Sida 11 av 14
Postat: fre nov 02, 2007 7:29 pm
av Simon Jonsson
Den börjar ladda tidigt, kommeri inte ihåg exakt. Den har då aldrig känns för stor, men då har jag också kört med elektronik till wasgaten och det gör ju sitt.
Funkade fint med lite trimm och 0,9bar i ladd.
//simon
Postat: lör nov 03, 2007 2:57 am
av Wezzli

Banjonippel för oljetryck

Generatorfäste och magisk rem

Stoneage tools, pinnsvets från stenåldern

Helheten, med pulssplittgrenröret

Potenta sulor från 70-talet på Chryslerfälg

Random wastegate-rör

Som den är vacker, driftvinkel på framdäcket
Och som tidigare begärt, bilder på duo kränghämmarkonstruktionen på Amazonen.
Tack för kaffet
Postat: sön nov 04, 2007 9:25 pm
av T Fahlgren
Simon Jonsson skrev:Den börjar ladda tidigt, kommeri inte ihåg exakt. Den har då aldrig känns för stor, men då har jag också kört med elektronik till wasgaten och det gör ju sitt.
Funkade fint med lite trimm och 0,9bar i ladd.
//simon
har du mellanvägg ända upp till wg-ventilen?
Postat: mån nov 05, 2007 4:37 pm
av T Fahlgren
nu är motorn startad med turbon.

dock utan tryckrör och avgasrör, men smörjnningen funkar i alla fall. visst räcker det med en strypning på 3mm till turbon?
jag har även kackat ihop en trycklåda till 36/36an. så jag kommer prova med den i början.
är det nån som har några bra bestyckningsråd till webern?
Postat: mån nov 05, 2007 8:40 pm
av Simon Jonsson
Simon Jonsson skrev:
har du mellanvägg ända upp till wg-ventilen?
Jag hade det från början, men tog sedan bort den pga. av en spricka
märkte ingen större skillnad.
//simon
Postat: mån nov 05, 2007 8:46 pm
av ergu
blir bra detta bygge

ska bli intressant att se resultatet när du provkört
Postat: ons nov 07, 2007 1:53 am
av T Fahlgren
ergu skrev:blir bra detta bygge

ska bli intressant att se resultatet när du provkört
jag känner mer och mer motivation ju närmare provkörningen jag kommer.
gjorde klart den halvseriösa trycklådan till webern idag, ska bara svetsa fast några slanganslutningar till wastegate och såsapump.
jag tänkte göra ett rör direkt från turbon till förgasaren och skita i laddluftkylarn till vidare. blir enklare så. har lite brottom om jag ska kunna provköra. det är snö på vägarna här, så jag hoppas att det tinar fran lite asfalt innan vintern kommer ordentligt.
Postat: tor nov 08, 2007 8:11 am
av Wezzli
Som det tvärblev ännu mer snö, det blir nog Tokyo drift om du ska ut och provköra
Postat: sön nov 11, 2007 2:34 am
av T Fahlgren
Wezzli skrev:Som det tvärblev ännu mer snö, det blir nog Tokyo drift om du ska ut och provköra
ja, vädret är allt annat än bra.
igår kväll har iaf b20 fått smaka ladd, tills förgasarflottören blivit lätt bucklig, med hjälp av en garagebromsning.
lite läckage fanns i förgasaren och bestyckningen var allt annat än bra, men nya bestyckningsteorier har framkommit och allt ser lovande ut.
Postat: ons nov 14, 2007 2:07 am
av T Fahlgren
jag har svarvat till ett schims till wategaten nu, för att få den att öppna vid tidigare laddtryck. det blev en 24mm tjock bit och då jag provtryckte öppnade den ändå vid hela 1bar

. jag gissade på ca 0,4 eller 0,5 som jag hade siktat in mig på.
hur stor skilnad blir det i praktiken med laddtrycket? avgaserna trycker ju lite på ventilen trots allt.
webern har fått sig en huvudmunstyckborrning. nu är arean 50% större än sugmotorbestyckningen, så teoretiskt sett borde bränslemängden vara perfekt vid 0,5 bars laddtryck.

Postat: ons nov 14, 2007 2:45 pm
av johanedstrom
har du schimsat ut hela fjäderlocket? avgastrycket på ventilen brukar in göra nån skillnad vid det laddet (lågt mottryck)
mät dian på din fjäder så kan jag kolla om jag har nån som passar..
Postat: ons nov 14, 2007 3:20 pm
av T Fahlgren
johanedstrom skrev:har du schimsat ut hela fjäderlocket? avgastrycket på ventilen brukar in göra nån skillnad vid det laddet (lågt mottryck)
mät dian på din fjäder så kan jag kolla om jag har nån som passar..
ja, det är hela fjäderlocket jag har schimsat.
ska till garaget nu och meka lite, så då ska jag mäta. vore helt perfekt om du hade en fjäder.

Postat: ons nov 14, 2007 11:45 pm
av T Fahlgren
johanedstrom skrev:
mät dian på din fjäder så kan jag kolla om jag har nån som passar..
synd att ingen av dina fjädrarna passade.
jag tog till slut och kapade min fjäder ett varv och testade. då öppnade den vid 0,8bar och det får duga. tryckfallet genom förgasaren kommer nog ändå vara så stort att laddtrycksmätarn bara visar 0,3.

Postat: tor nov 15, 2007 11:02 pm
av T Fahlgren
nu har jag testat lite mer och det stora problemet är att det läker antingen förbi spjällaxlarna eller det kommer ut via hålet för accpumpen. all läckage är under flottörhuset, så det är lite svårt att se var det kommer ifrån. det är inga små mängder heller!
men bestyckningen verkar vara bra då man tomgasar, tyckte mig se att laddtrycksmätarn kom upp i 0,4bar. så bara fixa läckaget så borde den fungera ganska bra.

Re: T Fahlgrens Amazon b20 TIC
Postat: fre nov 16, 2007 6:10 pm
av Lacke
T Fahlgren skrev:Hej!
Nu har jag bestämt mig för att amazonen ska turbomatas.
Just nu så sitter det en b18 med k-kam, portad och planad topp och två stycken su hs6.
Den börjar kännas lite väl trött. så det ska byggas ihop ett b20 block med 8bultad-vev och m-stakar
Förmodligen blir det en halvfräsch d-kam(kanske nån annan om jag får tag i), påskarvat orginalgrenrör med saab 900 turbo, nerkapad lastbils ic och trycksatta su:are
bilen

Hej Fahlgren din fråga om svänghjulet då det stå Lacke Power på
de är det ganska säkert att det är jag som har gjort de är det hålborrt
också. från det ena till det andra gör en sugis. 74-75 block
offset slipa veven till 85 i slag 230 stakar nyare modell 13,5 tjock
93 i borr 152 stakar bra utväxling 44-40 topp Timorör Weber48or
garanterat 200Hästar.kul snurra
Vänl. Häls. Lacke