Sida 2 av 3

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor aug 24, 2017 5:07 am
av vinkelkapen
https://play.google.com/store/apps/deta ... vibmonitor

Prova med vibrationsanalys, finns andra bättre appar också alternativ riktiga verktyg till det.. så kanske du kan få fram villken vibrationsorder det tillhör och få en indikation var problemet kan sitta

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor aug 24, 2017 11:04 am
av JoeyJ
Den går på alla cylindrar, förutom vibrationerna och att den känns extremt slö så går den jämnt och bra

Skulle den tända fel eller om någon spridare inte hänger med borde den ju gå ojämnt/misstända

Har rivit bort toppen och allt ser bra ut där, så ska plocka bort tråget och titta

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor aug 24, 2017 8:34 pm
av JoeyJ
plockade bort tråget idag, kan inte se något som är fel eller trasigt, så frågan är om man ska orka dra isär allting och lämna in på balansering

Verkar jäkligt skumt att det skulle bli sån obalans utan att det är någon större skada på någon del

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor aug 24, 2017 9:58 pm
av Thunderbo1t
Tänder den på rätt ställe på alla cylindrar?

Re: Problem med vibrationer

Postat: fre aug 25, 2017 4:33 am
av Kadett4wd
sitter kammarna rätt?

Re: Problem med vibrationer

Postat: fre aug 25, 2017 8:02 am
av JoeyJ
Thunderbo1t skrev:Tänder den på rätt ställe på alla cylindrar?
Har också funderat på det, har ju bara kollat tändningen på första cylindern, men tändordningen är rätt i Vemset och har kollat så utgångarna stämmer, skulle två spolar vara felkopplade borde det ju märkas ganska tydligt.
Tändstiften ser identiska ut alla 4 och den misständer ingenting

Mycket möjligt att det är något med Vemset som spökar då det är installerat av en tidigare ägare som inte verkar haft så bra koll, men jag har inte kunnat hitta något uppenbart, bra triggersignal, utgångar till spridare och spolar stämmer, och den beter sig likadant om man kör utan kamsynk med waste spark
Kadett4wd skrev:sitter kammarna rätt?
Ja kammarna står rätt, jag vet inte om det går att lyckas sätta dit kammarna på fel plats, dvs insug på avgas och tvärt om

Re: Problem med vibrationer

Postat: fre aug 25, 2017 9:06 am
av Steve
Lägg upp din vemsconfig och kanske en logg så kanske nån kan hitta nåt problem där

Re: Problem med vibrationer

Postat: fre aug 25, 2017 9:22 am
av JoeyJ
ja visst, har dock ingen vettig logg sparad och nu är ju motorn i delar..

config
https://drive.google.com/open?id=0BwCHY ... FBQNTZCakE

Re: Problem med vibrationer

Postat: ons dec 13, 2017 8:06 pm
av JoeyJ
har fortfarande inte fått ordning på det här, testade nån analys-app
vet inte riktigt hur jag ska tolka det, eftersom frekvensen är ca dubbla varvet på motorn, betyder det då att motorn skakar 2 ggr per vevaxelvarv?

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor dec 14, 2017 9:43 am
av Kadett4wd
Secondary forces.. i balanseringen kan vara åt pipan.
Mao kan nån ha balanserat maskin förut?
Och det blivit knas.

Sekundärkrafterna vibrerar med dubbla frekvensen vad jag förstått.

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor dec 14, 2017 11:18 am
av JoeyJ
Riktigt skumt

Har nyss balanserat vev, svänghjul, tryckplatta och vibrationsdämparen, det gjorde ingen skillnad mot tidigare.
Alla kolvar och stakar diffade på något enstaka gram som mest

Har plockat av remmarna till generator och servo det hjälpte inte heller

Drar jag ur en spridare i taget så är vibrationerna kvar, så det borde inte komma från att den går sämre på en cylinder.
Har även testat aktivera den variabla kamstyrningen på insugskammen manuellt men det påverkar inte heller, tror den vrider kammen 20ish grader.

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor dec 14, 2017 11:39 am
av Kadett4wd
Man kan balansera fram och tillbaka hur mycket man vill.
Det går inte att balansera bort obalans på en 4cyl maskin helt, man kan bara lägga obalansen på ett område där den gör minst skada.
Eller stör minst.

Däremot sekundärkrafterna är en annan kraft än den som går längs med cylindern.
Den går 90 grader (enkelt förklarat) därifrån, mao på en stående motor så skakar/vibrerar den i sidled.
Beroende på balansfaktor kan man ändra detta.
Du kan ha en vev som är 'nollbalanserad' i folkmun, men balanseraren har räknat på fel balansfaktor.
Om du kör 100% balansfaktor är kolvens fram och återgående (0 och 180 grader) rörelse helt bortbalanserad.
Men vikterna på veven skapar krafter åt andra hållet då, 90 och 270 grader ger fortfarande vibrationer.

Lite svårt att förklara i text.
Sök lite på nätet med orden 'balancefactor' och lägg till 50% eller 75%, kanske också 100% för att få lite olika träffar.
Prova med sökorden 'tony foale' också, då du hittar hanshemsida så finns det ett litet program du kan visualisera i, samt läsa en del pdf filer han har på sidan.

Och sen i slutänden har man också dynamisk obalans som är olika utmed motorns arbete, en högre kolvacceleration skapar en högfrekvent obalans av förbränningstrycket.
Man kan dämpa detta med svängdämpare tyngre svänghjul.
Sekundära obalanser kan man minska med balansaxlar.

Mvh

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor dec 14, 2017 12:02 pm
av JoeyJ
okej, ska ringa och kolla med motorverkstan, de om några borde ju ha koll kan man tycka

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor dec 14, 2017 12:50 pm
av vinkelkapen
https://community.plm.automation.siemen ... a-p/355020

Bara en tanke, har du kollat nollningen? Ta ut äkta 0 TDC manuellt och kontrollera nollningen i sprut samt om det inte stämmer, nollningen mot kammarna?

Re: Problem med vibrationer

Postat: tor dec 14, 2017 1:18 pm
av JoeyJ
jadå det är kollat många gånger, kamdreven står rätt i förhållande till veven
Testat justera tändningen både upp och ner tills motorn i stort sett dör men vibrationerna är kvar hela tiden.

en tanke var att någon pillat isär VCT(kamstyrning) enheten och satt ihop fel så kammen inte sitter rätt mot kamdrevet, har inte lyckats hitta någon info om det går att sätta ihop fel.
Då borde den dock sluta vibrera när VCTn aktiveras men det blir ingen skillnad.
Vad jag vet så går det inte att se på kammarna om de står rätt, utan man får kolla på kamdreven, på avgas är det som vanligt ett spår så drevet bara passar på ett sätt iaf.

Har testat förskjuta tändningen på en cylinder i taget också men ingen skillnad (max 3 grader i Vems)

Kan det vara någon knas med Vemsboxen? Den verkar ju göra det den ska.