HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Henkken »

Jo jag har förstått att han är duktig på att mappa. Du tittade inte på Pontus e36 då? Jespers isbil är en supra med m3 e36 motor

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Du har förstått det helt rätt ️och mappning är inte det enda han är bra på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Ledsen turbo

Bild

Bild

Bild

Redo för att skicka på renovering

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Nu är turbon glad och pigg igen.
Väntar på en packning bara så ska grejerna ihop sen :)
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Turbon på plats

Bild

Byta olja för säkerhetsskull
Bild

Nya tag och allt verkade lira tills......



Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3

Inlägg av E24 »

Gjorde ett nytt försök med mappningen för några veckor sen.

Åkte hem för att göra ett nytt försök med nyrenoverad turbo :)
Bild

Men icke sa nicke! Denna gamla gubbe vill inte vara med denna säsong
Bild

Bara att ta den till Gävle igen då
Bild

Jonas pappa var jäkligt schysst och körde över den till Norrtälje och vi åkte ner så jag kunde ta över och köra hem den
Bild

Bild

Ekipaget
Bild

Kontroll halvvägs
Bild

Bild

Avlastning vid garaget
Bild
Bild

Äntligen i garaget. Här får den stå tills jag känner mig motiverad nog att börja riva Bild
Bild
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Äntligen har man fått motivationen tillbaka och har börjat plocka isär och se vad som har hänt med bilen.

Uppdate comming soon :)
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Var en sväng till garaget och skruvade bort allt för att kunna ta bort toppen förutom topplocksbultarna. Tänkte börja söndagen med det roliga Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Denna jävla skruv fick jag bråka med i cirka 30min för att få bort.
Bild

Bara att skruva bort topplocksbultarna idag och lyfta toppen så ser man vad som har hänt Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Motorn nollad
Bild
Bild

Toppen borta
Bild

Cyl 4 verkar ha spikat lite Bild

Bild

Packningen har gått vid 6an men där har det inte spikat något dock

Bild

2an och 5an verkar ha fått lite väl lite bränsle. Svagt på 4an också.
Kan vara antingen insuget eller mina gamla spridare.

Bild

Jag har även köpt en reservdelsmotor som jag tänkte ta lite smått och gott ifrån.

Bild
Bild
Bild
Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Jag har mesta plockat isär min reservdelsmotor.
Planen var att jag skulle använda mig av den nya B35toppen och tillhörande kamaxel. Men detta sket sig när jag tog bort kåpan och såg att kamen är slut. Så jag får komma på en annan lösning(jag har redan lösningen men vill inte erkänna det för mig själv)

Så ser kamen ut i B35-toppen
Bild
Bild

Fascinerande att se skillnaden på skicket på insidan

Gul och äcklig
Bild

Min såg silvrig och fin ut. Täta byte av Castrol 10-60in gör skillnad Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av Daniel-635 »

Trist med ras, men i slutändan kommer du ju få en rappare motor, och det är ju alltid bra :wink:

Såg att du funderade lite om ventil urtag i kolvarna, jag tror du behöver det.
E34 B35 Kat motorn har ju det tom. som standard.
Den toppen har ju dessutom större 47mm insugsventiler, än du haft tidigare. (antar jag)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Så är det ju, Är i valet och kvalet på vilken kam jag ska välja att köra med.

Jag lekte lite med playdoh och märkte att jag behövde göra urtag, så det är bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Samtidigt blir det skönt att ta isär allt och byta ut alla slitdelar samt stefor och packningar så man får en schysst motor.
Planen är att använda B35an insugsventiler och M106ans avgasventiler.
Sen får jag mäta och se vilka ventilfjädrar jag kör med :) Blir nog en kombination där :P
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Idag var jag i garaget och fick lite gjort.

Gjorde ett verktyg för att låsa veven.
Bild

Man får ta i lite när det sitter med 440nm + loctite
Bild

Tog ner lådan för jag har inte mkt plats att spela med framför bilen när jag ska lyfta ur.
Bild

Bild

Tror jag byter ut sinter lamellen mot vanlig denna säsong.
Bild

Mitt fina hjul. Kanske svarvar anläggningsytan iår.
Bild

Ut med skiten
Bild

På stativ
Bild

Plocka isär och se hur skicket är på grejerna.
Bild

Själva motorn ser otroligt ren och fin ut.
Bild

Tack vare oljesprut så är kolvarna fina under också. B35 till vänster och M106 höger
Bild

Mahle kolvar som det brukar vara i M106
Bild

Sen började kolla på vevlagrena
Bild

4,5,6 ser ut som på bilden ovan.
Tyckte dom såg riktigt dålig ut men de hade jag förväntat mig.

Men 1,2,3 ser ni på bilden nedan. Ordentlig lagerras
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Veven går säkert att rädda men tror det är lika bra och köra med B35 veven ändå
Så ser M106veven ut
Bild
Bild
Bild

Fullt av tomhet här inne Bild
Bild

Allt för den här gången.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Kolvarna är nu på fräsning för ventilurtag

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: sön okt 04, 2009 6:12 pm
Ort: Åland/Gävle

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0

Inlägg av E24 »

Det vart lite mysmek idag igen.
Plockade bort hubben på min motor för att få loss allt annat. Hubben på B35an satt så man kunde få loss den med två skruvmejslar,en på varje sida. Men på M106an behövde jag ta i som f*n med utdragare. Undrar vad som är skillnaden.
Bild

Kära oljesprut som hjälper med kylningen
Bild
Bild

Sen hittade jag massa märkningar(färger) i blocket. Brukar det vara flera färger?
Bild

Och några på veven
Bild
Bild

Veven inpaketerad och ska in på Polering imorgon. BildBild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Skriv svar