B230 med kompressor i båt?
Re: B230 med kompressor i båt?
Är inne på samma linje med att sätta kompressor på min b230. Problemet som jag stöter på som oftast är att det troligen är svårt att få ut 200 hk ur den avgaslimpan som är orginal. Det verkar (och rätta mig gärna om jag har fel) som om att man behöver bygga ett extraktorgrenrör. Hoppas på en fortsättning på denna tråd. Med vänlig hälsning, Tobias
te
Re: B230 med kompressor i båt?
Hvorfor ikke få tak i en AQ171 og tvangsmate den med kompressor? Burde gi godt med power med 0,5-0,7bar ladd.
Re: B230 med kompressor i båt?
TBM: Har fått för mig att det är mer problem med 16ventilarna balansaxlar kamremar och annat elände.... Samt att marindelarna är dyrare till AQ171... Skulle man inte behöva kompsänka AQ171 motorn om man ska ladda 0,5 - 0,7 bar?
Kanske skulle det vara ett bättre objekt att utgå ifrån?
Kanske skulle det vara ett bättre objekt att utgå ifrån?
Senast redigerad av Smuggler den lör jun 27, 2015 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: B230 med kompressor i båt?
Tobias: Läste din tråd och där stod det att B230 inte sköljer mer än ca 145hk med avgaslimpan...
Och då kan jag lika gärna trimma B20 som sitter i men båt för 145 hk ska vara vad man kan plocka ur en AQ130C. Har en teori med ett extra avgasknä fram på limpan till för att få bättre flöde men vet inte om frt funkar bättre.
Ang avgaslimpan till AQ140-145 så har jag hittat denna:
Trots att denna avgaslimpa är en billigare så har den kantiga avgasportar och HEL skiljevägg inifrån och ända ut till avgasutloppet och detta behåller prestandan i motorn!
(Det betyder att cylinder 1&4 & 2&3 har egen väg för att evakuera avgaserna, väldigt viktigt för att bibehålla HK i motorn.
(vissa andra pirat avgaslimpor har runda avgasportar och saknar helt skiljevägg! Detta hämmar både varvtal samt effekt!)
Vid montering av denna limpa så går EJ lyftöglan att montera tillbaka utan bearbetning, då denna avgaslimpa är lite bredare.
Viss problematik har rapporterats vid montering av avgaslimpa in kombo med 2 delade värmeväxlare, detta gäller AQ 140-145 motorer.
Har åxå haft funderingar på att bygga något sånt här av ett extraktorrör:
http://www.marindelsbutiken.se/attachme ... te=generic
Och då kan jag lika gärna trimma B20 som sitter i men båt för 145 hk ska vara vad man kan plocka ur en AQ130C. Har en teori med ett extra avgasknä fram på limpan till för att få bättre flöde men vet inte om frt funkar bättre.
Ang avgaslimpan till AQ140-145 så har jag hittat denna:
Trots att denna avgaslimpa är en billigare så har den kantiga avgasportar och HEL skiljevägg inifrån och ända ut till avgasutloppet och detta behåller prestandan i motorn!
(Det betyder att cylinder 1&4 & 2&3 har egen väg för att evakuera avgaserna, väldigt viktigt för att bibehålla HK i motorn.
(vissa andra pirat avgaslimpor har runda avgasportar och saknar helt skiljevägg! Detta hämmar både varvtal samt effekt!)
Vid montering av denna limpa så går EJ lyftöglan att montera tillbaka utan bearbetning, då denna avgaslimpa är lite bredare.
Viss problematik har rapporterats vid montering av avgaslimpa in kombo med 2 delade värmeväxlare, detta gäller AQ 140-145 motorer.
Har åxå haft funderingar på att bygga något sånt här av ett extraktorrör:
http://www.marindelsbutiken.se/attachme ... te=generic
Re: B230 med kompressor i båt?
Limpan till aq 145 Orginal har oxå skiljevägg. Men trots detta säger en del att det inte räcker till för att trimma mer. Men jag kommer nog att chansa ändå för det blir så mycket jobb med att göra en egen. Kanske skall tillägga att jag har en aq145 i båten i dag men håller på med renovering av en b 230.
te
Re: B230 med kompressor i båt?
Som sagt inte så instat men varför kan man inte bygga eget avgas/gren rör? Ser ut som de mesta är bättre än de där limporna?;)
Mvh Max
Mvh Max
Re: B230 med kompressor i båt?
Ok, trodde att Aq171 baserades på B234F och att den har balansaxlar som är remdrivna?
Att B230 har kamrem vet jag skrev lite slarvigt kamrem men menade balansrem till balansaxlar som tydligen inte finns
Alltid lär man sig något
Att B230 har kamrem vet jag skrev lite slarvigt kamrem men menade balansrem till balansaxlar som tydligen inte finns

Alltid lär man sig något

Re: B230 med kompressor i båt?
Varför inte använda en Merca motor med kompressorn direkt med adapterplatta & svetsa en vattenmantlad låda runt grenröret Måste bli mindre jobb o rätt ensam om det eller en v8?
Stahl
Re: B230 med kompressor i båt?
Ja har funderat lite på att använda Merca motorn med kompressor direkt men är inte säker på att det blir så mycket lättare? Mycket elektronik immobiliser, elgaspedal, ECU som kräver funktioner som man inte behöver i en båt, plus dom saker du räknar upp m.m.
Tänker om man skulle göra det så enkelt som möjligt så skulle köra en B230 med kompressor och sugförgasare, men undrar hur länge kompressorn håller?
Skulle vara bättre med att kompressorn trycker genom förgasaren men det kräver mer jobb med fuggarna?
Och då skulle man kunna använda IC åxå?
Tänker om man skulle göra det så enkelt som möjligt så skulle köra en B230 med kompressor och sugförgasare, men undrar hur länge kompressorn håller?
Skulle vara bättre med att kompressorn trycker genom förgasaren men det kräver mer jobb med fuggarna?
Och då skulle man kunna använda IC åxå?
Re: B230 med kompressor i båt?
Har du funderat på vilka eller vilken förgasare du skulle använda ?
te
Re: B230 med kompressor i båt?
Har funderat en hel del på vilken/vilka förgasare som skulle kunna fungera.
Kom fram till att det behöver vara en förgasare som klarar 400 cfm för det är vad en M62 levererar vid 14000 varv.
Kollar man runt lite på nätet så finns det några som kör en sugförgasare SU 50 på M62.
Tror att det är bättre att trycksätta förgasarna även om det kräver mer jobb?
Fanns en tråd här på sävar hur man trycksätter ett par Strombergare tyvärr så har bilderna trillat bort...
Någon som har några förslag? Sug eller trycka? Lämpliga förgasare? Eller är sprut bäst iaf? Har dok inte benat ut hur man löser Lambdan än......
Kollat lite på Fajs 45:or åxå ligger bra till i pris...
Kom fram till att det behöver vara en förgasare som klarar 400 cfm för det är vad en M62 levererar vid 14000 varv.
Kollar man runt lite på nätet så finns det några som kör en sugförgasare SU 50 på M62.
Tror att det är bättre att trycksätta förgasarna även om det kräver mer jobb?
Fanns en tråd här på sävar hur man trycksätter ett par Strombergare tyvärr så har bilderna trillat bort...
Någon som har några förslag? Sug eller trycka? Lämpliga förgasare? Eller är sprut bäst iaf? Har dok inte benat ut hur man löser Lambdan än......
Kollat lite på Fajs 45:or åxå ligger bra till i pris...
Re: B230 med kompressor i båt?
Lambda skall inte vara ett större problem, vatten tillsätts i avgaserna först i kröken/knäet, så i hela "limpan" är avgaserna torra, så där kan du sätta lambdasonden nästan var som helst, det som är lite special är väl att limpan är vattenmantlad så det krävs en genomföring att skruva sonden i och kanske hålla sig en bit från kröken/knäet för att undvika ev kallsupar.
Re: B230 med kompressor i båt?
Ja tror nog det är bättre å bygga eget grenrör, org limpa stryper väll mke? Går väll som nån skrev att bygga en egen och även bygga vatten mantel pån?
Är allmänt imot fögge innan kompressor och turbo. Blir väll lite mer jobb med trycksatta föggar men tror de blir mke bättre resultat! Trycka igenom dubbla strombergare? Vet inte hur mke de går att plocka ur dem men räcker kanske?
Sprit tror jag blir bäst men kanske inre är värt i en båt enklare än förgasare finns ju inte!:)
Mvh Max
Är allmänt imot fögge innan kompressor och turbo. Blir väll lite mer jobb med trycksatta föggar men tror de blir mke bättre resultat! Trycka igenom dubbla strombergare? Vet inte hur mke de går att plocka ur dem men räcker kanske?
Sprit tror jag blir bäst men kanske inre är värt i en båt enklare än förgasare finns ju inte!:)
Mvh Max
Re: B230 med kompressor i båt?
Har hittat lite uppgifter om en liknande konvertering som jag har i tänkt mig.
Här kommer lite fakta hur han har byggt:
I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.
Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil
Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)
Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.
Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900
Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.
Drev: VP280
Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.
Kyllimpan klarar evakueringen av avgaserna bra. Vi kör med orginallimpan från aq 140 till våran kompressorkonverterade b23:a. Enda modifieringen på limpan är en liten specialhylsa för att klara att montera en bredbandslambda.
Laddar nu ca 1,2bar. Men laddtrycket kommer att sänkas något till nästa år pga av värmeutvecklingen som kompressorn skapar vid det höga trycket.
https://www.youtube.com/watch?v=9m0HZXQqC1M
Härligt ljud
Här kommer lite fakta hur han har byggt:
I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.
Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil
Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)
Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.
Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900
Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.
Drev: VP280
Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.
Kyllimpan klarar evakueringen av avgaserna bra. Vi kör med orginallimpan från aq 140 till våran kompressorkonverterade b23:a. Enda modifieringen på limpan är en liten specialhylsa för att klara att montera en bredbandslambda.
Laddar nu ca 1,2bar. Men laddtrycket kommer att sänkas något till nästa år pga av värmeutvecklingen som kompressorn skapar vid det höga trycket.
https://www.youtube.com/watch?v=9m0HZXQqC1M
Härligt ljud
