Förbränningshastighet Turbomotor

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende

Re: Förbränningshastighet Turbomotor

Inlägg av whilliam »

Vore intressant att veta om din inställning är att "långsammare" är bättre? (ibland kan det vara en ögonöppnare att tänka sig vad "ytterligheter" ger för tänkbart resultat )
Också att du bekräftar att du anser audiexemplet som långsamt och mitsu som snabb och isf. vill vi se att audis är bättre till höga effekter.
Pacman skrev: ons mar 24, 2021 11:53 am
Det är denna typen av förbränning som Erland strävar efter och den brukar resultera i sagolika effekter, t.ex 500hk vid 1,0bar på en vanlig 2,3 liters B230.
Denna motor har varit uppe förr och jag hävdade då att effekten beror till mycket stor del på turbon, i princip, menar jag: varsågod att stoppa dit en annan turbo och återkom sen o berätta hur mycket den gav. Jag tipsade den gången om en, i mitt tycke bättre turbo (Holset H2 i stället för Schwitzer S-300) den låg lite lägre i verkningsgrad, precis till den motorn @ 1 Bar (man hade fått ladda 1.1 - 1.2 bar för samma toppeffekt) men registret/körbarheten på lägre varvtal hade blivit bättre. Erland försökte hävda att det inte berodde på turbo utan det var hans portning och komponentval som gjorde allt. Ingen av oss var inne på att förbränningen skulle vara nåt speciellt på den motorn.

Har för mig han lovade att återkomma med en effektkurva på vad den gav på högre laddtryck och får vi se en sån så kan vi diskutera vidare (tror inte den vart lika "häftig" då, för att turbon hamnade mer "off")

Egentligen kan man tycka att denna diskussion om förbränning är överflödig/onödig. Varför då? Jo för det ger inte några "natt o dag" skillnader på motorprestandan men "många bäckar små" - principen gäller väl? Det är väl också rätt ställe att diskutera och försöka lära sig att tänka lite annorlunda/längre på ett sånt här forum?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Förbränningen kan inte ske vid konstant volym, då spikar motorn ofelbart.
Tryckuppbyggnaden måste ske i förhållande till förbränningsrummets volym.
Varvtalet påverkar även, ju mer man varvar desto mindre blir möjligheten att man får detonationer.
Det finns ett Honda SAE papper på det från 60 talet och säkert fler nyare men man brukar hänvisa till det gamla som referens även idag.
Förbränningen är som en lavin, den börjar sakta och ökar sen hastigheten.
Det som är viktigt på en racemotor är att få repeterbar förbränning som är okänslig för yttre påverkan.
Dvs. den blir inte mycket snabbare om motorn skulle bli för varm eller något annat.
Teori man man ju diskutera i det oändliga men det jag sysslar med är att kolla av vad som funkar.
Jag uppfinner inte hjulet på nytt, den som tror att han gör det ska läsa tävlingsmotorcykelns historia översatt av Jan Leek.
Det som mest har utvecklats är elektroniken och förståelsen genom en massa tester.
Volvomotorn jag senast byggde klarade hela säsongen förra året i 2 klasser i SSK och vann även båda.
Maxeffekten var över 100 hästar mer än den tidigare motorn trots samma turbo, grenrör och avgassystem.
Detta dessutom vid ett lägre laddtryck.
Det går enkelt att plocka ut mer effekt ur motorn med mer laddtryck men man kommer närmre och över gränsen på 800Nm som jag satte.
På bilen som motorn låg i hade det inte hjälpt för däcken höll inte utan det fick hållas igen för att komma i mål.
Så jag tycket att jag efter många års tester har kommit fram till något som fungerar bra.
jag började med en SAAB 900 turbo med K-jet, den spikade sönder.
Sen hade jag en 240 turbo med 230 turbobottendel med rak klämspalt mot turbokolvarna.
Det fanns en gräns för hur mycket laddtryck den klarade och en gräns för hur mycket man kunde backa tändningen innan den började gå dåligt.
1,4 bar vid 5000 varv var vad den klarade, sänkte man tändningen mer än det gick den sämre.
Saker jag läst och tester har lett fram till lutande squish.
Om man ser förbränningsrummet som tårtbitar så ger 7 graders skillnad på ytorna ungefär samma area från cylinderväggen till klämspaltens slut.
Jag sökte på squish velocity calculator och fick fram detta:
Influence of Squish Angle
The table below shows the calculated squish velocities for a 125cc engine at 0, +5 and -5 degrees squish angle.

It is evident that even a modest squish angle of +5 degrees (divergent) lowers the MSV by a significant amount. For this engine the MSV with a 5 degree squish angle has a value of 25.8 m/s which is only 66% of the value of 39.14 m/s for a 0 degree squish angle.

A squish angle of -5 degrees (convergent) gives a MSV of 30.63 m/s which is 78% of the MSV for 0 degrees.

Squish Angle MSV (m/s)
-5 30.63
0 39.14
+5 25.8

http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html#about

Genom att öppna upp squishbandet sänker man squishhastigheten, ganska självklart men i en tätare atmosfär ligger alla molekylerna närmre varandra och för att lugna ner förloppet eftersom rak squish med mått under 1,5mm inte fungerade och jag inte gillar rak squish över 3mm och allt däremellan ska undvikas. Då återstår divergerande eller lutande squish.
Förbränningen går ändå runt 10 grader snabbare.
En av tankarna med att ha litet avstånd längst in är att hålla flytande bränsle borta från ringlandet. Finns det något så pumpar man bort det innan tryckökningen trycker ner det i utrymmet ovanför ringen.
Bara tankar men de har resulterat i flera bra fungerande motorer.
Jag har inga problem med att diskutera teori men det är tröttsamt när folk som inte har egna resultat säger att man har fel.
Det är lite jobbigt att behöva motbevisa extraktor teorin på avgas och försöka förklara finit amplitud ljudvågor.
Om jag nu har helt fel så visa exempel från verkligheten som fungerar bättre.
Ett forum är en plats där människor med olika kunskap möts för att lära sig av varandra.
En amatör kan fråga ett proffs och här på Sävar även ofta få ett svar och det är ovanligt.
Självutnämnda experter som aldrig har läst fysik kan faktiskt vara ganska jobbiga.
Ingen kan allt men naturlagarna styr det som händer, inte att tänka utanför boxen.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

https://www.yellowbullet.com/threads/so ... e.2651832/

https://speierracingheads.com/vfactor-2 ... trous.html

“Loosening the quench dimension opens up the chambers and helps to prevent the engine from detonating, which gives the tuner some leeway in terms of the timing lead they can put into the engine,” says Johnson. “Lowering the static compression and using the correct camshaft can be the difference sometimes in three or four degrees of timing that could be added to the engine if it’s built properly.”

https://www.enginelabs.com/news/tech-ex ... ous-oxide/

https://www.cidheads.com/products/be-ls ... -softening

Chamber softening is done on the heads to permit a wider window for tuning adjustments; the amount and angle of softening, along with valve-seat materials is tailored per the application.

https://www.lsxmag.com/features/pri-cov ... nkenstein/

Jag verkar inte vara ensam om det.

Erland
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

På nya bilar brytar dom mot regeln konstant förbränningsrum. Dom får ut bättre verkningsgrad och högre effekt med reglerbart förbränningsrum.
Niklas
whilliam
Forumsberoende

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: ons mar 24, 2021 3:32 pm Förbränningen kan inte ske vid konstant volym, då spikar motorn ofelbart.

Ett forum är en plats där människor med olika kunskap möts för att lära sig av varandra.
En amatör kan fråga ett proffs och här på Sävar även ofta få ett svar och det är ovanligt.

Erland
Du är ju ett proffs, detta gör att man tar till sig vad du skriver och därför måste du rätta till sådant som är fel eller går att feltolka.
"Förbränningen kan inte ske vid konstant volym, då spikar motorn ofelbart." Skriver du, men detta är fel och i meningen under erkänner du eller förklarar varför det är fel.
Att skriva så som du gör är att mynta nån sorts "statement" och när man gör det så ska det vara korrekt (särskilt när det kommer från nån som dig)
Jag har skrivit nåt som också är ett statement: "man vill elda så fort som möjligt" Detta inbjuder till diskussion, för i ordet "möjligt" finns en massa saker som det går att argumentera kring.
(du var ju "sugen på att skryta" med att du eldade fortare i dina motorer än vad andra gör, du menade att du hade 22-20 grader förtändning där andra hade 28 grader) jag tolkar detta som att du egentligen håller med i vad jag myntat men du vill ändå "tjafsa" i stället för att ha en seriös diskussion, du kan väl ändå inte mena att du har hittat "den magiska gränsen" och att inga mer förbättringar går att göra för att få en tändning att ligga kring 18-13 grader på framtida B230?
Det jag hävdar är ju att man får den högsta verkningsgraden om man har ett rum (naturligtvis av rätt volym, för energimängden) vilket INTE ändrar sig under förbränningens gång. Detta är ouppnåeligt på en motor men ju närmre man kommer (genom att ha snabb förbränning) desto mer ökar verkningsgraden.
Det är enklare att tänka åt andra hållet (för att du ska sluta "tjafsa" i stället för att diskutera saker) Ta en motor och SÄNK förbränningshastigheten
Blir det bättre eller sämre verkningsgrad?
whilliam
Forumsberoende

Inlägg av whilliam »

nkro skrev: ons mar 24, 2021 9:03 pm På nya bilar brytar dom mot regeln konstant förbränningsrum. Dom får ut bättre verkningsgrad och högre effekt med reglerbart förbränningsrum.
Du misstolkar vad jag menar med konstant volym. Förbränningsrummet ändrar sig under förbränningens gång, bara för att kolven rör sig.

Tar förbränningen lång tid på sig så hinner kolven flytta sig mera (sämre verkningsgrad) ju fortare man lyckas få förbränningen att gå
(och där menar jag att man eldar korrekt utan spik)
desto högre blir verkningsgraden och detta för att kolven inte flyttat sig lika mycket under tiden man eldat.

Den viktigaste, fysikaliska grundregeln för detta är att väggarna på förbränningsrummet ska vara så små som möjligt, så att så mycket som möjligt av värmen går till gasen och inte till väggarna.

Att de får bättre prestanda när volymen ändras för olika förutsättningar beror på att då blir inte kompromissen lika stor mellan dellast/fullast och jag tycker att alla "variatorfunktioner" man lägger in i motorn desto bättre blir funktionen.

Väljer man bara ETT enda ställe i registret (exempelvis en maxeffekt punkt) så behövs inga variatorer (variabla kammar, tändning, VNT turbo m.m.)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

De testade långa och korta stakar i Enginemasters, korta stakar var väldigt känsliga mot ändring i tändningen.
Längre stakar hade bredare område för att tända nån grad 'fel' och ändå ge lika effekt.
Detta med exakt lika kombos, enda som skiljde var stakar och kolvar,(kolvdome var lika).
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
whilliam
Forumsberoende

Inlägg av whilliam »

Vad vill du få fram detta? Stakens längd påverkar flera saker(lägre friktionsförluster, längre tid i ÖD för bättre förbränningseffektivitet men även ändrade förhållanden till gasväxling i ÖD m.m.)

Att förbränningsverkningsgraden ökar litegrann är nog väntat men de andra sakerna påverkar också (exempelvis kan det vara olika mycket avgaser inblandat, bara för att överlappstiden ändras lite)

Har de gjort testet seriöst och verkligen tänkt på det mesta så kanske man kan dra slutsatsen att förbränningen fungerar bättre med längre stake?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Du får väl titta på programmet själv, om du är intresserad så bör du göra det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd>> Hur kunde de skilja ut att det berodde på vevstakarna och inte på kolvarna?
Det blir alltid fel och en kontaminerad testning om man byter till längre kolvar om man har kortare vevstakar. Enda sättet att rättvist testa kortare eller längre vevstakar är att ha två olika blockhöjder och använda likadana kolvar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: tor mar 25, 2021 10:53 am
Erland Cox skrev: ons mar 24, 2021 3:32 pm Förbränningen kan inte ske vid konstant volym, då spikar motorn ofelbart.

Erland
Du är ju ett proffs, detta gör att man tar till sig vad du skriver och därför måste du rätta till sådant som är fel eller går att feltolka.
"Förbränningen kan inte ske vid konstant volym, då spikar motorn ofelbart." Skriver du, men detta är fel och i meningen under erkänner du eller förklarar varför det är fel.
Att skriva så som du gör är att mynta nån sorts "statement" och när man gör det så ska det vara korrekt (särskilt när det kommer från nån som dig)
Jag har skrivit nåt som också är ett statement: "man vill elda så fort som möjligt" Detta inbjuder till diskussion, för i ordet "möjligt" finns en massa saker som det går att argumentera kring.
(du var ju "sugen på att skryta" med att du eldade fortare i dina motorer än vad andra gör, du menade att du hade 22-20 grader förtändning där andra hade 28 grader) jag tolkar detta som att du egentligen håller med i vad jag myntat men du vill ändå "tjafsa" i stället för att ha en seriös diskussion, du kan väl ändå inte mena att du har hittat "den magiska gränsen" och att inga mer förbättringar går att göra för att få en tändning att ligga kring 18-13 grader på framtida B230?
Det jag hävdar är ju att man får den högsta verkningsgraden om man har ett rum (naturligtvis av rätt volym, för energimängden) vilket INTE ändrar sig under förbränningens gång. Detta är ouppnåeligt på en motor men ju närmre man kommer (genom att ha snabb förbränning) desto mer ökar verkningsgraden.
Det är enklare att tänka åt andra hållet (för att du ska sluta "tjafsa" i stället för att diskutera saker) Ta en motor och SÄNK förbränningshastigheten
Blir det bättre eller sämre verkningsgrad?

En gång till långsamt. Sugmotor 230 kräver 28-32 graders förtändning och turbomotorer trots softade förbränningsrum 20-22 grader.
Alltså sker initialförbränningen 10 grader snabbare med högre densitet på bränsle luft blandningen trots softningen.
Förbränningen kan inte ske vid konstant volym för då spikar det ofelbart.
Allt eftersom flamfronten breder ut sig så måste kolven gå ner och förbränningsrummets volym öka.
Jag upprepar detta jag visade tidigare mass fraction burned 50%:
Det är när 50% av bränslet har brunnit och optimalt för de flesta motorer är 8 grader efter TDC.
Att bränna 10% tar ungefär 15 grader, 50% tar 25 grader och 90% tar 35 grader.
Förbränningshastigheten ökar hela tiden med tryckökningen och flamfrontsutbredningen.
Om man tänder vid TDC får man 50% mass fraction burned runt 25 grader efter TDC och förlorar över 10% effekt.
90% ska ha brunnit vid 18 grader efter TDC och det är där runtomkring man får peaktrycket.
Men det kräver att bränslet klarar peaktrycket.
Jag gissar att ju mer densitet man har desto mer måste förbränningsrummets volym öka, dvs senare gradtal.
Därför måste kompressionen anpassas till laddtryck och bränsle och även förbränningshastigheten som alltid ökar med överladdning.
Annars måste man sänka tändningen så att förbränningen blir för sen och man tappar effekt.
Det går inte att ha en förbränningshastighet före 50% MFB och en annan efter, man måste välja med förbränningsrummets utformning.
Jag har redan skrivit att jag har provat sugförbränningsrum och att det inte funkade.
Jag har sänkt förbränningshastigheten och det fungerade bra. Jag kan prova med mer komp däremot men better safe than sorry.
Vi har kommit en bit sen 6:1 Porschemotorer men du verkar vara kvar där.
Sen när det gäller volym area förhållande i ett förbränningsrum så är Hemin kung bland kompressormotorerna.
Mycket area mot volymen som kan kyla och kontrollera förbränningen så den inte går överstyr.
4 ventilare är tillåtna men dom har inte slagit Hemin än år 2021.
Att du inte bygger en motor med May Fireball förbränningsrum som ju är näst intill optimalt enligt dig och visar hur man skapar effekt?
Som jänkarna säger: " Put your money where your mouth is.
Sluta snacka eller tjafsa som du kallar det och bygg nåt eller visa nåt du byggt.
Fattar du inte nu så tror jag inte att jag kan hjälpa dig, mot dumhet kämpar även gudarna förgäves.

Erland
whilliam
Forumsberoende

Inlägg av whilliam »

whilliam skrev: tor mar 25, 2021 10:53 am

Erland

Jag begriper inte vad det är för fel på din förmåga att diskutera? Du måste verkligen bestämt dig för att du kan allt och andra är idioter?

Ovanför har du skrivit två meningar, det är vanlig svenska. Ser du inte att det är ett motsatsförhållande?
"Förbränningen kan inte ske vid konstant volym" Det kan den visst om omständigheterna stämmer och det handlar om att det är anpassat, enklaste sättet att anpassa den är att ha rätt kompression.
Och det skriver du i meningen efteråt.

På turbomotorer finns det enorma fördelar med att ha sämre verkningsgrad i förbränningen och låta tryckökningen ske när kolven är på väg ner (förbränningsrummets volym ökar) Du har läst nånstans att hälften av massan bör vara förbränd 8 grader EÖD men detta är ingenting som är en regel, det är ett sätt att beskriva ett vettigt förbränningsförlopp på en viss motor (men är helt annat på en annan set-up)
Den ena fördelen på turbon (som inte finns på andra motorer) är att den energiförlust som sker vid senarelagd förbränning kan hämtas tillbaka i turbon ( den får mer "gratis" drivenergi, så att den inte belastar motorns andning)

Den andra är att man motverkar spikning så tillvida att det helt enkelt inte "hinner" spika eftersom kolven är på väg ner i allt snabbare takt (man kan beskriva det som att man får en lååååång sträcka av peaktryck)

Du missar en väldigt viktig sak i ditt babblande och det är motorns varvtal, eftersom du är så allsmäktig så kanske du kan berätta för oss stackare hur det kan brinna fortare på höga varvtal, du har tagit upp flera faktorer till en snabbare förbränning men en av dem har en variabel som du inte verkar ha tänkt på.

(det är kanske därför du tror att man inte kan förbättra squishfunktionerna, åtminstone inte mer än vad du redan gjort med din "tapered")
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Inte alla Whilliam men definitivt du.

"Ovanför har du skrivit två meningar, det är vanlig svenska. Ser du inte att det är ett motsatsförhållande"
Var är motsatsförhållandet? Volymen måste öka under förbränningen så att trycket inte blir för högt.

Att motorn bränner snabbare vid högre varv beror på att rörelseenergin i bränsle luftblandningen ökar med varvtalet.
Det gör att man oftast inte behöver öka förtändningen med varvtalet utan det sköter sig så att säga självt.
Ingen motor är så perfekt att den inte kan förbättras men man ska lägga energin där det gör mest nytta.
Men det där med senare förbränning har jag redan skrivit om flera gånger att det finns en gräns och sen blir det sämre.
Så är det med allt, alla saker påverkar varandra och bästa kompromissen mellan delarna i motorn fungerar bäst.
Been there done that.
Du som är en sån upphöjd, upplyst och allvetande person.
Var har du gjort alla tester där du kommit fram till alla saker som du skriver?
Vad har du för bromsbänk, motorbänk eller rullande landsväg?
Att du inte bygger en turbomotor och visar oss vanliga dödliga var skåpet ska stå?
Kom igen nu, vad ska du bygga på för motor?

Erland
whilliam
Forumsberoende

Inlägg av whilliam »

@Erland, du skriver att jag (och andra, kanske) skriver att du har fel, det tycker jag inte i det mesta du skriver (där har du rätt, och det vore väldigt konstigt annars) förmodligen kan vi skriva sida upp o sida ner med en massa saker som vi är ense om :thumbright:

Eftersom det är på det viset så blir det ganska automatiskt så att man reagerar på sånt som är fel och det jag anser du gör mest fel är inte det tekniska eller dina motorbyggen och resultat utan det är din förmåga att skriva konstiga uttalanden :thumbdown:

Tar ett som exempel här:

"Blöter man stiftet ökar inte risken för spikning."
Du är ju fullkomligt ense med mig om att instabilitet och cykelvariationer i förbränningen ger en ökad risk för spik. Jag och de flesta, vars skrift jag läser eller pratar med, anser att tändstift som utsätts för bränsle ger en instabilitet (man får alltså en säkrare motor om man håller bränslet borta från stiften)
Kan du inte, för en gångs skull, erkänna att det du skrev är tokigt? Du kanske menar att om man väter stiftet så mycket så att det misständer så spikar det inte men då har du totalt missat vad det är vi diskuterar .....
JOOr frågar så här:
VARFÖR tar ni alltid motorers olika delar och skeenden helt ur sitt sammanhang?

Jag kan berätta varför jag försöker hålla det till EN sak i taget, och det är för att det ska vara lättare att förstå för den som läser, det mesta med motorprestanda är komplicerat och nästan varje liten ändring måste följas av annat för att ge vettigt resultat, så jag förstår din frustration 8)

Men det blir så långa inlägg om man ska förklara allting runtomkring och då kan det vara bättre att ta det efterhand som frågetecknen dyker upp.
whilliam
Forumsberoende

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: fre mar 26, 2021 12:10 am
"Ovanför har du skrivit två meningar, det är vanlig svenska. Ser du inte att det är ett motsatsförhållande"
Var är motsatsförhållandet? Volymen måste öka under förbränningen så att trycket inte blir för högt.
Motsatsförhållandet ligger i att du med meningen under "antyder" att man kan sänka kompet och därmed elda i ett förbränningsrum som inte ökar i volym under förbränningen. Rätt anpassat, så är det inget "måste" att detta sker.
Erland Cox skrev: fre mar 26, 2021 12:10 am Att motorn bränner snabbare vid högre varv beror på att rörelseenergin i bränsle luftblandningen ökar med varvtalet.
Jag förstod att du visste detta, det är ju en självklarhet. Men jag hade hoppats på ett svar som satte ännu mer "krokben" för dig själv än vad du nu gjorde :whistle:
Var kan vi tänka oss att rörelseenergin kommer ifrån? Kommer den från inloppet, ungefär som vissa försöker skapa swirl?
Låst