940 race setup 376 whp 564 whn
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 940 race setup
jag är ingen expert på 740/940 bakvagnar men allt som sviktar är dåligt och det blir däck stuts mm som knäcker drivaxlar mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: 940 race setup
Okej:-) men då satsar jag på superflex i bakvagnen så är det stumt 

Re: 940 race setup
Går det inte pressa i ledlager? Det är ju ingen gatbil sen har polyflex en del friktion.
Annars har många nyare bilar tätade ledlager tex. Saab som kanske passar.
Mvh
Annars har många nyare bilar tätade ledlager tex. Saab som kanske passar.
Mvh
Re: 940 race setup
Tex. En sån här ledlager tätat kanske passar, finns nog i massa dimensioner då de är vanliga på många bilar:
http://img.skruvat.com/images/66/653401 ... 0160_t.jpg
http://img.skruvat.com/images/66/653401 ... 0160_t.jpg
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 940 race setup
Fortsätt du att åka med 1031 axeln ett tag till. Om eller när det börjar gå sönder så ofta att du lessnar på den axeln så får du ta dig en riktig funderare på hur mycket en hållbarare axel får kosta. Då har du antagligen kommit till det läget att du funderar på om du ska göra en drastisk ombyggnad av bilen för att fortsätta att jaga snabbare tider också.greendanger84 skrev:nova Jörgen:
okej de ska bli kul å se hur tiderna blir med sliksen.. visst får det kosta pengar bara de funkar bravad ska man satsa på för axel då ?
Vad har du för utväxling i bakaxeln nu?
Vad är det för utväxlingar i lådan?
Diametern på slicksen?
Vad har du tänkt dig för maxvarv på motorn?
Vet du hur mycket bilen väger rejsklar på startlinjen (inkl. förare)?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: 940 race setup
Dennis :
ja vet inte men man kan ju kolla upp det för då blir de ju bra stumt iaf
Jörgen :
ja precis är ju ganska smidigt och byta dom så får hänga med ett tag jo man vill ju alltid förbättra sig så med åren lär de ju bli 4 link på den gamle traktorn sen får man åka med Ford 9" axel eller dylikt
3:54 på axeln
lådan vet ja faktiskt inte
sliksen är 26 10,5 16 "
vad för varvtal som krävs har ja för liten erfarenhet av än
ska väga bilen när de blir mappning
ja vet inte men man kan ju kolla upp det för då blir de ju bra stumt iaf

Jörgen :
ja precis är ju ganska smidigt och byta dom så får hänga med ett tag jo man vill ju alltid förbättra sig så med åren lär de ju bli 4 link på den gamle traktorn sen får man åka med Ford 9" axel eller dylikt
3:54 på axeln
lådan vet ja faktiskt inte

sliksen är 26 10,5 16 "
vad för varvtal som krävs har ja för liten erfarenhet av än
ska väga bilen när de blir mappning

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 940 race setup
Är det en 5 växlad ZF låda från BMW du har??
Ja FORD 9" axel är ett förståndigt val om du bygger vidare sedan.
26" höga slicks, 1:1 på högsta växeln, 3.54 i bakaxeln och 175 km/h ger ca 5000rpm i motorvarv över mållinjen...det känns som 2000 rpm för lite ungefär.
Ja FORD 9" axel är ett förståndigt val om du bygger vidare sedan.
26" höga slicks, 1:1 på högsta växeln, 3.54 i bakaxeln och 175 km/h ger ca 5000rpm i motorvarv över mållinjen...det känns som 2000 rpm för lite ungefär.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 940 race setup
jag kör en Dana 60 med spole och pro geer och är grymt nöjd med den! lite tyngre än en full race byggd 9" men stark och lättmekad (om man är van volvo axlar)
en 9" dragrace axel blir bara bra om man byter allt om man ska va lite taskig. överdriver jag jörgen eller ligger det lite sanning i mitt uttalande
? (jörgen är experten jag bara små melkar mina egna axlar)
mvh jens
en 9" dragrace axel blir bara bra om man byter allt om man ska va lite taskig. överdriver jag jörgen eller ligger det lite sanning i mitt uttalande

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: 940 race setup
Jörgen :
japp det är en 5vxl ZF låda från en diesel
vad tror ni om en sådan axel ?
http://bakaxel.se/bakaxlar/extremaxel-30.html
Jens :
okej ja dana 60 axeln såg då rejäl ut iaf
svårt å veta vad man ska satsa på men som Jörgen skrev å köra med original axel tills man spyr på att byta dom
samt att även ta axel bytet vid ex 4 link bygge eller dylikt för och få bättre tider 
japp det är en 5vxl ZF låda från en diesel
vad tror ni om en sådan axel ?
http://bakaxel.se/bakaxlar/extremaxel-30.html
Jens :
okej ja dana 60 axeln såg då rejäl ut iaf



- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 940 race setup
ja kör volvo nu i sommar men börja med lågt laddtryck ca 1bar sen jobba med chassit och kör många tävligar och jobba dig ned i tid tills den inte går fortare. det är mycket mer värt än ett par snabba repor med en massa haverier.
sen ökar du laddtrycket mot sista tävligarna för att se vad den håller för, men då blir bakaxlarna mm kortlivade. läs reglementet i dragrace gällande bakaxlar innan du byter till nått annat. tror det står nått om godkända race drivaxlar under en viss tid och med låst diff.
mvh jens
sen ökar du laddtrycket mot sista tävligarna för att se vad den håller för, men då blir bakaxlarna mm kortlivade. läs reglementet i dragrace gällande bakaxlar innan du byter till nått annat. tror det står nått om godkända race drivaxlar under en viss tid och med låst diff.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: 940 race setup
ja precis har 2 axlar liggandes som ja tänkte bränna ihop diffen på så får vi se hur länge de hänger med i sommar
bygger allt efter reglementet
bygger allt efter reglementet

Re: 940 race setup
Håller med Jens, hellre många repor och en massa kul, än två snabba och bara haverier en hel sommar. 
Själv kör jag mellan 80-100 repor på strippen varje år, inte snabbast men personligen har jag mycket kul för pengarna.
Mecka gör man hemma i garaget och helst inte i depån.
MVH Micke
http://www.garaget.org/?car=341184

Själv kör jag mellan 80-100 repor på strippen varje år, inte snabbast men personligen har jag mycket kul för pengarna.

Mecka gör man hemma i garaget och helst inte i depån.
MVH Micke
http://www.garaget.org/?car=341184
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: 940 race setup
jag kan ju tycka det är lite svårt å låta bli laddtrycket
tanken är ju att mappa med runt 1,8 i ladd nu
så kommer ju som sagt bli svårt utan att testa "lite" när man väl rullar fram mot start linjen 
plockat bort lite bakvagns delar från donator bilen som ska blästras samt leta reda på några länk lager




plockat bort lite bakvagns delar från donator bilen som ska blästras samt leta reda på några länk lager

Senast redigerad av greendanger84 den tis apr 07, 2015 7:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 940 race setup
Nej jag tror inte drevsatserna (kronhjul och pinjong) kommer att hålla.greendanger84 skrev:Jörgen :
japp det är en 5vxl ZF låda från en diesel
vad tror ni om en sådan axel ?
http://bakaxel.se/bakaxlar/extremaxel-30.html
Jens :
okej ja dana 60 axeln såg då rejäl ut iafsvårt å veta vad man ska satsa på men som Jörgen skrev å köra med original axel tills man spyr på att byta dom
samt att även ta axel bytet vid ex 4 link bygge eller dylikt för och få bättre tider
Bättre att spara ihop lite mer slantar och sedan vara på den säkra sidan.
DANA 60 axeln är enormt stark men ganska tung och framför allt en riktig plåga att byta utväxlingar i.
Dom där ZF lådorna är inte bra drevade på ettans växel. Steget mellan ettan och tvåan är ALLDELES för stort. Vill du få bilen att funka bättre så stoppar du i en 4.56 eller 4.10 i bakaxeln och så startar du på tvåans växel. Då tappar du inte så mycket varv/effekt mellan växlarna.
Du får dessutom mycket enklare att kontrollera hjulspinnet i starten. Du har ingen slirkoppling alltså måste du lämna startlinjen med ett kontrollerat hjulspinn. Annars "boggar" du ner motorn och tappar effekt. Du sparar även på drivlinan på detta viset.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- greendanger84
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
- Ort: Värnamo
Re: 940 race setup
okej då blir de ingen dana axel
målet är att få den så lätt som möjligt utan rör chassi
Ford 9" axeln är ju inte jätte mycket dyrare går ju tydligen å få den anpassad från bakaxeldelar så den passar rakt av men man kan väl prata med dig Jörgen när det blir dags ? hmm de här med dragrace är en vetenskap
inte bara att gasa
men bra med mycket tips när man är nybörjare 


Ford 9" axeln är ju inte jätte mycket dyrare går ju tydligen å få den anpassad från bakaxeldelar så den passar rakt av men man kan väl prata med dig Jörgen när det blir dags ? hmm de här med dragrace är en vetenskap


