Erland Cox skrev:Syntetolja tål mycket högre temperaturer än mineral.
Jag kör Estersyntet för att den inte rinner av kam och annat när motorn står still som Poly Alfa Olefinolja gör PAO.
Jag kär Motul för att KG trimning har det men det finns många bra märken.
I min ban Volvo har jag kört 300V Power, tror den är 5-40W.
Jag tappade en frysplugg och körde 3 varv utan vatten, krökte toppen 0,7mm.
Det var nåt år sen och jag fixade bara toppen, motorn bromsade samma effekt efter det.
Jag behövde inte ens byta olja.
Tror det var oljesprutet på kolvkylningen och ett stort kolv cylinderspel som räddade motorn, det och en olja som tålde hög temperatur.
Samma botten i nu i minst 3 år med en massa bankörning och bänkningar.
Erland
Generellt är en bra syntetolja mer tålig än mineral olja, men vid riktigt extrema temperaturer så bryts en ester olja ner till dess ursprungliga beståndsdelar (sk unzipping).
Sedan innehåller många enklare oljor ester oljor som tillsats för att förhindra torra uppstarter, men det är oftast lite svårt att ta reda på vilka.
Mineraloljor skiljer också en hel del beroende på vilken råolja som använts, ca 1% i effekt och avsevärt mycket mer i slitage har dom hittat, tyvärr är det få företag som vill försöka sälja en "sketen mineralolja" för priset av en syntetolja.

Så att använda breda termer som "syntet" och "mineral" kan bli lite missvisande.
Men jag håller med, skall man ändå spendera pengar kan man lika gärna köpa en Ester från Motul, Redline etc, istället för en PAO syntet.
