BMW Ascona 2.8 Turbo (11.65sek@205 km/h) FOR SALE

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Har nu byggt större bränslesystem eftersom jag hade problem med linjäriteten på bränslet ifjol. Motorn gick fett på låga växlar men snålt på höga ?
Har 1680 cc spridare som jag misstänker skapar stort tryckfall när de öppnar.
4 st Bosch 953 pumpar och förberett för en 5:e pump. Lagt till mycket mer filterkapacitet också.
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
jip
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör nov 22, 2008 9:17 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av jip »

Halleluja, vilket soppasystem! :lol:
Vad klarar dessa pumpar att leverera i timman?
Senast redigerad av jip den tor maj 21, 2009 8:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
BMW E34 525i SportLimousine Turbo -94
BMW E30 340i -86 (under uppbyggnad)
http://www.fartverket.se
Användarvisningsbild
skogsboo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: sön jun 15, 2008 10:43 pm
Ort: enköping

Inlägg av skogsboo »

oh herre banan vad med pumpar och filter riktigt coolt!!!! :thumbright:
bmw 2002 turbo
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

coolt soppasystem...2timmar för ett (11)filterbyte :D
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

är d verkligen nödvändigt med så många pumpar? och ska man inte ha lika många filter som pumpar? Jag vet iof inte men tyckte att d såg lite överdrivet ut :roll: :P
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Hehe, det va det jävligaste! Du vann härmed soppapumps-vm 2009 :lol:

Som föregående talare sa hade det inte varit enklare med en större pump, eller varför har du byggt så där? Ingen kritik utan bara en undran..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

ja, har du problem med soppan efter det här så är det då inte för lite pumpar :twisted:

men däremot skulle jag ju kasta banjokopplingarna du använder efter pumparna då det är det sämsta man kan ha flödesmässigt. Mkt bättre med 90 graders vinkel.
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tror pumparna ger runt 120 lit/tim ==> 2 lit/minut
6 x 1680 cc/min spridare motsvarar förstås runt 10 liter/minut,

Anledningen till att det blev 4 standard pumpar är förstås ekonomin, hade gärna köpt 1 st herre-jösses pump istället men de kostar runt 5-6000 kr.

Jag har valt att ha filtren före pumparna då jag har kört sönder pumpar tidigare pga. skräp som kommit in i pumparna. Dessa filter har 5,5 mm anslutning invändigt och det krävs 11 st för att matcha pumparnas och tankens anslutningsdimensioner.

Banjo kopplingar är nog inte optimalt men de följde med standard pumparna (från S**B 900) så det får duga så länge.
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

sataaan så brutalt! :D
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Tack för era kommentarer.

Nu är bilen klar för EDPS i Piteå på Lördag :D

Har hållit på och felsöka efter varför den inte gått rent på laddtryck.
Det var tändstiften som spökade !! :thumbdown:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck
Inlägg: 212
Blev medlem: lör jul 12, 2008 11:04 am
Ort: Skänninge

Inlägg av Jockek »

Riktigt härligt och brutalt bygge! :D
Är väldigt imponerad av soppasystemet måste jag säga :thumbright:

Bosch dumparna du kör med, är de återcirkulerande i vanliga fall?
tycker dom ser ut som sådana, från vilken bil kommer de i från början? :)



Mvh
Joakim
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Har du kollat flödet genom ett filter? Det blir ju storleksordningen 1 liter per minut genom varje filter. Jag tycker det låter lite mycket för den typen av filter. Men det kanske kanske inte är något problem.

Jag satte ett stort filter före varje pump istället.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej MR Garrett

Inlägg av calle Bengtsson »

Tjena Joo hur ser det ut med Förpumpar i tanken??....

Ursäkta om jag ställer dumma frågor :)

vi hadde trassel på våran långlopps bil med mager ryckniungar men då var det för pumpen som var trasig!!

Eller har jag fattat helt fel sitter dina pumpar under soppa nivån???

hoppas det löser sig iaf

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Jockek: Tack, är rätt nöjd själv för att vara ett budget system.
Bosch dumparna jag hade tidigare kommer från S**B 900 Turbo, och fungerar både som återcirk och fritt dumpande.

JoBy: Jag har provflödat systemet och det fungerar bra, 10 liter på 55 sekunder ! 8)
Jag sökte efter stora billiga filter men hittade inga med 10 mm anslutningar ? Var hittade du och vad kostade dessa ?

Calle: Ja, bränslepumparna sitter under tanken så jag slipper förpumpar :thumbright:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Mr Garrett skrev:Jockek: Tack, är rätt nöjd själv för att vara ett budget system.
Bosch dumparna jag hade tidigare kommer från S**B 900 Turbo, och fungerar både som återcirk och fritt dumpande.

JoBy: Jag har provflödat systemet och det fungerar bra, 10 liter på 55 sekunder ! 8)
Jag sökte efter stora billiga filter men hittade inga med 10 mm anslutningar ? Var hittade du och vad kostade dessa ?

Calle: Ja, bränslepumparna sitter under tanken så jag slipper förpumpar :thumbright:
Använder inte många vanliga Volvo 740 filter just för deras stora (10mm?) anslutningar?
Skriv svar