Sida 2 av 2
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: fre nov 08, 2019 7:56 am
av StefanM
Pacman skrev:Om man hade ordnat fram Volvos gjutformar till B230 och moddat till en sexa, är det någon här som har kontakter och resurser då att få gjutet upp några block och några toppar?
oj, vad har du för budget på det då och hur stor är marknaden? Lär ju kosta nå miljoner att ro i land det.......
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: fre nov 08, 2019 11:57 am
av Pacman
Om jag säger så då, att jag känner en som äger formarna, och på min fråga om att bygga sexa tyckte han det lät coolt.
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: fre nov 08, 2019 10:29 pm
av loop
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: lör nov 09, 2019 9:29 am
av jompazx
Pacman skrev:Om jag säger så då, att jag känner en som äger formarna, och på min fråga om att bygga sexa tyckte han det lät coolt.
Resten av problemen var det jag lyfte upp i min fråga ovan! Kontakter och resurser att gjuta...
Coolt, hur får man tag i sånt egentligen?
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: mån nov 11, 2019 8:33 am
av StefanM
Fast även om man har formar till en fyra. Hur mycket av det kan man använda till en sexa? Känns ju som att det blir lika mycket modelltillverkning ändå.
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: mån nov 11, 2019 1:50 pm
av Steve
Borde underlätta rätt mycket att kunna scanna av originalformarna och utgå ifrån, men det är ju ingen enkel eller billig historia ändå

Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: mån nov 11, 2019 2:05 pm
av DreRacing@
dundersmurfen skrev:Jag har också önskat en 6 cylinders b230 (b345) med både 12 och 24 ventiler. Men jag får hålla mig till 8ventiler, det är tillräckligt att hålla reda på
vad menar du med b345? att dom skulle göra 5 ventiler per cylinder också?
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: mån nov 11, 2019 7:25 pm
av Jesper Mäki
DreRacing@ skrev:dundersmurfen skrev:Jag har också önskat en 6 cylinders b230 (b345) med både 12 och 24 ventiler. Men jag får hålla mig till 8ventiler, det är tillräckligt att hålla reda på
vad menar du med b345? att dom skulle göra 5 ventiler per cylinder också?
Tror han menar såhär
B230 = 2,3L
B345 = 3,45L om man bara lagt till 2 cylindrar men kört samma borr och slag.

Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: tis nov 12, 2019 4:52 pm
av Pacman
Jesper Mäki skrev:
Tror han menar såhär
B230 = 2,3L
B345 = 3,45L om man bara lagt till 2 cylindrar men kört samma borr och slag.

Nja, 96x80 6cyl blir ju faktiskt 3474cc så rätt terminologi hade ju då blivit B350.
Men...får man lov att drömma så hade jag nog önskat få göra lite bättre plats i vevhuset och gett den 92mm slag istället, för att ge 3995cc och få ett snyggare slag/stak-förhållande för en hyfsat lågvarvig stor sexa, B400.
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: tis nov 12, 2019 7:40 pm
av jompazx
Nä man avrundar väl till b350 föst när man är på 3475cc du är en ynka cc kort.
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: tis nov 12, 2019 11:49 pm
av DreRacing@
nej det blir över 50cc inte 75, det sista numret är ju ventiler per sylinder
Re: Värför gjorde inte volvo en B344
Postat: sön dec 29, 2019 6:15 pm
av OttoB