild

Re: Intern wastegate S200

Postat: fre okt 30, 2015 5:05 pm
av knotan
Det avgashuset funkar skitbra på typ 2.0-2.5 liters motorer. Turbon klarar ca 450-500 whp. fläns brukar finnas till det mesta på kl? Annars är det väll bara smida till en egen gissar jag

Re: Intern wastegate S200

Postat: lör okt 31, 2015 1:15 pm
av gegge
Tackar, turbon ska sitta på en 2,4l sexa som är pulssplittat. Kommer ladda runt 2bar och hoppas på runt 450hk. Var rädd att mottrycket skulle sticka med det lilla turbinhuset och minimala interna WGn.

Jämförde med en K26 #8, då är turbin huset en storlek större. 1 cm till i både ytterdiameter och bredd.

Re: Intern wastegate S200

Postat: sön nov 01, 2015 7:53 pm
av knotan
Borde funka men inte ska du behöva ladda så mycket du bottnar nog turbon på lägre ladd.vad är det för motor??

Re: Intern wastegate S200

Postat: sön nov 01, 2015 9:06 pm
av gegge
Håll i dig...

VW LT

Portad NY mekanisk bensintopp med insprutningsinsuget, tror den flödar runt 140 cfm. Dieselbotten dvs D24T med oljekylda svarvade kolvar. Det pulssplittade T3 dieselgrenröret. Bensinkammen ska svarvas om till en profil motsvarande Golf GTi MkI. 95hk original, hoppas på minst 150hk som sugmotor.

Re: Intern wastegate S200

Postat: mån nov 09, 2015 8:55 pm
av Xuri
Gegge!

För å hjälpa dig lite på traven så är de där ingen s200g turbo du har.

Aggregatet du har på bilden är ett Borgwarner B2G

Om inte jag minnsminner mig så har du kompressiorhjul i titan etc lite mer "premium" än s200g aggen.

och om jag minns rätt så passar denna flänsen
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dow ... -10mm.html
prova mät ?

Dock får du svetsa på en liten halvmåne för att få till formen där wg hålet är.

Re: Intern wastegate S200

Postat: tis nov 10, 2015 9:44 am
av gegge
Tack Xuri!

Från lite S200 info till ännu mindre B2G... Inte lätt att hitta någonting om dessa aggregat. En polsk sida menar att de främst satt på Caterpillar i gruvindustrin, byggda för hög belastning. Själv hittade jag lite om Deutz lastbilar. Titanimpeller :shock:

Re: Intern wastegate S200

Postat: sön nov 15, 2015 8:16 pm
av Xuri
gegge skrev:Tack Xuri!

Från lite S200 info till ännu mindre B2G... Inte lätt att hitta någonting om dessa aggregat. En polsk sida menar att de främst satt på Caterpillar i gruvindustrin, byggda för hög belastning. Själv hittade jag lite om Deutz lastbilar. Titanimpeller :shock:
nej de är lite svårt å hitta info om dom,

sålde ett sånt agg te en polare för några år sen
de finns nog olika varianter av dom också men jag är 99 på att de var komphjul i titan i de agget i alla fall.
kommer ihåg de var lite strul å hitta fläns etc.

Måtten på hans agg var 54in å 56 ut men väldigt slimmat avgashus.
vi började mappa den lite men de var en del strul etc och de dog ut.
Den laddade tidigt i alla fall på hans 2.3L 16v.