CÅ skrev: ↑lör jun 21, 2025 7:04 pm
Alltid intressant att läsa det du skriver har nog läst det mesta på forumet mer än en gång och funderat på det.
Hur mycket mer duration kör du med bra resultat med en längre jämn aria på tex en b230 eller b20 än med konande kanal hela vägen tidigare skrev du att mer än 275gr vid 1,27mm aldrig fungerade bra på en b230 och helst mindre.
Vart tror du nu att gränsen ligger för en genomtänkt motor med hyfsat register?
Och om man går neråt i varvtal och duration vart tror du gränsen är för att det inte ska göra skillnad eller inte bli optimalt med en sådan utformning (som Tex v8 testerna med snäll kam)
Jag har kört en massa tester på mina Volvo 240.
Men det finns ett problem med de testerna så de måste göras om.
Den 240 jag kört med senast vägrade ge över 250 hästar och 280Nm.
När jag pillade med olika trattlängder så kom jag på att tändningen kanske inte räckte, standard elektronisk med lilla platta tändförstärkarboxen.
Så jag bytte fördelare till en med magnettrigger och satte dit en MSD6ALbox.
Effekten gick upp till 270 hästar och 290 Nm i och med det bytet.2540cc.
Men jag letar inte bara effekt utan körbarhet och tid på bana.
Motorn gav över 250 hästar från 5300 till 8300 och jag tänder precis växlingslampan på 8000 varv på längsta rakan på Sturup.
Jag har 610 höga däck och 4.88 i bakaxeln.
Så antingen måste jag köra snabbare, växla om bakaxeln eller dra ner effektspannet i varv lite.
En annan 240 jag körde innan gjorde 1.07.5 på 3:an utan att växla med 267-264-105 kam. 248 hästar och 276Nm på 2365cc.
Denna gör 1,07,12 som bäst och då är jag som förare mycket bättre.
Kollar man på circletrack kammar till cheva småblock så är durationen anpassad till ovalens och rakornas längd.
Sturup är en krokig bana utan långa rakor så jag tror mindre kam blir snabbare.
Senaste motorn har 276-274-105 med 16mm in och 14,5mm lyft ut.
Sen är det inte bara motorn utan bilen med.
Fjädringen bak bottnar i kurvan ut på start och målrakan och hastigheten ut där är viktig för varvtiden.
Bilen är för mjuk för att köra snabbare, när fjädringen bottnar så släpper det.
Får se vad jag gör. Jag har bara 2st. 240-610-17 slicks kvar med och nya är inget alternativ.
250-650-18 är vad jag hittar idag men då får jag bygga om bilen och den blir högre.
Så jag får se vad jag gör, jag har ju några Amerikanska racers med som tar 650 däcken.
På min förra 240 med magnettrigger och svart tändbox gav 267-15,3-267-14.6 bäst effekt, tror det var 254 hästar.
Sen provade jag en 276-16 in och en 267-15,3 ut men den tappade 2 hästar men det var kurva i kurva så på mätnoggrannhet när.
Men jag vet inte om för klen tändning klippte eventuell effektvinst med den vassare kammen därför måste alla tester göras om.
Erland