940 race setup 376 whp 564 whn

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är ingen expert på 740/940 bakvagnar men allt som sviktar är dåligt och det blir däck stuts mm som knäcker drivaxlar mm.
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

Okej:-) men då satsar jag på superflex i bakvagnen så är det stumt :-)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 940 race setup

Inlägg av Dennis M »

Går det inte pressa i ledlager? Det är ju ingen gatbil sen har polyflex en del friktion.

Annars har många nyare bilar tätade ledlager tex. Saab som kanske passar.

Mvh
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 940 race setup

Inlägg av Dennis M »

Tex. En sån här ledlager tätat kanske passar, finns nog i massa dimensioner då de är vanliga på många bilar:

http://img.skruvat.com/images/66/653401 ... 0160_t.jpg
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Nova Jörgen »

greendanger84 skrev:nova Jörgen:

okej de ska bli kul å se hur tiderna blir med sliksen.. visst får det kosta pengar bara de funkar bra :) vad ska man satsa på för axel då ?
Fortsätt du att åka med 1031 axeln ett tag till. Om eller när det börjar gå sönder så ofta att du lessnar på den axeln så får du ta dig en riktig funderare på hur mycket en hållbarare axel får kosta. Då har du antagligen kommit till det läget att du funderar på om du ska göra en drastisk ombyggnad av bilen för att fortsätta att jaga snabbare tider också.

Vad har du för utväxling i bakaxeln nu?

Vad är det för utväxlingar i lådan?

Diametern på slicksen?

Vad har du tänkt dig för maxvarv på motorn?

Vet du hur mycket bilen väger rejsklar på startlinjen (inkl. förare)?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

Dennis :


ja vet inte men man kan ju kolla upp det för då blir de ju bra stumt iaf :)

Jörgen :

ja precis är ju ganska smidigt och byta dom så får hänga med ett tag jo man vill ju alltid förbättra sig så med åren lär de ju bli 4 link på den gamle traktorn sen får man åka med Ford 9" axel eller dylikt

3:54 på axeln

lådan vet ja faktiskt inte :?:

sliksen är 26 10,5 16 "

vad för varvtal som krävs har ja för liten erfarenhet av än

ska väga bilen när de blir mappning :)
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Nova Jörgen »

Är det en 5 växlad ZF låda från BMW du har??

Ja FORD 9" axel är ett förståndigt val om du bygger vidare sedan.

26" höga slicks, 1:1 på högsta växeln, 3.54 i bakaxeln och 175 km/h ger ca 5000rpm i motorvarv över mållinjen...det känns som 2000 rpm för lite ungefär.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kör en Dana 60 med spole och pro geer och är grymt nöjd med den! lite tyngre än en full race byggd 9" men stark och lättmekad (om man är van volvo axlar)

en 9" dragrace axel blir bara bra om man byter allt om man ska va lite taskig. överdriver jag jörgen eller ligger det lite sanning i mitt uttalande :) ? (jörgen är experten jag bara små melkar mina egna axlar)

mvh jens
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

Jörgen :

japp det är en 5vxl ZF låda från en diesel

vad tror ni om en sådan axel ?

http://bakaxel.se/bakaxlar/extremaxel-30.html


Jens :

okej ja dana 60 axeln såg då rejäl ut iaf :) svårt å veta vad man ska satsa på men som Jörgen skrev å köra med original axel tills man spyr på att byta dom 8) samt att även ta axel bytet vid ex 4 link bygge eller dylikt för och få bättre tider :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja kör volvo nu i sommar men börja med lågt laddtryck ca 1bar sen jobba med chassit och kör många tävligar och jobba dig ned i tid tills den inte går fortare. det är mycket mer värt än ett par snabba repor med en massa haverier.

sen ökar du laddtrycket mot sista tävligarna för att se vad den håller för, men då blir bakaxlarna mm kortlivade. läs reglementet i dragrace gällande bakaxlar innan du byter till nått annat. tror det står nått om godkända race drivaxlar under en viss tid och med låst diff.

mvh jens
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

ja precis har 2 axlar liggandes som ja tänkte bränna ihop diffen på så får vi se hur länge de hänger med i sommar


bygger allt efter reglementet :thumbright:
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: 940 race setup

Inlägg av MickeK »

Håller med Jens, hellre många repor och en massa kul, än två snabba och bara haverier en hel sommar. :-(

Själv kör jag mellan 80-100 repor på strippen varje år, inte snabbast men personligen har jag mycket kul för pengarna. :-)
Mecka gör man hemma i garaget och helst inte i depån.

MVH Micke
http://www.garaget.org/?car=341184
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

jag kan ju tycka det är lite svårt å låta bli laddtrycket ;) tanken är ju att mappa med runt 1,8 i ladd nu :hihi: så kommer ju som sagt bli svårt utan att testa "lite" när man väl rullar fram mot start linjen :twisted:



plockat bort lite bakvagns delar från donator bilen som ska blästras samt leta reda på några länk lager


Bild
Senast redigerad av greendanger84 den tis apr 07, 2015 7:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: 940 race setup

Inlägg av Nova Jörgen »

greendanger84 skrev:Jörgen :

japp det är en 5vxl ZF låda från en diesel

vad tror ni om en sådan axel ?

http://bakaxel.se/bakaxlar/extremaxel-30.html


Jens :

okej ja dana 60 axeln såg då rejäl ut iaf :) svårt å veta vad man ska satsa på men som Jörgen skrev å köra med original axel tills man spyr på att byta dom 8) samt att även ta axel bytet vid ex 4 link bygge eller dylikt för och få bättre tider :hihi:
Nej jag tror inte drevsatserna (kronhjul och pinjong) kommer att hålla.
Bättre att spara ihop lite mer slantar och sedan vara på den säkra sidan.

DANA 60 axeln är enormt stark men ganska tung och framför allt en riktig plåga att byta utväxlingar i.

Dom där ZF lådorna är inte bra drevade på ettans växel. Steget mellan ettan och tvåan är ALLDELES för stort. Vill du få bilen att funka bättre så stoppar du i en 4.56 eller 4.10 i bakaxeln och så startar du på tvåans växel. Då tappar du inte så mycket varv/effekt mellan växlarna.

Du får dessutom mycket enklare att kontrollera hjulspinnet i starten. Du har ingen slirkoppling alltså måste du lämna startlinjen med ett kontrollerat hjulspinn. Annars "boggar" du ner motorn och tappar effekt. Du sparar även på drivlinan på detta viset.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: 940 race setup

Inlägg av greendanger84 »

okej då blir de ingen dana axel :P målet är att få den så lätt som möjligt utan rör chassi :)

Ford 9" axeln är ju inte jätte mycket dyrare går ju tydligen å få den anpassad från bakaxeldelar så den passar rakt av men man kan väl prata med dig Jörgen när det blir dags ? hmm de här med dragrace är en vetenskap :P inte bara att gasa ;) men bra med mycket tips när man är nybörjare :)
Skriv svar