Sida 2 av 2

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Postat: sön jan 10, 2016 9:58 pm
av mauser240
mstahl skrev:Erland hade inte grupp a ventilation i kåpan ? Fast dom kanske körde torrsump visserligen o då blir det torrt i toppen .
Volvo hade ju vevhusvent i ventilkåpan original ännu i slutet på 70-talet / början på 80-talet.

På vilket sätt blir det torrt i toppen av att man kör torrsump?

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Postat: lör sep 03, 2016 7:37 pm
av 24516vtic
Grp-a kjørte b21et. Og b21 har vel ingen ventilasjon i blokka, kun i toppdekslet?

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Postat: sön sep 04, 2016 5:38 pm
av Daniel Steén
B21et har ventilation i blocket. På Grupp-A bilarna körde man med ventilation i blocket och från ventilkåpan av äldre modell och ibland även från oljepåfyllnadslocket. Dom körde ej med torrsump.

Daniel

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Postat: mån sep 05, 2016 10:59 pm
av Spiidfriik
Min RB26 ventar sjuka mängder olja genom ventilationen i ventilkåpan, som är ombyggd med 2st ganska grova slangar (typ 15mm inv) dragna till en burk. Kan bli en liter olja i burken på en dags hård körning. Vet dock inte hur det ser ut vid anslutningarna i ventilkåpan. Om det är bafflat eller fritt blås. Så vitt jag kan se finns ingen extern ventilation i blocket. Kamrem.
Hur bygger jag bort detta problem? Blir rätt dyrt med en liter olja om dan... Funderar på att bygga återlämning från burken till tråget, men skulle ju helst få bort problemet.

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Postat: mån sep 05, 2016 11:08 pm
av mauser240
Spiidfriik skrev:Min RB26 ventar sjuka mängder olja genom ventilationen i ventilkåpan, som är ombyggd med 2st ganska grova slangar (typ 15mm inv) dragna till en burk. Kan bli en liter olja i burken på en dags hård körning. Vet dock inte hur det ser ut vid anslutningarna i ventilkåpan. Om det är bafflat eller fritt blås. Så vitt jag kan se finns ingen extern ventilation i blocket. Kamrem.
Hur bygger jag bort detta problem? Blir rätt dyrt med en liter olja om dan... Funderar på att bygga återlämning från burken till tråget, men skulle ju helst få bort problemet.
Allting är relativt men jag tycker inte 15 mm låter speciellt grovt och en liter efter en dags hård körning tycker jag inte låter som så mycket och inte ser jag något problem med att hälla tillbaka oljan heller.

Funktionen blir ju som en oljefälla oberoende av om den sitter i, utanpå eller en bit ifrån motorn, förutsatt att gaserna slutligen lämnar men oljan hålls kontrollerad.