Sida 11 av 15

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: mån mar 05, 2012 10:30 pm
av therealpinto
Såja, nu är hela bilen täckt med mörkgrå slipgrund.

Sista varven började sprutan spotta ur sig små slemklumpar av slipgrund, jag vet inte om den börjat härda eller vad det var. Men det ska ju...slipas ;-)

/Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: mån mar 05, 2012 10:33 pm
av therealpinto
Toffe skrev:Slipgrunden blir inte slätt, skit i ytan när det gäller den! se till å lägg flera tunna svängar så de täcker tidigare sliprepor!
Låter vettigt, jag har ju som sagt aldrig lagt slipgrund förut. Jag kan inte se några repor längre men självklart har jag väl missat lite spackling nånstans. Får se vad lackeraren säger, om det ska spacklas med något speciellt där.

/Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis mar 06, 2012 9:07 am
av Kadett4wd
Jag brukar lägga slipgrund minst två ggr gärna 3ggr, men som Toffe skriver.. då i lite tunnare lager, precis så ytan flyter ihop bara.

Vänta gärna en vecka eller gärna mer innan du sätter slippapperet nu i första lagret.
Så det får 'sjunka' till lite..
Om denna lilla första sjunkning som alltid sker då alla lösningsmedel går ur inte får ske innan slipning så kommer slipreporna synas ändå.

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis mar 06, 2012 9:10 am
av therealpinto
Jag har lagt minst tre varv överallt nu, på vissa ytor lite till. Jag drar iväg till Kanada en dryg vecka på fredag så bilen får stå minst 1-2 veckor innan jag gör något mer. Dealen från början var att lackeraren skulle slipa slipgrunden men vi får se, jag kanske ska försöka klossa lätt och eventuellt lägga ett varv till innan han får ta bilen.

Det låter som timingen är hyfsad alltså :-)

/Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis mar 06, 2012 11:12 pm
av Toffe
therealpinto skrev:Såja, nu är hela bilen täckt med mörkgrå slipgrund.

Sista varven började sprutan spotta ur sig små slemklumpar av slipgrund, jag vet inte om den börjat härda eller vad det var. Men det ska ju...slipas ;-)

/Gustaf

Hade du filter när du hände det i sprutan? Brukar lätt bli slemigt klet som blir kvar i burken då man alltid blandar för dåligt :hihi:

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: ons mar 07, 2012 8:06 am
av therealpinto
Nja, jag hade filtertrattar men fuskade nog sista gången, det sitter ju filter i sprutan? ;-)

Det spelar inte så stor roll nu men jag är ju (som sagt?) glad att jag inte ska lägga topplacken, hehe...då hade det nog blivit intressant. Jag måste öva på lite andra saker först tror jag.

/Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: ons nov 21, 2012 11:43 am
av Richard
Nu var det länge sen man såg å hörde nåt här...
Det är väl aldrig så att lönnmekas i parti och minut ? ;)

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: ons nov 21, 2012 12:53 pm
av therealpinto
Nejdå. Eller...det beror på vad man menar. Lite svårt att komma ihåg att uppdatera alla forum :-)

Bilen kördes iväg på lack i april. Där är den kvar...

Jag har mest grejat med annat medan bilen varit borta (konbanesubstituträser till exempel), men en del grejer har hänt på denna:

Pedaler...är bra!

Bild

Bild

Bild

Varför bromsvåg? Jo, jag har insett jag min tidigare så "fasta" linje med vilka bromsar jag vill ha börjar vackla, och då är det så mycket enklare att hitta rätt balans när man kan välja olika cylindrar fram och bak.

Dessutom blir det ju så bra med lite extra plats i motorrummet... :-)

Nästa steg i väntan på att få hem karossen blev att sätta ihop fjäderbenen. Jag hade tänkt vänta tills jag kunde provmontera men valde istället att mäta på substituträsern. Frågetecknen rörde mest placering av kränghämmare.

Fjäderbenen består som jag kanske nämnt av nyproducerade spindlar (GR4 Fabrications) som frästs om för att öka KPI med cirka 4 grader. Det ger mindre skrubbradie vilket är en förutsättning för att få framvagnen att fungera vettigt.

Spindlarna förses med fjäderbensrör (hittade en kille på Blocket som gjorde till Volvo 240, och han kunde modifiera enligt mina behov). Men de behöver ju bottnar...så jag pressade till lite plåtbitar:

Bild

En magnet höll dem på rätt ställe...

Bild

...och så svetsades de.

Bild

Detaljbilderna på rören verkar jag ha glömt men färdigt ser det ut så här:

Bild

Bild

Lite färg så blir det bra det där. Rören är monterade lite djupare än standard också för att få ned ride height utan att tappa för mycket fjädringsväg.

I fredags kväll började det ramla in mms...

Bild

Det ser ut som i april ungefär men förhoppningsvis är bilen lite jämnare.

Nästa mms var roligare:

Bild

Bild

Bild

Hoppla!

Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: ons nov 21, 2012 4:39 pm
av silversurfaren
Rö o finer :thumbright: blir som en karamell :)

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: ons nov 21, 2012 8:26 pm
av Richard
therealpinto skrev:Fjäderbenen består som jag kanske nämnt av nyproducerade spindlar (GR4 Fabrications) som frästs om för att öka KPI med cirka 4 grader. Det ger mindre skrubbradie vilket är en förutsättning för att få framvagnen att fungera vettigt.
För den som då inte är helt hemma på framvagnsgeometrin... :oops:
Blir det mindre tendenser till understyrt eller vad får man för fördelar av det ?

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tor nov 22, 2012 8:07 am
av therealpinto
Framvagnsgeometri är svårt....

Skrubbradie eller styrradie är avståndet mellan däckets mitt och en tänkt linje mellan spindelns ledpunkter:

Bild

Stor styrradie (alltså när hjulets mitt ligger långt utanför linjen) ger stora krafter som förs in i styrningen, hjulets hävarm blir stor. Det gör att bilen blir spårkänslig och ganska jobbig att köra, speciellt om man har lite bump steer (dvs att hjulet svänger när bilen fjädrar in/ut) också.

Noll i styrradie kan ge en lite "död" känsla, man brukar säga att runt 10-30 mm kan vara ett "bra" värde. Capri har rätt stor styrradie från början, och kör man på med bredare hjul så måste man ha mer offset utåt (lägre ET) annars tar de i fjäderbenen. Då ökar styrradien ännu mer...

Att ändra styrradie är inte så enkelt, styraxelns (king pin) lutning är en väg. Det kallas KPI (king pin inclination) eller SAI (steering axis incliniation):

Bild

/Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis dec 11, 2012 7:47 am
av therealpinto
Bromsadapters är klara och fjäderbenen närmar sig montering, det mesta sitter ihop faktiskt. Men jag väntar med att montera hjullager tills de sitter på bilen så man kan justera ordentligt.

Roligare är att jag till slut kunnat hämta hem bilen (eller ska man kanske säga karossen). Motorhuv, baklucka, taklucka, tanklock och frontspoiler är inte klart än men kaross och dörrar kom med hem.

Vi hade bestämt söndag eftersom det var bästa väderdagen enligt prognoserna. När ska man lära sig att inte lita på dem? När jag vaknade vid 7-tiden på söndag morgon hade det kommit två decimeter snö och det var inte direkt lätt snöfall.

Jag skottade i alla fall fram släp och dragbil och eftersom snöandet skulle avta under dagen styrde jag söderut mot Obbola och lackeraren. Det är 14-15 mil så vädret kan ju skilja en del.

Visst lättade det eftersom men istället började det snöa just när bilen kommit upp på släpet. Nåja, kallgrader och "ren" snö är ju ingen katastrof, inget salt på E4 ens så dagen var nog ändå rätt bra.

Hem kom jag utan bekymmer och nu är det dags att börja skruva ihop saker!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis dec 11, 2012 11:52 am
av MrPete
Finfint projekt, inte sett det förrän nu. Men inga bilder utom de sista fungerarrr.. flytta över dem till http://www.photobucket.com" onclick="window.open(this.href);return false; så ligger de kvar där de ska och försvinner inte.

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis dec 11, 2012 1:40 pm
av therealpinto
Jag vet att bilderna inte funkar, de ligger (låg?) på min gamla hemsida som Melmac sumpade domänen till. Lite surt.

Alla bilder ligger uppe igen på en ny site men det tar lite för mycket tid att ändra alla bildlänkar.

http://www.whynotracing.nu/gallery_3/index.php/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Gustaf

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Postat: tis dec 11, 2012 2:18 pm
av silversurfaren
Gissar/hoppas du blev nöjd med resultatet :) speciellt med din budget
Ser mkt fin ut :thumbright: (på bild iallafall)