Innan vi ger oss in i del två så kan jag berätta lite om hur det gick med motorn i bilen efter bromsningen sist. Det hela har fungerat bra med få driftstörningar. Bilen har främst körts i Åmsele vid tävlings moment och lyckades 2020 knipa både Umeås snabbaste gatbil (Tröjan) samt bli vinnare i Umeå open 10.5 klassen. De problem som funnits och åtgärdats var dels fästet för vevtrigger som vibrerat av. Vid det tillfället sköt motorn toppackningen och blev tyvärr stående en period innan demontering då det var sent på hösten 2019. Loppen men kanske främst ringarna fick rostangrepp vilket putsades av och skickades in för ny tjänstgöring under förra säsongen. Motorn hade en del leakdown efter detta och till i år så byts ringarna, så det blir spännande att se om den är tillbaka i form. Till 2020 byttes även ventiler och styrningar i toppen tillsammans med kraftigare ventilfjädrar. Det fanns troligtvis ventilsläpp med de ursprungliga fjädrarna vilket kan ha påverkat motorns prestanda på höga varv. De nya fjädrarna tillåter högre varv.
Lite bakgrund till varför motorn uppgraderas, förutom att det är fränt! Växellådan är en TH400 med 7" converter. Den är lättstallad men låser upp dåligt på 'låga' varv. Motorn trycker snabbt förbi peak på effektkurvan och landar på högre varv där motoreffekten är dalande. Det skulle gå att kompensera med laddtrycks styrning, men då den gamla HX50 turbon bottnat ur liksom spridare så var inte detta möjligt med den gamla setupen, såvida man inte sänkte laddtrycket, men det vill man ju inte

Så en av målsättningarna med den nya turbon, en HX55pro är att arbeta med laddtrycks styrning och få en plattare effektkurva som samstämmer bättre med de varv som convertern arbetar bäst på. För att matcha den större turbon så byts även spridarna och valet föll på 2200 spridare. Dessa kommer även ge bättre gång på motorn vid låga varv jämfört med de 1680 spridare jag använt innan.
Nästa punkt som också kan sägas vara en större förändring är tändsystemet som byts från MSD6al med fördelare till separata Mototron spolar. Även här så länkar den tänkta funktionen till TH400 lådan och convertern. Det har varit svårt att vara konsekvent vid start förfarandet. Jag använder transbrake vid starten och det har gått att stalla convertern en bra bit över 7000rpm. Vid så hög stallning bildas onödigt mycket värme i oljan i växellådan, särskilt om man ska tävla i en stege. Man kan använda tändningen för att bygga en mjuk varvstopp med converter genom att backa tändning tills motorn blir svag och inte orkar varva mer än ett bestämt varvtal. Med fördelartändning finns det dock risk när man backar mycket, att man hamnar utanför fönstret för vad rotorn klarar, med risk att gnistan hoppar till en annan cylinder istället. Med de nya spolarna ska det förhoppningsvis gå bra att bygga detta system och skona transmissionen från soltemperaturer i nån utsträckning.
Efter en kort promenad i koppel så sitter motorn på plats i bänken med bara några småsaker kvar att göra innan vi kan börja. Fortsättning följer snart.