Sida 2 av 2
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: ons maj 30, 2018 9:16 pm
av Lövet98
mauser240 skrev:Lövet98 skrev:Jag mäter med en tångamperemeter. De jag försökt få sagt att 72A peak är en helt annan sak mot 72A konstant ström och att de inte är "mycket" efter som de är just en peak när fläkten startar från noll. Det är höga läget jag mätt för att klar göra de också.
Jag undrade snarare vad du har för tångamperemätare som mäter peak-värde. Någon dyrare grej kanske?
Jaha kör med biltemas så in jätte dyr. Jag såg bara att precis när fläkten starta drog den 72A sen gick de ner till typ 25A därför jag sa att 72A va peak strömmen inte att jag har en tångamperemeter som mäter just peak ström

Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: tor maj 31, 2018 10:31 am
av Kent Holmgren
Tack för era tips.
Var ute igår och provade att köra fläkten
Med en batteriladdare, och den analoga mätaren
På den visade ca 16a på lågfart och 23-24a på högfart
Startströmmen var en bit över 30a men responstiden på den mätaren gör nog att man inte ser högsta start strömmen.
När jag söker runt på nätet om hur dessa fläktar bör kopplas hittar jag hemritade scheman på både växlande och ström på båda kretsarna funktion.
När jag provade att köra fläkten på både hög och lågfart samtidigt fick motorn ett lite annorlunda ljud jämfört med bara högfarten.
Lät nästan som om den gick lite orent, så detta känns inte rätt.
Kommer att koppla min fläkt växlande och stryra den med en dubbel termokontakt från bmw art nr på mekonomem 23-550617.
Denna sluter vid 91-86 samt 99-94 grader och har m14×1,5 gänga.
Kommer även byta till en 82 grders termostat.
Hoppas detta blir bra.
Kommer tyvär inte ut med denna bilen denna sommar
Men eftersom jag drar om elen i motorrummet så är det ju lika bra att göra detta färdigt.
Krnt
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: tor maj 31, 2018 4:36 pm
av Lövet98
Kent Holmgren skrev:Tack för era tips.
Var ute igår och provade att köra fläkten
Med en batteriladdare, och den analoga mätaren
På den visade ca 16a på lågfart och 23-24a på högfart
Startströmmen var en bit över 30a men responstiden på den mätaren gör nog att man inte ser högsta start strömmen.
När jag söker runt på nätet om hur dessa fläktar bör kopplas hittar jag hemritade scheman på både växlande och ström på båda kretsarna funktion.
När jag provade att köra fläkten på både hög och lågfart samtidigt fick motorn ett lite annorlunda ljud jämfört med bara högfarten.
Lät nästan som om den gick lite orent, så detta känns inte rätt.
Kommer att koppla min fläkt växlande och stryra den med en dubbel termokontakt från bmw art nr på mekonomem 23-550617.
Denna sluter vid 91-86 samt 99-94 grader och har m14×1,5 gänga.
Kommer även byta till en 82 grders termostat.
Hoppas detta blir bra.
Kommer tyvär inte ut med denna bilen denna sommar
Men eftersom jag drar om elen i motorrummet så är det ju lika bra att göra detta färdigt.
Krnt
Volvo har ett specifik relä för just hög och lågfarten borde vara enklast att använda de
https://www.l-m-r.se/p/volvo/850/kylsys ... 0-940.html
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: tor maj 31, 2018 8:16 pm
av Robert Markström
använd volvos relä, när du aktiverar högfarten på det relät så släpper den lågfarten, så båda går inte samtidigt
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: fre jun 29, 2018 12:52 pm
av Kent Holmgren
Tackar för tipsen.
Har införskaffat ett volvo relä med tillhörande kablar
Och på dessa satt där säkringar efter reläet.
En till låg och en till hög 30 och 35a.
Styrkontakterna på reläet ska ju jordas. Så jag kommer koppla dom via en termobrytare (23-550612 på mekonomen startar och bryter vid 92-87/97-92)
Samt jorda den tredje pinnen på den via ett vanligt relä som styrs av tändningen.
Tänkte mest om någon annan kan dra nytta av detta
Kent
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: fre jun 29, 2018 9:17 pm
av mauser240
Kommer att tänka på "Magisterns" bränslepumpskoppling som så många kopierat...
Det hette att "om ena pumpen stannar så stannar den andra" när kopplingen i verkligheten innebar att om ena pumpen brände sin säkring så miste andra pumpens relä sin styrspänning.
Beror ju på vad man är ute efter men när det kommer till så kritiska funktioner så ger jag min röst åt principen "KISS".
D.v.s., i fläktfallet, lämna bort (åtminstone) det sistnämnda relät.
I pumpfallet, styr pumparna via sprutet (via differentialtryck) eller via (differential)tryckbrytare.
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: lör jun 30, 2018 3:16 pm
av Kent Holmgren
Jo håller med att det är bättre med färre grejer som kan krångla.
Men i mitt fall vill jag inte att fläkten ska gå då bilen är avstängd.
I en gammal trött cheva med en liter effekt på ca 33hk
Så hinns det med att hålla koll så allt funkar, men på en snabb bil är det ju lite skillnad.
Kent
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: fre jun 21, 2024 10:54 pm
av Jens.L
Gör ett trådlyft angående Volvos elfläkt. Jag var inne på att koppla in ett Hella Solid state relä och pwm styra fläkten istället. Men det reläet har Continuous current 22 A och Starting current 250 A. Så Volvos elfläkt verkar ju dra precis för mycket för det. Kan det funka ändå?. Idag har jag ett enkelt relä och startar fläkten på max fart via insprutningen.
Edit: Oggeracing hade 40a solid state relä så provar nog ett sånt. Köpte ett dorman 902-310 från ebay som ska klara av 40a. Dessvärre verkar inte 940 original fläkt gilla pwm styrning. Det blir oljud från pwm signalen i elmotorn även om motorn gör det man säger åt den.
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Postat: fre aug 23, 2024 11:40 pm
av mattias
Fläktmodulen från en V70 är nog bättre anpassad.