Sida 2 av 5
Re: Ascona A 2,1L
Postat: tis apr 21, 2015 9:16 pm
av Max B
Mer bilder.
B20 tråg och oljepump
Ser ut att kunna fungera ganska bra
Rak sprängkåpa till växellådan.
Ur kapat för svänghjulsgivaren.
Sen vart det testmontering av motor och låda.
Efter lite massage med däckjärnet runt startmotorn gick den äntligen ner

Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons apr 22, 2015 12:31 pm
av The
Tips är att inte lämna skarpa hörn utan slipa så stora radier som möjligt för att undvika sprickanvisningar (tänkte på kopplingskåpan)
Re: Ascona A 2,1L
Postat: fre apr 24, 2015 9:34 am
av Max B
The skrev:Tips är att inte lämna skarpa hörn utan slipa så stora radier som möjligt för att undvika sprickanvisningar (tänkte på kopplingskåpan)
Ok, det visste jag inte.
Ska försöka komma ihåg att slipa om det nästa gång jag lyfter ur motorn.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: tis apr 28, 2015 8:08 pm
av Max B
Re: Ascona A 2,1L
Postat: fre okt 02, 2015 9:52 pm
av Max B
Efter att ha försökt hela sommaren med att få bilen att gå så pass bra att man kunde besiktiga den gav jag till slut upp och ska nu bygga ett genomtänkt insug samt byta motor till en som jag tror är i bättre skick. Den motorn hade jag i en 242 innan och då gick den bra
Efter mycket funderande blev det här grunddesignen.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: lör okt 03, 2015 8:03 pm
av Modlendingen
Ser veldig bra ut!

Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons okt 07, 2015 1:37 pm
av Cassius
Nu har du ju redan en motor, men enklast hade egentligen varit en CIH..

Finns gott om kunskap om de motorerna med och allt passar "rakt av". Jag har samlat delar i 10 år till en 250-280whp CIH och saknaar idag bara lageer och kolvringar samt ett borrat block i princip. Allt ska säljas ifall du är intresserad av att köra "original" motor

Har även 5 växlad låda och en Manta A axel med diffbroms liggandes. Grejer som hade pallat med den motorn mao så länge man inte bara kör banzai starter med bra däck eller ska stå å låsa fast stackarn i varje gathörn

Re: Ascona A 2,1L
Postat: mån okt 12, 2015 7:54 pm
av Max B
Modlendingen skrev:Ser veldig bra ut!

Tack!!!
Cassius skrev:Nu har du ju redan en motor, men enklast hade egentligen varit en CIH..

Finns gott om kunskap om de motorerna med och allt passar "rakt av". Jag har samlat delar i 10 år till en 250-280whp CIH och saknaar idag bara lageer och kolvringar samt ett borrat block i princip. Allt ska säljas ifall du är intresserad av att köra "original" motor

Har även 5 växlad låda och en Manta A axel med diffbroms liggandes. Grejer som hade pallat med den motorn mao så länge man inte bara kör banzai starter med bra däck eller ska stå å låsa fast stackarn i varje gathörn

Jag har faktiskt en CIH 2,4 motor står. Dock är banzai starter och däcksvarvning precis de omogna saker jag tänkt ägna mig åt
Många tänker nog att det är tråkigt med en B230 i en Ascona men för en förstagångs byggare är det skönt med en motor där det finns gott med kunskap och delar i samma land.
Det här är ju dessutom ett forum där man flera gånger har lyckas tagit ur 400-500hk ur en B230 utan att det kostar jättesummor vilket är lockande.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: tor okt 29, 2015 9:04 pm
av Max B
Har funderat mycket på mitt insug och det får bli plats före funktion. Jag hade velat göra det längre men det får helt enkelt inte plats. Nu blir det trattrnas längd (85mm + 10mm fläns).

Re: Ascona A 2,1L
Postat: tor jan 21, 2016 8:44 pm
av Max B
Nu när moppe tävlingen är avklarad så kan jag lägga all tid på att bygga insug
( Projekt tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=80903 )
Fick tag i några hylsor till spridare.
Sågade upp några jack och bankade in kanterna
Tanken är att montera spridarna såhär.
Bakplåten som spridarna ska sitta i.

Re: Ascona A 2,1L
Postat: sön jan 24, 2016 8:15 pm
av Max B
Har testat min nya plasmaskärare vilket är en kanongrej
Hade varit mycket jobbigare att borra 5011 småhål istället för att skära ut dem på några minuter som nu
Köpte Julas roterande filar och de var inget att hänga i granen. Körde slut på tre stycken på de här fyra hålen.
Helsvetsat
Lite helhetsbilder
Nu ska jag bara lista ut någon smart inlopp till insuget.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: tor jan 28, 2016 2:18 am
av Johan_P
Ser bra ut

. Dock ska du nog fundera på hur du sätter spridarna. ingen bra placering när det är original motor. Men ska ärligt säga att jag inte testat själv men läst mycket om det där. Så monterade man på väldigt trimmade motorer med högt varv 7000++ för att det skulle bli en bra dimma. fler nackdelar än fördelar att montera dom så enligt vad jag har läst mig till. Det kan bli skit bra eller så blir det skit dåligt. Men en sak är säkert, Det ser fränt ut

Re: Ascona A 2,1L
Postat: tor jan 28, 2016 6:38 am
av Cassius
Finns en Fiera på Rejsa.nu som kör med Alpina V8, han har monterat spridarna så där med gott resultat! Dock tror jag att en justeringsmöjlighet för spridar positionen hade varit bra. Sprutbilden ser ju olika ut på olika spridare, en del sprutar vidare än andra och då får man sätta dom på olika avstånd från tratten för att få in allt
Med överladdning gäller det att dra in övertrycket jämnt och från rätt håll också så man inte "blåser bort" en del av strålen kan jag tänka mig.. Det blir ju lite turbulentare i ett överladdad insug

Fieron jag nämnde hade singelspjäll och inget plenum.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: lör jan 30, 2016 11:14 pm
av Max B
Kul med input
Jag har själv sett en De Tomaso med en BMW V8 med samma typ av placering på spridarna. Skillnaden var att den motorn var inte överladdad.
(se länk
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55668)
Vad jag minns hade den en fin tomgång och rappt gassvar. Har ingen aning om det här kommer att fungera och om det inte gör det har jag en plan B.
Tanken var från början att göra justerbara brunnar men glömde bort det innan jag gjorde klart plåtbiten. Nu har jag monterat spridarna så långt in som
det går att göra utan att kontakten på spridaren tar i resten av insuget.
Har en idé om att göra överbyggnaden av plast så man kan se in i insuget. Kan va lite fränt samtidigt som man ser om spridarbilden blir lite knas eller inte.
Fick till några timmar i verkstaden så nu är insuget nästan klart för helsvetsning
Med lite ombyggnation kan kanske original fuelrail användas.
Som ni ser är det inte så många cm till tratten så det skulle behövas spridare med kraftig spridarvinkel för att skuta utanför tratten.

Re: Ascona A 2,1L
Postat: sön jan 31, 2016 12:22 pm
av Mothman
Inspirerande och roligt projekt att läsa om!
Kommer definitivt att följas!