Just nu försöker jag få den att gå så billigt som möjligt så nu behöver jag varken värre pump eller andra spridare. Men känner jag i framtiden att det sotar för lite ska jag ha det i åtanke
Passar dessa spridarspetsar på AAZ-motorer förresten? Det är ju mekanisk pump på dessa tänkte jag.
Har nu justerat så jag har tomgången på bränsleskruven och stummat wg'n. Bilen går in i en vägg vid 2 bar, börjar gå på 3 cylindrar och ibland bara 2 cylindrar när man laddar så hårt. Någon som har en idé om vad som kan strula?
Nu är det inte så at mindre diesel inn automatisk betyder lägre forbrukning. Den måste ju få nog till at den blir effektiv. Har ofta sett på VW at motorer som trimmats med spridare ock/eller pump/software går snålare änn orginal.
Jag gissar på att min motor inte är helt kry. Visst ska den gå sämre än en Golf turbodiesel eftersom 240n både är större samt att jag har hög utväxling. Men den borde ju inte gå såhär dåligt och samtidigt dra 0,8-0,9 liter per mil.
Det slutade med att jag bytte till en 90hk 1,9 TDI (motorkod AHU), komplett med insprutning, elektrisk gaspedal och allt. Polisen var på lite dåligt humör en kväll och gav mig föreläggande om registreringsbesiktning, vilket genomfördes några veckor senare.
Satte in en chippad styrenhet som enligt uppgift ska ge 120hk. Bränsleförbrukningen hamnade på runt 0,65 och den blev betydligt piggare jämfört med AAZ-motorn.
Ska förhoppningsvis snart byta till en AAZ och Volvo-växellåda i min LT31 biltransport. Just nu sitter det en 2 liters bensinare där som drar 1,4 liter/mil.