Sida 2 av 6

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tis sep 22, 2015 4:56 pm
av Erland Cox
Fattar ni hur mycket övergången kommer att kosta per bil eftersom många delar är homologerade och måste köpas från en tillverkare?
Jag gissar att det blir färre bilar i framtiden särskilt i Europa.

Erland

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tis sep 22, 2015 5:52 pm
av Pro-Mille
Tydligen skulle Holley sprutet och spjällhuset vara skapligt billigt.
Fina förgasare kommer att finnas uppsjö av i USA :)

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tis sep 22, 2015 8:46 pm
av Erland Cox
Bara den nya fronten till bilen skulle kosta en förmögenhet.
Tydligen inget man fick bygga själv.

Erland

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: ons sep 23, 2015 8:45 am
av Kadett4wd
Jag tycker det verkar vara vettiga moderniseringsregler.
Nån gång måste junkarna också få uppleva lite nya hightech grejer =)

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: ons sep 23, 2015 11:08 am
av Richard
Att släppa in efi är ingen dum ide, å inte direkt för tidigt ;)
Men varvstoppet har jag svårt att se vinsten i faktiskt...

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: ons sep 23, 2015 12:27 pm
av Kadett4wd
Jo på ett vis.. det kommer ge motorutvecklarna mer huvudbry att få mos ur maskin.
Mao för det utvecklingen framåt.
Edit: tänk vilket huvudbry det hade vart om de valt den geometrin motorn har nu men minsta varv på 10000rpm.
Motorn skulle aldrig få gå under 10000, det skulle ställa krav på byggarna ;)

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tor sep 24, 2015 11:24 am
av Pacman
Max tillåtet varvtal har ju funnits i över 20år inom racing så det är ju inte direkt någon ny ide.
Under BTCC t.ex satte de max varvtal till 8500rpm och sen fick motorbyggarna välja strategi därefter. Med plomberad logger i bilarna kunde tävlingsdomarna sen kontrollera fusk. Även övervarv vid nerväxling räknades så även förarna fick lära sig att inte vålda för hårt.

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: mån sep 28, 2015 10:54 pm
av Matti johansson
Mycket teknik här. Jag är mest impad av Erlandsson salta mustasch............

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tor okt 01, 2015 10:11 am
av Jens Gustavsson
interjuv om insprutnings systemet från holley http://www.insideprostock.com/inside-pr ... olley-efi/

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tor feb 04, 2016 9:36 am
av Jens Gustavsson
lite uppdaterigar om hur det går vid första provkörningarna för temen i usa med insprutning och 10500rpm bilarna.
intresant att de är svår körda och så jobbiga i instagening mm men de har ju tunat förgasare i 100 år och bara EFI några veckor än så det kommer nog bli bra till slut eller vad tror ni?

http://www.nhra.com/story/2016/1/22/pro-stock-testing/

Bild

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tor feb 04, 2016 9:23 pm
av T-27
Lite förvånande att Insprutning gör bilen mer svårkörd ! :?
Är det inte det som skall vara själva vitsen att man kan tuna motorn så fint med insprutning ? :)
Har de valt dåliga komponenter eller en dålig design på insuget
Eller var Förgasarna överlägsna :wink:
Tycker förövrigt det var tråkigt att de ändrade reglerna så mycket på en gång
Hade varit kul att jämföra om man bara bytt till sprut

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: tor feb 04, 2016 11:58 pm
av Pro-Mille
Är väl inte helt optimalt att man måste ha ett stort spjäll längst fram på insuget på en fast höjd.
Vassa kammar och sådan insugs form är nog inte den bästa på lägre varv.

Hade dom fått köra förgasarinsugen med spridare i runners och dubbla 4spjälls spjällhus så hade säkerligen fungerat bättre.

Men mycket går säkert att mappa bort, sedan vet man inte hur mycket olika parametrar dom har att tillgå.

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: fre feb 05, 2016 8:29 am
av Jens Gustavsson
mats inte en ny 20 sidors diskution om förgasare VS insprut :lol: ! jag tror allt är styrt av regler! hade de fått bygga ett insug likt en F1 sug motor så hade den låtit som en volvo 740 på tomgång och lika lätt att staga in med. effekten hade blivit bättre också om de fått ha kvar skopet sen ovanför det så klart.

mvh jens

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: fre feb 05, 2016 1:54 pm
av Love
“The burnout is very, very tricky,” Gray said. “The staging procedure is really tricky. You can't really give it any throttle staging it. You have to stage the thing at idle because if you start to give it any input on the throttle, then it changes the mapping and starts putting a bunch of fuel in the motor. If you try to give it throttle to stage it, it will just flood itself and die.”

Borde inte det gå att mappa bort?

Re: lite mer prostock motor läsning

Postat: fre feb 05, 2016 2:24 pm
av Jens Gustavsson
https://www.facebook.com/paul.douglas.9 ... 225246378/

låter lite som en bmw 2002Tii som rullar mellan snålt och fett på tomgång :)