Erland Cox skrev: ↑ons sep 22, 2021 2:08 pm
Kadett4wd skrev: ↑ons sep 22, 2021 12:44 pm
Och man kan få undertryckszoner som rör sig genom denna kropp fram och tillbaka (ljudpulser)
allt sker samtidigt då avgasventilen öppnar och trycket ska utjämnas inuti cylindern mot atmosfären utanför.
Menar du med detta att du får en undertryckszon i cylindern av att trycket i cylindern lämnar cylindern?
Om du bara snabbt öppnar en ventil på cylindern utan nån kanal ansluten till den och samtidigt mäter trycket i cylindern?
Erland
Ja jag vill tro det sker, kanske i väldigt liten grad(men krav på en 'avgaskanal' som tömmer), men sen har vi fenomenet med ejektorverkan som ni tjafsar om, som jag sett med egna ögon i brorsonens wastegatetarm.
Det sög rejält i den, jag testade givetvis aldrig hur mycket, men helt klart mer än en dammsugare.
Detta samtidigt då det BÖR ha byggts mottryck i grenröret(1.9bar laddtryck och hela effektsvepet)
Ett expriment man bör kunna göra för att se detta är ju att göra nån burk, fylla den med ~15-20bar och ha en stor ventil som man kan öppna blixtsnabbt.
Sen kika på en mätare ansluten direkt utan nån dämpande slang emellan, givetvis en odämpad mätare, som är ansluten nånstans i kanalen nära ventilsätet.
En grej med hur du diskuterar Erland, som du kan förbättra.
Det är att grotta ned sig i påståenden du inte håller med om och se om det trots allt kanske kan finnas ett uns av sanning i det, istället för att snabbt såga påståendena vid fotknölarna.
Kanske kanske har du nytta av det och upptäcker nåt nytt

Om folk inte är öppna för vad som skrivs blir det som detta:
https://www.dailymail.co.uk/video/news/ ... losed.html