Sida 2 av 6
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: lör aug 08, 2015 2:05 pm
av Henkken
Jo jag har förstått att han är duktig på att mappa. Du tittade inte på Pontus e36 då? Jespers isbil är en supra med m3 e36 motor
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: lör aug 08, 2015 8:15 pm
av E24
Du har förstått det helt rätt

️och mappning är inte det enda han är bra på
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: sön aug 09, 2015 9:28 pm
av E24
Ledsen turbo
Redo för att skicka på renovering
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: ons aug 19, 2015 8:45 pm
av E24
Nu är turbon glad och pigg igen.
Väntar på en packning bara så ska grejerna ihop sen
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: sön aug 30, 2015 11:19 pm
av E24
Turbon på plats
Byta olja för säkerhetsskull
Nya tag och allt verkade lira tills......
Skickat från min iPhone med Tapatalk
HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0SiE3
Postat: sön sep 27, 2015 8:04 pm
av E24
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: fre jan 08, 2016 12:21 pm
av E24
Äntligen har man fått motivationen tillbaka och har börjat plocka isär och se vad som har hänt med bilen.
Uppdate comming soon

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: sön jan 10, 2016 10:55 am
av E24
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: sön jan 10, 2016 9:41 pm
av E24
Motorn nollad
Toppen borta
Cyl 4 verkar ha spikat lite
Packningen har gått vid 6an men där har det inte spikat något dock
2an och 5an verkar ha fått lite väl lite bränsle. Svagt på 4an också.
Kan vara antingen insuget eller mina gamla spridare.
Jag har även köpt en reservdelsmotor som jag tänkte ta lite smått och gott ifrån.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: ons jan 20, 2016 10:26 pm
av E24
Jag har mesta plockat isär min reservdelsmotor.
Planen var att jag skulle använda mig av den nya B35toppen och tillhörande kamaxel. Men detta sket sig när jag tog bort kåpan och såg att kamen är slut. Så jag får komma på en annan lösning(jag har redan lösningen men vill inte erkänna det för mig själv)
Så ser kamen ut i B35-toppen
Fascinerande att se skillnaden på skicket på insidan
Gul och äcklig
Min såg silvrig och fin ut. Täta byte av Castrol 10-60in gör skillnad
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: lör jan 23, 2016 8:11 pm
av Daniel-635
Trist med ras, men i slutändan kommer du ju få en rappare motor, och det är ju alltid bra
Såg att du funderade lite om ventil urtag i kolvarna, jag tror du behöver det.
E34 B35 Kat motorn har ju det tom. som standard.
Den toppen har ju dessutom större 47mm insugsventiler, än du haft tidigare. (antar jag)
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: mån jan 25, 2016 8:15 pm
av E24
Så är det ju, Är i valet och kvalet på vilken kam jag ska välja att köra med.
Jag lekte lite med playdoh och märkte att jag behövde göra urtag, så det är bara att bita i det sura äpplet och göra det.
Samtidigt blir det skönt att ta isär allt och byta ut alla slitdelar samt stefor och packningar så man får en schysst motor.
Planen är att använda B35an insugsventiler och M106ans avgasventiler.
Sen får jag mäta och se vilka ventilfjädrar jag kör med

Blir nog en kombination där

Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: mån feb 08, 2016 12:19 am
av E24
Idag var jag i garaget och fick lite gjort.
Gjorde ett verktyg för att låsa veven.
Man får ta i lite när det sitter med 440nm + loctite
Tog ner lådan för jag har inte mkt plats att spela med framför bilen när jag ska lyfta ur.
Tror jag byter ut sinter lamellen mot vanlig denna säsong.
Mitt fina hjul. Kanske svarvar anläggningsytan iår.
Ut med skiten
På stativ
Plocka isär och se hur skicket är på grejerna.
Själva motorn ser otroligt ren och fin ut.
Tack vare oljesprut så är kolvarna fina under också. B35 till vänster och M106 höger
Mahle kolvar som det brukar vara i M106
Sen började kolla på vevlagrena
4,5,6 ser ut som på bilden ovan.
Tyckte dom såg riktigt dålig ut men de hade jag förväntat mig.
Men 1,2,3 ser ni på bilden nedan. Ordentlig lagerras
Veven går säkert att rädda men tror det är lika bra och köra med B35 veven ändå
Så ser M106veven ut
Fullt av tomhet här inne
Allt för den här gången.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: lör feb 13, 2016 3:58 pm
av E24
Kolvarna är nu på fräsning för ventilurtag
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: HWK-garaget 635CSi E24,AlpinaB10Biturbo,528E28,M5E34,3.0
Postat: ons feb 17, 2016 9:49 pm
av E24
Det vart lite mysmek idag igen.
Plockade bort hubben på min motor för att få loss allt annat. Hubben på B35an satt så man kunde få loss den med två skruvmejslar,en på varje sida. Men på M106an behövde jag ta i som f*n med utdragare. Undrar vad som är skillnaden.
Kära oljesprut som hjälper med kylningen
Sen hittade jag massa märkningar(färger) i blocket. Brukar det vara flera färger?
Och några på veven
Veven inpaketerad och ska in på Polering imorgon.

Skickat från min iPhone med Tapatalk