Sida 2 av 7
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: mån apr 13, 2015 8:58 pm
av stefanfloden
En lite uppdatering från påskhelgen
Har hunnit pressa trattar:
Slipade till kanterna i svarven med lite sandpapper:
Sedan formade jag rören som ska vara mellan insugsfläns och tratt.
Kapade till en planka med 10°grader och satte upp i skruvstädet. Änden på rören har jag redan kapat med 5° vinkel.
Blev såhär
Tejpade ihop lite snabbt och satte dit en pappskiva som början till ett plenum. Kom fram till att det plenum jag tänkt mig från början inte kommer att få plats och längre har jag inte kommit
Började riva ner bakvagnen istället. Ska bli nya bussningar och ställbara hjulvinklar.

Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: fre apr 17, 2015 1:56 pm
av Dasty
Blir fint Stefan! Kul med fler 635turbo projekt.
Mvh
Danne
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: sön maj 24, 2015 9:58 am
av stefanfloden
Dasty skrev:Blir fint Stefan! Kul med fler 635turbo projekt.
Mvh
Danne
Tackar Danne
Det verkar finnas mer hajar med pulver i sverige än man tror

Tycker du får starta en projekttråd om din grymma 6serie med m5 turbomotor
Bygget står lite still just nu då båten görs iordning för säsongen, men lite har det hänt.
Har grejat vidare med insuget, men det är trångt och har inte kommit fram till hur jag ska få plats med ett vettigt plenum.
Har börjat lite i papp, men det sket sig, så jag lämnade det och rev ner bakvagnen istället. Lånade en högtryckstvätt som klarar 150°C, tyvärr var det lite dåligt tryck i den, men värmen gjorde susen

Den verkar ha varit underredsbehandlad ett antal ggr genom åren den här bilen, men under all skit så tyckte jag bakvagnen inte var allt för rostig iaf:thumbright:
Kommer bli nya originalbussningar till bärarmarna och sen har jag tänkt svarva polyuretanbussningar till bakvagnsbryggan och difffäste.
Har en kompis som har en uppsättning powerflexbussningar till en e34 liggandes. Någon som vet om dom stora till bakvagnsbryggan passar e24/e28?
Sen har jag köpt mig fälgar till bilen!
Har varken fram eller bakvagn på bilen så dom är bara ditställda, men det syns ju på ett ungefär hur det kommer bli
BBS RC300 och RC301 8,5x18 och 10x18 som det sitter michelin pilot sport 3 235 40 18 och 265 35 18
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: sön maj 24, 2015 10:25 am
av volvobrage
Felgane satt perfekt på bilen!
Herlig prosjekt:)
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tis maj 26, 2015 3:36 pm
av cjagenmark
dom powerflexen passar tyvärr inte i din brygga.. för stora, är du sugen på att förmedla vidare dom skickar gärna ett pm
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tis maj 26, 2015 4:14 pm
av Makeba
Om du vill ha lite kraftigare/stabilare bärarmsbussningar än orginal gummibussningar och inte vill hemmagjorda delrin, finns dessa att köpa:
http://www.mister-auto.se/sv/lankarmsbu ... BU390.html
Sitter orginal på M5 E34 och 7-serie och skall passa.
"6serie med m5 turbomotor" lät ju klart intressant

S38B36/38 tro..... Ingen mer info?
De fälgarna kommer nog sitta som en smäck....

Skall vara hyfsat lätta och smidda?
/Kent
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tis maj 26, 2015 9:26 pm
av stefanfloden
Tack volvobrage
cjagenmark:
Märkte att dom var alldeles för stora tyvärr.
Makeba:
Har kollat på sådana bussningar, men de var så mycket dyrare, sen så är jag lite rädd att det ska bli resonans i bilen om allt blir stumt!
Angående 6serie med m5 turbomotor, så får du fråga Dasty,då det är hans bil
Fälgarna är som du säger smidda och riktigt lätta

Kan ju behövas till en bil som väger bly

Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: ons maj 27, 2015 11:13 am
av Daniel-635
Jag vet om 8 st. 6-Serie med turbo i Sverige. (Om Erik Jakans är kvar ?)
Varav 5st med M30 motor.
OnTopic.
Ser fint ut Stefan, kan du inte ställa en fälg och däck på vågen? jag är nyfiken.
EDIT: Vi blev visst med en till idag

Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tor maj 28, 2015 8:18 am
av Dasty
Funderade på att skaffa en egen projekttråd för länge sedan men då måste man ju ligga i lite också...
Just nu händer det inte så mycket med min bil, började med att byta turbo inför denna säsong men har nu tagit besutet att den ska få vila i år för att åter vara på gatorna sommaren 2016.
Mvh
Danne
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tor maj 28, 2015 5:00 pm
av Makeba
Daniel-635: Har du räknat med Alpina B7 (E24) då? eller dessa kanske inte räknas....
Stefanfloden: Det finns lite gummi i dessa bussningar, så helt stumma är de inte, sitter ju även i komfortbilen 750. Men klart dyrare ja..... Du har inte funderat på att flytta expansionskärlet och servobehållaren, för att få lite mer utrymme?
Dasty: Om inte egen projekttråd, så lite info här i tråden

om det är ok för Stefan.
/Kent
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tor maj 28, 2015 8:07 pm
av bmw02touring
Min har ju blivit med Tyyrbo i vinter, så där har vi en till.

Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: tor maj 28, 2015 10:32 pm
av stefanfloden
Här var det livat!
Måste ju säga att det är lite kul att det ändå finns några turbohajar
Får se hur det blir med bussningarna. Har inte riktigt bestämt mig... Tror det går att lösa ändå med insuget, bara jag får lite tid att kolla på det.
Vill Daniel göra en liten summering av sin bil här så det bra
Daniel 635: Ska väga fälgarna nästa gång jag är i garaget. Jag ligger borta på jobb måndag till torsdag varje vecka, därav tar det lite tid mellan uppdateringarna.
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: fre maj 29, 2015 7:47 am
av Dasty
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=71434
Tråd med en film å lite gammal info (har bytt till 210 diff nu mm) och några bilder dock inte helt färdigbyggd på dom....
Någon som undrar över nått så ställ frågor i den tråden.
Mvh
Danne
Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: fre maj 29, 2015 7:54 am
av Dasty
Blir fin bilen din Stefan, bra jobbat, bara kämpa på så är du snart på gatan!

Re: BMW 635CSI M50 turbo
Postat: fre maj 29, 2015 11:16 am
av Daniel-635
Makeba skrev:Daniel-635: Har du räknat med Alpina B7 (E24) då? eller dessa kanske inte räknas....
/Kent
Då har jag inte räknat med Alpina bilarna, jag vet att det har funnits 3st B7 Turbo iallafall.
Stefan, är dina bussningar dåliga ?
Mina var gamla och hårda, men det funkar ju lika bra som nya och hårda
