HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Jo jag har förstått att han är duktig på att mappa. Du tittade inte på Pontus e36 då? Jespers isbil är en supra med m3 e36 motor
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Du har förstått det helt rätt
️och mappning är inte det enda han är bra på
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Ledsen turbo



Redo för att skicka på renovering

Skickat från min iPhone med Tapatalk



Redo för att skicka på renovering

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Nu är turbon glad och pigg igen.
Väntar på en packning bara så ska grejerna ihop sen



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Väntar på en packning bara så ska grejerna ihop sen




Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Turbon på plats

Byta olja för säkerhetsskull

Nya tag och allt verkade lira tills......
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Byta olja för säkerhetsskull

Nya tag och allt verkade lira tills......
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
Gjorde ett nytt försök med mappningen för några veckor sen.
Åkte hem för att göra ett nytt försök med nyrenoverad turbo

Men icke sa nicke! Denna gamla gubbe vill inte vara med denna säsong

Bara att ta den till Gävle igen då

Jonas pappa var jäkligt schysst och körde över den till Norrtälje och vi åkte ner så jag kunde ta över och köra hem den


Ekipaget

Kontroll halvvägs


Avlastning vid garaget


Äntligen i garaget. Här får den stå tills jag känner mig motiverad nog att börja riva

Åkte hem för att göra ett nytt försök med nyrenoverad turbo


Men icke sa nicke! Denna gamla gubbe vill inte vara med denna säsong

Bara att ta den till Gävle igen då

Jonas pappa var jäkligt schysst och körde över den till Norrtälje och vi åkte ner så jag kunde ta över och köra hem den


Ekipaget

Kontroll halvvägs


Avlastning vid garaget


Äntligen i garaget. Här får den stå tills jag känner mig motiverad nog att börja riva


BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Äntligen har man fått motivationen tillbaka och har börjat plocka isär och se vad som har hänt med bilen.
Uppdate comming soon
Uppdate comming soon

BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Var en sväng till garaget och skruvade bort allt för att kunna ta bort toppen förutom topplocksbultarna. Tänkte börja söndagen med det roliga 




Denna jävla skruv fick jag bråka med i cirka 30min för att få bort.

Bara att skruva bort topplocksbultarna idag och lyfta toppen så ser man vad som har hänt

Skickat från min iPhone med Tapatalk





Denna jävla skruv fick jag bråka med i cirka 30min för att få bort.

Bara att skruva bort topplocksbultarna idag och lyfta toppen så ser man vad som har hänt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Motorn nollad


Toppen borta

Cyl 4 verkar ha spikat lite

Packningen har gått vid 6an men där har det inte spikat något dock

2an och 5an verkar ha fått lite väl lite bränsle. Svagt på 4an också.
Kan vara antingen insuget eller mina gamla spridare.

Jag har även köpt en reservdelsmotor som jag tänkte ta lite smått och gott ifrån.




Skickat från min iPhone med Tapatalk


Toppen borta

Cyl 4 verkar ha spikat lite


Packningen har gått vid 6an men där har det inte spikat något dock

2an och 5an verkar ha fått lite väl lite bränsle. Svagt på 4an också.
Kan vara antingen insuget eller mina gamla spridare.

Jag har även köpt en reservdelsmotor som jag tänkte ta lite smått och gott ifrån.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Jag har mesta plockat isär min reservdelsmotor.
Planen var att jag skulle använda mig av den nya B35toppen och tillhörande kamaxel. Men detta sket sig när jag tog bort kåpan och såg att kamen är slut. Så jag får komma på en annan lösning(jag har redan lösningen men vill inte erkänna det för mig själv)
Så ser kamen ut i B35-toppen


Fascinerande att se skillnaden på skicket på insidan
Gul och äcklig

Min såg silvrig och fin ut. Täta byte av Castrol 10-60in gör skillnad

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Planen var att jag skulle använda mig av den nya B35toppen och tillhörande kamaxel. Men detta sket sig när jag tog bort kåpan och såg att kamen är slut. Så jag får komma på en annan lösning(jag har redan lösningen men vill inte erkänna det för mig själv)
Så ser kamen ut i B35-toppen


Fascinerande att se skillnaden på skicket på insidan
Gul och äcklig

Min såg silvrig och fin ut. Täta byte av Castrol 10-60in gör skillnad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Trist med ras, men i slutändan kommer du ju få en rappare motor, och det är ju alltid bra
Såg att du funderade lite om ventil urtag i kolvarna, jag tror du behöver det.
E34 B35 Kat motorn har ju det tom. som standard.
Den toppen har ju dessutom större 47mm insugsventiler, än du haft tidigare. (antar jag)

Såg att du funderade lite om ventil urtag i kolvarna, jag tror du behöver det.
E34 B35 Kat motorn har ju det tom. som standard.
Den toppen har ju dessutom större 47mm insugsventiler, än du haft tidigare. (antar jag)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Så är det ju, Är i valet och kvalet på vilken kam jag ska välja att köra med.
Jag lekte lite med playdoh och märkte att jag behövde göra urtag, så det är bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Samtidigt blir det skönt att ta isär allt och byta ut alla slitdelar samt stefor och packningar så man får en schysst motor.
Planen är att använda B35an insugsventiler och M106ans avgasventiler.
Sen får jag mäta och se vilka ventilfjädrar jag kör med
Blir nog en kombination där 
Jag lekte lite med playdoh och märkte att jag behövde göra urtag, så det är bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Samtidigt blir det skönt att ta isär allt och byta ut alla slitdelar samt stefor och packningar så man får en schysst motor.
Planen är att använda B35an insugsventiler och M106ans avgasventiler.
Sen får jag mäta och se vilka ventilfjädrar jag kör med


BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Idag var jag i garaget och fick lite gjort.
Gjorde ett verktyg för att låsa veven.

Man får ta i lite när det sitter med 440nm + loctite

Tog ner lådan för jag har inte mkt plats att spela med framför bilen när jag ska lyfta ur.


Tror jag byter ut sinter lamellen mot vanlig denna säsong.

Mitt fina hjul. Kanske svarvar anläggningsytan iår.

Ut med skiten

På stativ

Plocka isär och se hur skicket är på grejerna.

Själva motorn ser otroligt ren och fin ut.

Tack vare oljesprut så är kolvarna fina under också. B35 till vänster och M106 höger

Mahle kolvar som det brukar vara i M106

Sen började kolla på vevlagrena

4,5,6 ser ut som på bilden ovan.
Tyckte dom såg riktigt dålig ut men de hade jag förväntat mig.
Men 1,2,3 ser ni på bilden nedan. Ordentlig lagerras





Veven går säkert att rädda men tror det är lika bra och köra med B35 veven ändå
Så ser M106veven ut



Fullt av tomhet här inne

Allt för den här gången.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gjorde ett verktyg för att låsa veven.

Man får ta i lite när det sitter med 440nm + loctite

Tog ner lådan för jag har inte mkt plats att spela med framför bilen när jag ska lyfta ur.


Tror jag byter ut sinter lamellen mot vanlig denna säsong.

Mitt fina hjul. Kanske svarvar anläggningsytan iår.

Ut med skiten

På stativ

Plocka isär och se hur skicket är på grejerna.

Själva motorn ser otroligt ren och fin ut.

Tack vare oljesprut så är kolvarna fina under också. B35 till vänster och M106 höger

Mahle kolvar som det brukar vara i M106

Sen började kolla på vevlagrena

4,5,6 ser ut som på bilden ovan.
Tyckte dom såg riktigt dålig ut men de hade jag förväntat mig.
Men 1,2,3 ser ni på bilden nedan. Ordentlig lagerras





Veven går säkert att rädda men tror det är lika bra och köra med B35 veven ändå
Så ser M106veven ut



Fullt av tomhet här inne


Allt för den här gången.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Kolvarna är nu på fräsning för ventilurtag

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Det vart lite mysmek idag igen.
Plockade bort hubben på min motor för att få loss allt annat. Hubben på B35an satt så man kunde få loss den med två skruvmejslar,en på varje sida. Men på M106an behövde jag ta i som f*n med utdragare. Undrar vad som är skillnaden.

Kära oljesprut som hjälper med kylningen


Sen hittade jag massa märkningar(färger) i blocket. Brukar det vara flera färger?

Och några på veven


Veven inpaketerad och ska in på Polering imorgon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Plockade bort hubben på min motor för att få loss allt annat. Hubben på B35an satt så man kunde få loss den med två skruvmejslar,en på varje sida. Men på M106an behövde jag ta i som f*n med utdragare. Undrar vad som är skillnaden.

Kära oljesprut som hjälper med kylningen


Sen hittade jag massa märkningar(färger) i blocket. Brukar det vara flera färger?

Och några på veven


Veven inpaketerad och ska in på Polering imorgon.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0