Re: Ainoks budget 944 Turbo
Postat: mån jun 10, 2019 7:39 am
Liten uppdatering...
Som vanligt en del frågor till er längst ner...
Satte ihop toppen.
Det blev att jag planade 1,5mm från originalmått så jag bör ligga på 9,5:1 i komp ungefär.
Räknade på att en originaltoppackning blir 1,2mm ihopklämd.
(När jag räknade på 1,2 mm hamnade jag på 8:69:1 i komp med originalgrejer så jag tror det är rätt)
Kopplingspaketet. Skivan där i mitten är bara en plåtbit som jag ska göra schims av.
Motor i. Kommer köra in motorn på gamla turbon/grenröret/originalsprut
Stabilare kuddar från 740 och matchande fästen.
Tog bort oljefilterförflyttaren. Kommer få väldigt dåligt med plats till wastegateröret annars.
Ser ingen större anledning till att den måste finnas kvar? Varför satte volvo dit den?
Förutom platsbrist då
Det gick vattenslangar till förflyttaren så jag antar att det är en oljekylare också? Det kan ju på
sin höjd röra sig om en vattenkanal genom "aluminiumarmen". Kan inte vara så effektiv.
Jag har planer på att sätta dit en extern oljekylare via sandwichadapter på oljefiltret om det behövs.
Slangen som tittar fram vid fästet från blocket är oljetillförsel till 16t turbon.
En "Modellanpassad" intercooler trillade dit.
Den här köpte jag på J-Spec.
Tyckte inte alls att den passade så bra. Fick kapa bort en del grejer
för att den skulle passa, tillexempel "öronen" som den hade både upptill och nertill. Original
sitter dom bara nertill. Kändes lite som ett halvfabrikat. Nåväl. Den gick ju att få dit utan att jag behövde skära i bilen och det var målet.
Den är ganska diskret också vilket är trevligt. Ska nog lacka gavlarna svart så ser det nästan original ut.
Hoppas att den/original tryckrör/slangar räcker...
Kikade över mitt avgassystem.
Tyvärr har det nog sett bättre dagar.
Tänkte att jag skulle renovera det , men när dagen var slut så
hade jag i princip bytt ut allting förutom bakaxelkröken för någon ny sådan hade jag inte
hemma. Den "nya" systemet är högre upp från backen. Lade till en ljuddämpare också.
Har tyvärr ingen bild på det.
Frågor till de lärde...
1. Kommer ju att köra in bilen på gamla turbosystemet men det börjar bli dags att fundera på hur downpipe och grenrör till
hx40 ska se ut. Jag har flexrör direkt efter downpipe men har sett att vissa sätter ett flexrör direkt efter turbon. Alltså 10cm efter utloppet.
Är det en bra idé? Det borde ju avlasta grenröret bra.
2. Spelar det roll var man monterar lambdasonder? I bakhuvudet har jag någon tumregel om att de bör sitta
30cm bakom turbo och på ovansida röret men vad jag kan googla mig fram till så verkar man kunna sätta dom vart som helst.
Planen nu är att ha båda sonderna cirka 25 cm efter utlopp och på undersidan.
3. Det börjar bli dags för första uppstarten men jag måste justera ventilspel först.
Har sett jens film på youtube (med indikatorklockan) och tänkte använda den metoden, men jag är osäker på om något värde gällande kammen påverkas av
att jag har planat toppen. Är det något jag ska ta hänsyn till? Kanske gör en tankevurpa här.
Jag har läst att jag bör utgå ifrån originalmarkeringarna på kamdrev/kamkåpa men dom lär ju inte alls stämma nu. Eller?
4. Jag tänkte justera spelet genom att slipa laschcapsen istället för att byta brickor.
För att få dom raka så tänkte jag sätta dom på en ventil och lägga ventilen i ett V-block.
Sen riggar jag upp det hela så jag kan slipa dom emot "flanken" på ett hjul till bänkslip.
Tankar om det?
Som vanligt en del frågor till er längst ner...
Satte ihop toppen.
Det blev att jag planade 1,5mm från originalmått så jag bör ligga på 9,5:1 i komp ungefär.
Räknade på att en originaltoppackning blir 1,2mm ihopklämd.
(När jag räknade på 1,2 mm hamnade jag på 8:69:1 i komp med originalgrejer så jag tror det är rätt)
Kopplingspaketet. Skivan där i mitten är bara en plåtbit som jag ska göra schims av.
Motor i. Kommer köra in motorn på gamla turbon/grenröret/originalsprut
Stabilare kuddar från 740 och matchande fästen.
Tog bort oljefilterförflyttaren. Kommer få väldigt dåligt med plats till wastegateröret annars.
Ser ingen större anledning till att den måste finnas kvar? Varför satte volvo dit den?
Förutom platsbrist då
Det gick vattenslangar till förflyttaren så jag antar att det är en oljekylare också? Det kan ju på
sin höjd röra sig om en vattenkanal genom "aluminiumarmen". Kan inte vara så effektiv.
Jag har planer på att sätta dit en extern oljekylare via sandwichadapter på oljefiltret om det behövs.
Slangen som tittar fram vid fästet från blocket är oljetillförsel till 16t turbon.
En "Modellanpassad" intercooler trillade dit.
Den här köpte jag på J-Spec.
Tyckte inte alls att den passade så bra. Fick kapa bort en del grejer
för att den skulle passa, tillexempel "öronen" som den hade både upptill och nertill. Original
sitter dom bara nertill. Kändes lite som ett halvfabrikat. Nåväl. Den gick ju att få dit utan att jag behövde skära i bilen och det var målet.
Den är ganska diskret också vilket är trevligt. Ska nog lacka gavlarna svart så ser det nästan original ut.
Hoppas att den/original tryckrör/slangar räcker...
Kikade över mitt avgassystem.
Tyvärr har det nog sett bättre dagar.
Tänkte att jag skulle renovera det , men när dagen var slut så
hade jag i princip bytt ut allting förutom bakaxelkröken för någon ny sådan hade jag inte
hemma. Den "nya" systemet är högre upp från backen. Lade till en ljuddämpare också.
Har tyvärr ingen bild på det.
Frågor till de lärde...
1. Kommer ju att köra in bilen på gamla turbosystemet men det börjar bli dags att fundera på hur downpipe och grenrör till
hx40 ska se ut. Jag har flexrör direkt efter downpipe men har sett att vissa sätter ett flexrör direkt efter turbon. Alltså 10cm efter utloppet.
Är det en bra idé? Det borde ju avlasta grenröret bra.
2. Spelar det roll var man monterar lambdasonder? I bakhuvudet har jag någon tumregel om att de bör sitta
30cm bakom turbo och på ovansida röret men vad jag kan googla mig fram till så verkar man kunna sätta dom vart som helst.
Planen nu är att ha båda sonderna cirka 25 cm efter utlopp och på undersidan.
3. Det börjar bli dags för första uppstarten men jag måste justera ventilspel först.
Har sett jens film på youtube (med indikatorklockan) och tänkte använda den metoden, men jag är osäker på om något värde gällande kammen påverkas av
att jag har planat toppen. Är det något jag ska ta hänsyn till? Kanske gör en tankevurpa här.
Jag har läst att jag bör utgå ifrån originalmarkeringarna på kamdrev/kamkåpa men dom lär ju inte alls stämma nu. Eller?
4. Jag tänkte justera spelet genom att slipa laschcapsen istället för att byta brickor.
För att få dom raka så tänkte jag sätta dom på en ventil och lägga ventilen i ett V-block.
Sen riggar jag upp det hela så jag kan slipa dom emot "flanken" på ett hjul till bänkslip.
Tankar om det?