HX35 går det att modda intern wastegate

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
_larsson_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av _larsson_ »

Jag har precis fått igång mitt nya bygge som har ett HX40 agg på ett 940 grenrör. Wastegate är från den gamla standard turbon.

Problemet är nu att jag får skenande laddtryck. Kan detta lösas genom modifiering av mellanväggen som beskrivs i tidigare inlägg??

Att ha extern wastegate på 940 genrör är inte att tänka på ens eller?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter märkligt att du får skenande ladd, 940 grenröret är ju inte pulssplit så det måste släppa ur alla cylindrar.. är motorn så pass trimmad att det blir FÖR mycket avgaser?
har du kollat så wastegaten verkligen öppnar ordentligt vid laddtryck?
Användarvisningsbild
_larsson_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av _larsson_ »

Motorn är en b230 strokad till 2,5 liter, portad 530 topp, orginalkam, mappade orginalboxar, stor alu intercooler mm, ingen monster precis.

Kanske skulle prova att skruva lite på wastegatestången och se om det blir skillnad. Tråkigt att inte kunna varva ur den riktigt.

Tips på hur man kollar så wastegaten öpnnar helt mottages gärna, lite grön på just det området.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

blås lite i slangen till wastegaten med tryckluft & se så staget rör sig ordentligt, vill du vara mer exakt ska du sätta ett exakt tryck t.ex. från en liten tryckbox med 1 nippel & en däckventil + mätare.. dra sedan en slang från nippeln till wastegateklockan & fyll på genom däckventilen tills mätaren visar 1 bar, då ska wastegatearmen rört sig så mycket att ventilen är i stort sett helt öppen om du nu tänkt dig ladda 1 bar vill säga..
(vid rätt max laddtryck ska ventilen vara helt öppen)
om det ändå skenladdar sedan, då får du först testa att ta bort lite material i "sätet" under luckan/ventilen
locket/luckan/ventilens diameter brukar vara typ 5mm för stor så du kan ta iaf 2mm på radien vilket ger en area ökning med hela 35%
då bör den räcka till
i annat fall får du byta grenrör och sätta extern wastegate med STOR ventil
Användarvisningsbild
_larsson_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av _larsson_ »

Tanken är att nytt grenrör ska byggas till vintern, Har inte hunnit med det denna vintern. Får bli till att porta utloppet lite och se om det hjälper.
DreRacing@
Forumsberoende

Re: HX35 går det att modda intern wastegate

Inlägg av DreRacing@ »

vad är för fel på wg klockan? blir det för litet/högt ladd med den?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Med orginal klockan blir det högt ladd, dom är gjorda för att sitta på lastbilar o ge högt laddtryck, så vill man ha ex. 0,5bar fungerar det inte. Då är det enklare ha en för mjuk klocka o sedan pysa ut ladd så den ger mer istället.
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

men om man inte spänner den upp nogot på fjädern så skulle det väl funka.
klarar man att hålla nere trycket til 0.5 bar med den interna wgn?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Klockorna brukar vara förspända med fjädern invändigt och kan inte röra på sig under minst ett bar(kilo) ladd
och för att öppna tillräckligt kan det behövas ett bar till
Oftast oxå med för liten membranyta i förhållande till fjäderkraften för att dom ska fungera snyggt.

/F
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

då fattar jag! blir att åka med helt öppen wg och se hur lågt man kan få ner trycket först..
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Kom inte ihåg men har för mig det var en k27. 75a. Vi frästa bort mellan väggen som ni beskriver det och portade hålet både bredd inner och ytteradie vad de gick. 1,5 kilo gick stabilt
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

DreRacing@ skrev:då fattar jag! blir att åka med helt öppen wg och se hur lågt man kan få ner trycket först..
Utan WG klockan kommer du ju inte få något laddtryck alls? :roll:
Det är bara ta en klocka från vilken bilturbo som helst, kolla på skroten, sitter turbo i varenda Saab efter 1999 bl.a. är bara hitta en risig turbo som ändå ska skrotas?
Sedan kan man behöva göra ett eget fäste mellan klocka o turbo för stagets längd o placering och ev. modda staget så det passar på armen till WG luckan har för mig jag gjorde det på min Hx35a.
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

larsat

Med ett dieselaggregat med tajt wg så får han laddtryck utan tryckklockan monterad..

Jag sköt min b230 när jag körde utan tryckklocka...

hade inget laddtryck alls upp till 4-4500rpm sen sa de bara TJOFFF så var laddtrycksmätarn i bott på 2 bar å min kärra var väl mappad till typ 1,5 bar..

Jag provade bara turbon innan jag portade upp den :/

men hade gott om tid å fila avgashus när jag ändå bytte kolvarna som rök vid skenladdet :whistle:
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ja om man inte filar mellanväggen kanske, men det är ju inte så konstigt, då låter man ju alla avgaser från 2 cyl driva turbon o dom andra två dumpa ut i downpipen, det är nog inte så bra för motorn heller?
Förutsatt att man byggt pulssplit, visst avgastrycket jämnar väll ut sig lite i avgashuset på turbon också om man öppnar upp mellanväggen.
Tror ändå man får bättre respons om man bygger pulssplit o ändå har lite öppet precis efter kollektorn, om rören in i kollektorn är hyfsat raka borde avgaserna slå rakt genom avgashuset o inte vända på lite lägre varv, blir väll rätt så mkt mottryck sedan på lite högre varv kan jag tänka mig o då är det nog lättare få ut avgaserna åt sidan.
Kanske är ute o cyklar men känns bättre med pulssplit när man ändå ska bygga eget grenrör kan man ju bygga rätt från början, anledningen att ha intern wg kan ju vara för att klara besiktning t.ex. som det var i mitt fall o det gick bra den gången också, men då hade jag planat 940 grenrör o inte hemmabyggt. Hemmasvetsat grenrör o extern wg tror jag inte bilprovningen hade gillat.
Som sagt, varför inte bygga pulssplit om man ändå ska svetsa ett eget grenrör?
Ska man köra 940 grenröret kan man ju borra hål i mellanväggen så får man inget skenladd längre.
Jag hade laddtryck runt 4000rpm med en orginal B230FK o v-kam chippad sprut o tändbox.
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

jag snackar turbos överlag.

Jag hade inte ens twinscroll avgashus å ändå 2 bars laddtryck.
Hade inte twinscroll grenrör helller utan ett 940 grenrör.
Jens Hedlund.
Skriv svar