Kom på en grej till, det är ju avlånga hål i kamdreven. Så jag backade insugskammen det som gick. Från mitt i avlånga hålet till till ändläget.
Det gjorde så den blev svagare på lägre varv och då minskar vacuumet så den går ytterligare lite lättare.
Drar kanske lite hårdare över 4000rpm också
Driftstempen ligger på 103 grader så tror friktionen är lite lägre än orginal. Men jag snålar ju såklart å åker billigaste mineral 15w40, kanske skulle gjort nån promille med modern syntet 0w20 men då blir det ju dyrt hehe. Köpte en tunna 15w40 208 liter för cirka 15kr litern så det går i allt
Fick gjort en resa på landsväg idag och kom på att gps har trippmätare. Blandad landsväg 80kmh å lite motorväg 110kmh några omkörningar osv. På 18.1mil tog den 11.3 liter. Har en ljusramp på taket också så aerodynamik är inte förbättrad på nåt sätt och halvljus mm var på
0.62 per mil cirka är väl rätt okej ändå. Men ska jag dra husvagnen så får jag nog tanka e85 då den har lite väl hög tändning när man gasar hårdare
Tänk om Volvo hade haft vettig utväxling på 5an också. Nu tycker jag den varvar 800rpm för mycket för motorn på högsta växeln. Hade säkert kunna få ner den 1.5deciliter till då