Sida 11 av 17

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 1:50 pm
av Kadett4wd
ottoturbo skrev:Glöm inte hur en kort vevstake flyttar kovlen snabbare över tdc, så at man kan utnyttje det höga maxtrycket på riktig plats och vill göra problemet med snabbt max tryck mindre. Jag kommer att senka Volvos höga rod ratio. Kolla på Supra och Cosworth. Låga RR, goda turbomotorar.
Vad har supran och cossien för ratio?
Jag har 1.6-1 i min opelmaskin.
Den varvar jag upp till 7800rpm

En volvo B230 har väl ~1.86-1?

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 2:40 pm
av norrback
en ford e på typ 77mm slag och 127mm vevstake

/Andre'

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 3:43 pm
av Erland Cox
Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Över 1,3 bars laddtryck nånstans blir det problem om man har trång klämspalt på en 8V Volvo.
Nånstans över 150 literhästar blir det problem.

Erland
baserar du det på ditt fulmeckande av fördelaren, då du förlängde slaget på vaccumdosan?
isåfall är det ett felaktigt grundande.

Nej, jag baserar det bland annat på Sierra Cosworth som jag ändrat så för att få bort spikningar och många andra.
Slaget på vakuumdosan kan jag fixa som jag gjorde med bränsleberikningen.
Med en pneumatisk utväxling, strypmunstycke på svenska. Notera även stavningen på vakuum.

Erland

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 3:45 pm
av Erland Cox
ottoturbo skrev:Glöm inte hur en kort vevstake flyttar kovlen snabbare över tdc, så at man kan utnyttje det höga maxtrycket på riktig plats och vill göra problemet med snabbt max tryck mindre. Jag kommer att senka Volvos höga rod ratio. Kolla på Supra och Cosworth. Låga RR, goda turbomotorar.
Ska du öka slaget då? Korta staken blir svårt med det höga blocket, det blir byrålådseffekt på den kolven.

Erland

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 7:41 pm
av Kadett4wd
Erland Cox skrev: Notera även stavningen på vakuum.

Erland
men jösses! :doh:

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 8:57 pm
av Erland Cox
Det är lugnt. Det är inte långt kvar till julafton och gott om tid att önska sig julklappar.
Ett rättstavningsprogram till datorn kanske?

Erland

Postat: tor okt 27, 2011 9:31 pm
av Big Al
-

Re: klämspalt och squish?

Postat: tor okt 27, 2011 10:51 pm
av Erland Cox
Det var en bil som TS motor körde sönder i bänken senast. Dom köpte nya kolvar efter att ha kört sönder och var lite försiktigare men kunde inte få den att sluta spika.
Jag fick hit kolvarna och dom hade inte tagit i.Jag öppnade upp squishen till 3mm och sen fungerade det utmärkt.
Jag har själv provat att köra med squish för jag tyckte också att det borde bli bättre men jag fick ge mig när öppen squish visade sig fungera bättre.
Därav min teori om för snabb tryckstegring.

Erland

Re: klämspalt och squish?

Postat: fre okt 28, 2011 8:28 am
av Kadett4wd
Erland Cox skrev:Det är lugnt. Det är inte långt kvar till julafton och gott om tid att önska sig julklappar.
Ett rättstavningsprogram till datorn kanske?

Erland
Men människa/trologdyte, hoppas du tror du retar upp mig för då blir jag glad att du tänker på mig mellan varven och att man kan förgylla dina stunder.
Men faktum är att jag med flera bara skrattar åt dig och din 'professionalitet'.
Och en sak ska du ha klart för dig, När en människa är tyst betyder det automatiskt inte att de håller med en.

snopet va.

Re: klämspalt och squish?

Postat: fre okt 28, 2011 4:26 pm
av ottoturbo
Det är inte snack om att göra halva kolven med klämspalt area, men kanske 15%. Volvos 96mm cylinder är stor för laddtryck då den oftas är under 90mm på dom flesta turbomotorer. Stor cylinder kan ge knack. Samtid som för snabb förbränning inte är bra så er tillräkcklig snabb det man vill ha, inte för långsam. Jag vill göra den så effektiv jag kan, inte bygge nått gammalt och trögt. Jag ska bygga en motor till banåkning, autoslalom ock liknade, så motorn måste funka off boost. Komp vill ligga på 8.5-9:1. jag ska använda 86mm slag, så RR vill vara 1.77 med 152mm stake. 500-600hk är målet.

Re: klämspalt och squish?

Postat: fre okt 28, 2011 7:08 pm
av gegge
OT: skulle tro att 500-600 hk är helt oanvändbart och tom okörbart i slalom. Den effekten på en bana ställer väldigt stora krav på resten av bilen/föraren för att vara betydligt snabbare än en bil med halva effekten. Håller det överhuvudtaget att nöta varv med en sådan motor?

Re: klämspalt och squish?

Postat: fre okt 28, 2011 11:28 pm
av ottoturbo
Vem har sagt något om att vara snabbast? Old school racing fun: more power than grip.

Re: klämspalt och squish?

Postat: lör okt 29, 2011 2:26 am
av Martin H
med den karaktär du önskar och kommer du nöja dig med den effekten så bygg taight spalt och hög kompa du, inga problem, kör själv med 9.8:1kompa och 1mm spalt. dock när det gäller att få ut mycket hög
toppeffekt är jag nog mer inne på jens tänk att det är effektivare att bränna
långsammare även om det blir svårare att antända och känsligare för spik utan klämspalt.

Re: klämspalt och squish?

Postat: lör okt 29, 2011 2:31 am
av Erland Cox
Vad kör du för bränsle Martin?

Erland

Re: klämspalt och squish?

Postat: lör okt 29, 2011 2:33 am
av Martin H
e85 , tog för givet han ska det också :doh: :lol: