HX35 går det att modda intern wastegate
Jag har precis fått igång mitt nya bygge som har ett HX40 agg på ett 940 grenrör. Wastegate är från den gamla standard turbon.
Problemet är nu att jag får skenande laddtryck. Kan detta lösas genom modifiering av mellanväggen som beskrivs i tidigare inlägg??
Att ha extern wastegate på 940 genrör är inte att tänka på ens eller?
Problemet är nu att jag får skenande laddtryck. Kan detta lösas genom modifiering av mellanväggen som beskrivs i tidigare inlägg??
Att ha extern wastegate på 940 genrör är inte att tänka på ens eller?
Motorn är en b230 strokad till 2,5 liter, portad 530 topp, orginalkam, mappade orginalboxar, stor alu intercooler mm, ingen monster precis.
Kanske skulle prova att skruva lite på wastegatestången och se om det blir skillnad. Tråkigt att inte kunna varva ur den riktigt.
Tips på hur man kollar så wastegaten öpnnar helt mottages gärna, lite grön på just det området.
Kanske skulle prova att skruva lite på wastegatestången och se om det blir skillnad. Tråkigt att inte kunna varva ur den riktigt.
Tips på hur man kollar så wastegaten öpnnar helt mottages gärna, lite grön på just det området.
blås lite i slangen till wastegaten med tryckluft & se så staget rör sig ordentligt, vill du vara mer exakt ska du sätta ett exakt tryck t.ex. från en liten tryckbox med 1 nippel & en däckventil + mätare.. dra sedan en slang från nippeln till wastegateklockan & fyll på genom däckventilen tills mätaren visar 1 bar, då ska wastegatearmen rört sig så mycket att ventilen är i stort sett helt öppen om du nu tänkt dig ladda 1 bar vill säga..
(vid rätt max laddtryck ska ventilen vara helt öppen)
om det ändå skenladdar sedan, då får du först testa att ta bort lite material i "sätet" under luckan/ventilen
locket/luckan/ventilens diameter brukar vara typ 5mm för stor så du kan ta iaf 2mm på radien vilket ger en area ökning med hela 35%
då bör den räcka till
i annat fall får du byta grenrör och sätta extern wastegate med STOR ventil
(vid rätt max laddtryck ska ventilen vara helt öppen)
om det ändå skenladdar sedan, då får du först testa att ta bort lite material i "sätet" under luckan/ventilen
locket/luckan/ventilens diameter brukar vara typ 5mm för stor så du kan ta iaf 2mm på radien vilket ger en area ökning med hela 35%
då bör den räcka till
i annat fall får du byta grenrör och sätta extern wastegate med STOR ventil
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
vad är för fel på wg klockan? blir det för litet/högt ladd med den?
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
Med orginal klockan blir det högt ladd, dom är gjorda för att sitta på lastbilar o ge högt laddtryck, så vill man ha ex. 0,5bar fungerar det inte. Då är det enklare ha en för mjuk klocka o sedan pysa ut ladd så den ger mer istället.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
men om man inte spänner den upp nogot på fjädern så skulle det väl funka.
klarar man att hålla nere trycket til 0.5 bar med den interna wgn?
klarar man att hålla nere trycket til 0.5 bar med den interna wgn?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
Klockorna brukar vara förspända med fjädern invändigt och kan inte röra på sig under minst ett bar(kilo) ladd
och för att öppna tillräckligt kan det behövas ett bar till
Oftast oxå med för liten membranyta i förhållande till fjäderkraften för att dom ska fungera snyggt.
/F
och för att öppna tillräckligt kan det behövas ett bar till
Oftast oxå med för liten membranyta i förhållande till fjäderkraften för att dom ska fungera snyggt.
/F
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
då fattar jag! blir att åka med helt öppen wg och se hur lågt man kan få ner trycket först..
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
Kom inte ihåg men har för mig det var en k27. 75a. Vi frästa bort mellan väggen som ni beskriver det och portade hålet både bredd inner och ytteradie vad de gick. 1,5 kilo gick stabilt
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
Utan WG klockan kommer du ju inte få något laddtryck alls?DreRacing@ skrev:då fattar jag! blir att åka med helt öppen wg och se hur lågt man kan få ner trycket först..

Det är bara ta en klocka från vilken bilturbo som helst, kolla på skroten, sitter turbo i varenda Saab efter 1999 bl.a. är bara hitta en risig turbo som ändå ska skrotas?
Sedan kan man behöva göra ett eget fäste mellan klocka o turbo för stagets längd o placering och ev. modda staget så det passar på armen till WG luckan har för mig jag gjorde det på min Hx35a.
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
larsat
Med ett dieselaggregat med tajt wg så får han laddtryck utan tryckklockan monterad..
Jag sköt min b230 när jag körde utan tryckklocka...
hade inget laddtryck alls upp till 4-4500rpm sen sa de bara TJOFFF så var laddtrycksmätarn i bott på 2 bar å min kärra var väl mappad till typ 1,5 bar..
Jag provade bara turbon innan jag portade upp den :/
men hade gott om tid å fila avgashus när jag ändå bytte kolvarna som rök vid skenladdet
Med ett dieselaggregat med tajt wg så får han laddtryck utan tryckklockan monterad..
Jag sköt min b230 när jag körde utan tryckklocka...
hade inget laddtryck alls upp till 4-4500rpm sen sa de bara TJOFFF så var laddtrycksmätarn i bott på 2 bar å min kärra var väl mappad till typ 1,5 bar..
Jag provade bara turbon innan jag portade upp den :/
men hade gott om tid å fila avgashus när jag ändå bytte kolvarna som rök vid skenladdet

Jens Hedlund.
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
Ja om man inte filar mellanväggen kanske, men det är ju inte så konstigt, då låter man ju alla avgaser från 2 cyl driva turbon o dom andra två dumpa ut i downpipen, det är nog inte så bra för motorn heller?
Förutsatt att man byggt pulssplit, visst avgastrycket jämnar väll ut sig lite i avgashuset på turbon också om man öppnar upp mellanväggen.
Tror ändå man får bättre respons om man bygger pulssplit o ändå har lite öppet precis efter kollektorn, om rören in i kollektorn är hyfsat raka borde avgaserna slå rakt genom avgashuset o inte vända på lite lägre varv, blir väll rätt så mkt mottryck sedan på lite högre varv kan jag tänka mig o då är det nog lättare få ut avgaserna åt sidan.
Kanske är ute o cyklar men känns bättre med pulssplit när man ändå ska bygga eget grenrör kan man ju bygga rätt från början, anledningen att ha intern wg kan ju vara för att klara besiktning t.ex. som det var i mitt fall o det gick bra den gången också, men då hade jag planat 940 grenrör o inte hemmabyggt. Hemmasvetsat grenrör o extern wg tror jag inte bilprovningen hade gillat.
Som sagt, varför inte bygga pulssplit om man ändå ska svetsa ett eget grenrör?
Ska man köra 940 grenröret kan man ju borra hål i mellanväggen så får man inget skenladd längre.
Jag hade laddtryck runt 4000rpm med en orginal B230FK o v-kam chippad sprut o tändbox.
Förutsatt att man byggt pulssplit, visst avgastrycket jämnar väll ut sig lite i avgashuset på turbon också om man öppnar upp mellanväggen.
Tror ändå man får bättre respons om man bygger pulssplit o ändå har lite öppet precis efter kollektorn, om rören in i kollektorn är hyfsat raka borde avgaserna slå rakt genom avgashuset o inte vända på lite lägre varv, blir väll rätt så mkt mottryck sedan på lite högre varv kan jag tänka mig o då är det nog lättare få ut avgaserna åt sidan.
Kanske är ute o cyklar men känns bättre med pulssplit när man ändå ska bygga eget grenrör kan man ju bygga rätt från början, anledningen att ha intern wg kan ju vara för att klara besiktning t.ex. som det var i mitt fall o det gick bra den gången också, men då hade jag planat 940 grenrör o inte hemmabyggt. Hemmasvetsat grenrör o extern wg tror jag inte bilprovningen hade gillat.
Som sagt, varför inte bygga pulssplit om man ändå ska svetsa ett eget grenrör?
Ska man köra 940 grenröret kan man ju borra hål i mellanväggen så får man inget skenladd längre.
Jag hade laddtryck runt 4000rpm med en orginal B230FK o v-kam chippad sprut o tändbox.
Re: HX35 går det att modda intern wastegate
jag snackar turbos överlag.
Jag hade inte ens twinscroll avgashus å ändå 2 bars laddtryck.
Hade inte twinscroll grenrör helller utan ett 940 grenrör.
Jag hade inte ens twinscroll avgashus å ändå 2 bars laddtryck.
Hade inte twinscroll grenrör helller utan ett 940 grenrör.
Jens Hedlund.