Sida 2 av 2
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: ons dec 30, 2015 4:38 pm
av jakobsen86
Har dom disse paper fran volvo Se ? bilprøvningen danmark vil gerne have papir fran volvo se. som siger at effekten må være 200-220hk.. men hvis svenske bilprovning kan levere samme paper, så er det et forsøk værd
Hvad gir ni svenske bruker i inte dom paper, når i besikter volvo 240 med b230FT turbo motor ?
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: tor dec 31, 2015 1:11 am
av Kirre
Nä inget papper behövs. Det räcker med regnummer från "donator" bilen.
Har man en 75a räcker det med bromspapper på mindre än 220hp och 275nm
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: tor dec 31, 2015 12:10 pm
av jakobsen86
javel det viste jeg inte.. hmm det er inte så bra så kan jeg se :S Den danske besiktning er tyvar inte så venliga..
dom kræver jo alt for at det skal kan godkendes tyvar. Jeg må prøve prata med den Volvo SE om de kan utsicka dissa paper evt.. ellers må jeg fråga Volvo No. eller finde en Norsk kilen på savar som kan hjæpe mig
men tack Kirre for deo info

Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: ons jan 06, 2016 10:11 am
av turb00le
I Norge använder vi ett papper som du hittar på Google om du söker "godkjente ombygginger for volvos modeller"
Har hänt att det måste stämplas av Volvo för att norska bilprovningen ska acceptera det.
Med detta papper är det inget problem alls att stoppa i en B5234T i t.ex en V90 och få det godkänt utan att göra nått mer åt bilen.
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: ons jan 06, 2016 10:10 pm
av jakobsen86
Tjena Turb00le
Ja jeg har kigget dom paper igennem flere ganga

Men igen som du selv har sagt tror jeg også der kræves et stempel fran Volvo, som siger at det er godkendt.
Jeg har en Kompis som søgte dom homologaniserings paper hos Volvo No, han fik dem av volvo, da hans kompis så søgte om dom paper, fik han nej, da han inte var fran Norge :S
Men ellers må jeg finde en Nord mann, som kan søke dom paper hos volvo, med mit chassic nummer så det også kan stå på papiret.
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: ons jan 06, 2016 10:28 pm
av Erland Cox
Här finns det intyg till Volvos R sport sats, de andra borde också gå att hitta på nätet:
http://volvo242gt.se/Volvo%20R%20Sport-2.pdf
Erland
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: ons jan 06, 2016 10:34 pm
av jakobsen86
Hey Erlans Cox
Super fine paper
Men tyvar i danmark kan godt få besiktet bilen uden dom paper, så fremt at bilen har en Orginal Volvo R-Sport AT Kit.
Men bygges bilen om med B230FK eller bara, andet turbokit på OEM B21A så kræves, dom homoganisering paper fran volvo, som godkender karossen - Chassic til større effekt end 90hk fran fabrik
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: tor jan 07, 2016 1:19 pm
av turb00le
jakobsen86 skrev:Tjena Turb00le
Ja jeg har kigget dom paper igennem flere ganga

Men igen som du selv har sagt tror jeg også der kræves et stempel fran Volvo, som siger at det er godkendt.
Jeg har en Kompis som søgte dom homologaniserings paper hos Volvo No, han fik dem av volvo, da hans kompis så søgte om dom paper, fik han nej, da han inte var fran Norge :S
Men ellers må jeg finde en Nord mann, som kan søke dom paper hos volvo, med mit chassic nummer så det også kan stå på papiret.
Har du snackat med en volvo verkstad eller volvo danmark?
Verkstaderna är iaf i Norge lite upp och ner, importören (volvo Norge) brukar jag få bra med papper och hjälp från.
Jag ville skickat det norska papret "as is" för att se vad dom säjer. Kan inte vara värre änn ett blankt nej.
Re: Volvo 242 homologation Paper - 220hk 28kpm
Postat: tor jan 07, 2016 8:11 pm
av jakobsen86
Volvo Danmark vil inte hjælpe mere tyvar, var nogle danskere som havde fået dom paper men monteret LS1 med 500hk og Besiktat biler och vist dom fram i dansk bil blad ala bilsport. Det ville Volvo dk ej ligge nanm og godkendelse til mer.
Men jeg kan inte som dansker få dom paper af Volvo no, det skal væra en nordmand som søkar hos Volvo no.
Men tænkte bare at hvis en søkte med mit chassic nummer, så går det vel stadig ? Paper blir sickar til norsk adresse og sickat videre til mig