Sida 2 av 3
Postat: sön jul 16, 2006 6:35 am
av volvosmurfen
Och spelen är större även efter att man totalrenoverat motorn? Dvs, spelet finns med i toleranserna?
Postat: sön jul 16, 2006 7:10 pm
av Bengan
volvosmurfen skrev:Har sett en del otäcka koksproblem på bilar som kört med Mobil1 Helsyntet. Kanske konstruktionsmissar på motorerna då det var typ samma bilar som kom in med samma problem men problemen uppstod efter byte till Mobil1...
Biltema sägs innehålla Statoil olja?
Agrol är Mobil1.
Men tillbaka till frågan: Mineral eller Helsyntet?
Hoppas vi kan få lite klarhet.

Vadå Agrol är Mobil1? Är Agrol "vad" samma som Mobil1 eller menar du tvärtom?
Mobil ägs väl vad jag vet av Exxon Mobil och gör nog sin olja själv

Postat: sön jul 16, 2006 9:03 pm
av volvosmurfen
Jo, jag menade att Agrol är samma olja som Mobil1. Samma sak i flaskorna...
Postat: sön jul 16, 2006 10:51 pm
av peppe
Hydro har en olja som är exakt samma sak som Mobil 1 mineral också.
Postat: ons jul 19, 2006 10:28 am
av Dez
Singlegrade mineralolja är den starkaste och tåligaste. Syntetolja mals sönder av stora lagerbelastningar, men är bra i året runt bilen eftersom man kan ha väldigt långa serviceintervaller.
Racebilen får alltid rak 50 mineralolja.
Min åretruntbil går dock på spillolja, alltså mineral och syntet och atf och allt annat som hamnar i den baljan. Fyller efter med lite rak 50 olja om oljetrycket blir för lågt.
Till en bil man fått gratis kan man inte kosta på olja för en krona milen..
Postat: ons jul 19, 2006 12:23 pm
av caterpillar
tror det sto en story på det der med mineral vs syntet da BILSPORT trimmade "MUPPEN"....dom sværgade til mineralolje

å det jør ja med

Postat: ons jul 19, 2006 8:55 pm
av turbo uffe
Dez skrev:Racebilen får alltid rak 50 mineralolja.
Jodå, klart man ska ha rak 50 mineral i racingbilen, men var går din gräns för racebil nu om man läser diskussionen om trimmade bilar?
Och hur många vet hur man varmkör/byter/justerar spel, tryck med rak 50?
Vi körde också rak 50 i racingbilen, men då var det bara racebil med rör a annat krimskrams å varva 9000 med en V8.
Postat: tis jul 25, 2006 9:00 am
av Jens Gustavsson
Man måste använda olja som passar motorn man har och ha koll på hur bytes intervallet ska va!
Jag har alltid tex kört min B20 på Statoils 15-40 eller 20-50 Classicway (20-25kr/l) och bytt 4-6 ggr per sommar, men då är B20:in en olje-okänslig motor som går på det mesta. Dock så späder den mycket bensin i oljan.
B23 motorerna är mer känsliga mot kam slitage och där skall man köra lite finare olja, speciellt om man kör med vassare kam.
Jag brukar rekommendera LE-olja som är bland det bästa på marknaden! Den är av högsta kvalite och finns i både rak 50 och 15-40 (går att köpa i min lilla motorsport-shop

)
Det är viktigt att byta olja rätt ofta om motorn inte är inmappad optimalt eller om det tex slocknat ett stift och man kör ändå av någon anledning eller om man kör med mycket kolvringsgap.
Slutsats : Olja med bensin i är kasst!
Jag vill också "varna " för överpris-oljor som tex Quakerstate som inte är dålig, men den skall inte kosta 70-100kr/L då den egentligen inte är så dyr!
Kostar ca 15kr/l på en mack i USA, resten av pengarna går till mellanhänder.
Köp då istället en "dyr" olja typ LE som inte har 20 st mellanhänder och få en riktigt fin avancerad olja för samma peng!
Hade jag en ny bruksbil skulle jag bara köra med dyr fin olja! Och byta den med ca 1500 mils intervall, inte 3000 mil som många biltillverkare rekommenderar nu för tiden av någon konstig anledning
Kollade oljan på en ny bil som gått 3000 mil och den såg ut som på en gammal Scania Vabis från -68

Postat: tis jul 25, 2006 3:39 pm
av volvosmurfen
Jens> Var hittar vi den lilla shoppen då?
F.ö. tänkte jag se vad ni tror om 76 lubricants High Performance 20W-50 olja? Mineralolja modell race...
Skall köras i en b23 med 16v topp och hyfsat högt ladd. (1,5-2bar)
Postat: tis jul 25, 2006 4:20 pm
av Jens Gustavsson
volvosmurfen skrev:Jens> Var hittar vi den lilla shoppen då?
F.ö. tänkte jag se vad ni tror om 76 lubricants High Performance 20W-50 olja? Mineralolja modell race...
Skall köras i en b23 med 16v topp och hyfsat högt ladd. (1,5-2bar)
i tomterna sävar förstås! , best dam garage in town
shoppen är hitils en hylla med ett tjugo tal lager varor i ett hörn i mitt garage

men den växer efftersom
vet ej exakta data på 76 oljan men gissar att den är lik Qwkerstate= hyffsat bra men man får inte riktigt vad man betalar för om man inte får tag i den billigt för ca 35-45kr /litern.
Postat: tis jul 25, 2006 4:28 pm
av volvosmurfen
Oki, lite långt att åka för att shoppa olja.
Mmmm. Joo, jag har lyckats få ett rätt hyggligt pris så det är inga 100:-/L inte.
Som extra kuriosa: Oljan används i Nascarbilarna som sponsras av 76.

Postat: ons jul 26, 2006 9:03 am
av Bengan
Köper olja på en skogsmaskinsverkstad.. Dom har BP, Statoil och Nesté i sortimentet och den dyraste gick på 50 spänn litern på lösliter.. inte farligt alls.. Jag byter tokofta o kör på 20-50 just nu, BP.. Samma som John Deere rekommenderar för sina skogsisar..
Postat: tor jul 27, 2006 9:28 pm
av Janne A
En bra mineralolja som många rejsare kör på säljs av Shell, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men det är en Heavy Duty olja för stora turbo dieslar.
Sist jag köpte en 20L dunk kostade den knappt 500:-
Förutom priset så innehåller den dubbelt så mycket zink än vad personbils oljorna gör, vilket inte är någon nackdel alls.
Jannelainen
Postat: fre jul 28, 2006 5:04 am
av marmander
CASTROL TWS 10-60 är bäst enligt många och så även kk-motordesign som provat en hel del...
Dom kör med 19mm lyft på 8v EVO och dom har fått minst slitage, mest effekt och minst skit i förbränningen med denna olja. till vitmotorerna kör dom 0-40 av samma märke.
Dom körde tidigare med quaker state 20-50 och även med mobil 5-50. Mobilen gav mest slitage.
Ha bra vevhusventillation och byt olja ofta så spelar det nog inte så stor roll vilken av oljorna du väljer.
MVH/
SM
Postat: sön jul 30, 2006 11:32 am
av turbo.bmw
här är en som kan allllt om oljor läs det här så kommer alla här inne köra på syntet olja..
skriv gärna här sen om ni har ändrat er eller inte!
del 1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
del 2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251