Sida 11 av 13

Postat: tor maj 21, 2009 7:48 pm
av Mr Garrett
Har nu byggt större bränslesystem eftersom jag hade problem med linjäriteten på bränslet ifjol. Motorn gick fett på låga växlar men snålt på höga ?
Har 1680 cc spridare som jag misstänker skapar stort tryckfall när de öppnar.
4 st Bosch 953 pumpar och förberett för en 5:e pump. Lagt till mycket mer filterkapacitet också.
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tor maj 21, 2009 8:00 pm
av jip
Halleluja, vilket soppasystem! :lol:
Vad klarar dessa pumpar att leverera i timman?

Postat: tor maj 21, 2009 8:01 pm
av skogsboo
oh herre banan vad med pumpar och filter riktigt coolt!!!! :thumbright:

Postat: tor maj 21, 2009 8:20 pm
av Babs
coolt soppasystem...2timmar för ett (11)filterbyte :D

Postat: fre maj 22, 2009 9:49 am
av Rydberg
är d verkligen nödvändigt med så många pumpar? och ska man inte ha lika många filter som pumpar? Jag vet iof inte men tyckte att d såg lite överdrivet ut :roll: :P

Postat: fre maj 22, 2009 11:39 am
av David Herbertsson
Hehe, det va det jävligaste! Du vann härmed soppapumps-vm 2009 :lol:

Som föregående talare sa hade det inte varit enklare med en större pump, eller varför har du byggt så där? Ingen kritik utan bara en undran..

/David

Postat: fre maj 22, 2009 7:33 pm
av Nicklas Eriksson
ja, har du problem med soppan efter det här så är det då inte för lite pumpar :twisted:

men däremot skulle jag ju kasta banjokopplingarna du använder efter pumparna då det är det sämsta man kan ha flödesmässigt. Mkt bättre med 90 graders vinkel.

Postat: sön maj 24, 2009 6:59 pm
av Mr Garrett
Tror pumparna ger runt 120 lit/tim ==> 2 lit/minut
6 x 1680 cc/min spridare motsvarar förstås runt 10 liter/minut,

Anledningen till att det blev 4 standard pumpar är förstås ekonomin, hade gärna köpt 1 st herre-jösses pump istället men de kostar runt 5-6000 kr.

Jag har valt att ha filtren före pumparna då jag har kört sönder pumpar tidigare pga. skräp som kommit in i pumparna. Dessa filter har 5,5 mm anslutning invändigt och det krävs 11 st för att matcha pumparnas och tankens anslutningsdimensioner.

Banjo kopplingar är nog inte optimalt men de följde med standard pumparna (från S**B 900) så det får duga så länge.

Postat: sön maj 24, 2009 9:01 pm
av Roger Berglund
sataaan så brutalt! :D

Postat: tis jun 02, 2009 6:01 pm
av Mr Garrett
Tack för era kommentarer.

Nu är bilen klar för EDPS i Piteå på Lördag :D

Har hållit på och felsöka efter varför den inte gått rent på laddtryck.
Det var tändstiften som spökade !! :thumbdown:

Postat: ons jun 03, 2009 12:42 am
av Jockek
Riktigt härligt och brutalt bygge! :D
Är väldigt imponerad av soppasystemet måste jag säga :thumbright:

Bosch dumparna du kör med, är de återcirkulerande i vanliga fall?
tycker dom ser ut som sådana, från vilken bil kommer de i från början? :)



Mvh
Joakim

Postat: ons jun 03, 2009 8:26 am
av JoBy
Har du kollat flödet genom ett filter? Det blir ju storleksordningen 1 liter per minut genom varje filter. Jag tycker det låter lite mycket för den typen av filter. Men det kanske kanske inte är något problem.

Jag satte ett stort filter före varje pump istället.

hej MR Garrett

Postat: ons jun 03, 2009 8:41 am
av calle Bengtsson
Tjena Joo hur ser det ut med Förpumpar i tanken??....

Ursäkta om jag ställer dumma frågor :)

vi hadde trassel på våran långlopps bil med mager ryckniungar men då var det för pumpen som var trasig!!

Eller har jag fattat helt fel sitter dina pumpar under soppa nivån???

hoppas det löser sig iaf

MVH Calle

Postat: ons jun 03, 2009 7:44 pm
av Mr Garrett
Jockek: Tack, är rätt nöjd själv för att vara ett budget system.
Bosch dumparna jag hade tidigare kommer från S**B 900 Turbo, och fungerar både som återcirk och fritt dumpande.

JoBy: Jag har provflödat systemet och det fungerar bra, 10 liter på 55 sekunder ! 8)
Jag sökte efter stora billiga filter men hittade inga med 10 mm anslutningar ? Var hittade du och vad kostade dessa ?

Calle: Ja, bränslepumparna sitter under tanken så jag slipper förpumpar :thumbright:

Postat: tor jun 04, 2009 11:30 am
av Johnny
Mr Garrett skrev:Jockek: Tack, är rätt nöjd själv för att vara ett budget system.
Bosch dumparna jag hade tidigare kommer från S**B 900 Turbo, och fungerar både som återcirk och fritt dumpande.

JoBy: Jag har provflödat systemet och det fungerar bra, 10 liter på 55 sekunder ! 8)
Jag sökte efter stora billiga filter men hittade inga med 10 mm anslutningar ? Var hittade du och vad kostade dessa ?

Calle: Ja, bränslepumparna sitter under tanken så jag slipper förpumpar :thumbright:
Använder inte många vanliga Volvo 740 filter just för deras stora (10mm?) anslutningar?