Sida 11 av 32

Postat: sön feb 17, 2008 11:46 am
av Galant turbo
Tänkte ju ladda ganska försiktigt, runt 0,5bar är planen. Tänker inte maxa ur turbosarna. Har inget direkt effekmål, det skall ju bara vara en brutal sleeper. Vridmomentsmonster lär det ju bli iaf.

Att modifiera lådan kan ju vara intressant, den är ju lite av en svag punkt verkar det som.

Postat: sön feb 17, 2008 3:18 pm
av BMW_pelaren^^
laddar man 0.5 så hamnar man en dån runt 500 hk minst

vet inte om dom lådorna är så svaga men de fins en manuell låda till dom sitter på 850csi å kostar lika mycke soim bilen

Postat: lör mar 01, 2008 6:08 pm
av Galant turbo
BMW_pelaren^^ skrev:laddar man 0.5 så hamnar man en dån runt 500 hk minst

vet inte om dom lådorna är så svaga men de fins en manuell låda till dom sitter på 850csi å kostar lika mycke soim bilen
Har inget direkt effektmål, men räknar väl lite som du på att runt 500 borde det bli. Vridet kommer ju att vara dräparen för lådan här, små turbos och ett tidigt laddtryck på en redan vridstark motor kommer att bli spännande :shock:

Manuella lådorna kostar ju lite grann minst sagt, en sån här bil är ju värd en påse pantburkar så det känns lite fel väg att gå. Plus att 750 fanns aldrig med manuell, kommer ju garanterat att bli tvärnit på bilbekämpningen med en sån. Två turbos däremot kommer nog att gå bra :lol:

Vart lite mekande idag trots stadigt öldrickande från min sida igår. Garagekumpanen tog det lugnare och sippade lite på ett glas vin så han var snabbare på position än mej, en ovanlig företelse i många bemärkelser :)

Bilderna är tagna med telefonen så de är lite så där....Intercoolrarna är nu slutgiltigt monterade iaf.
Bild

T-rör till bensinen för extraspridarna är fixade från huvudsponsorn, -Biltema, tryckluftsprylar, men de känns stabilare än T-rör i plast.
Bild

Tryckrör på ena sidan nästan klart, dump monterad, men en extraspridare ska in också.
Bild

Börjar se nästan klart ut nu :D
Bild

Postat: lör mar 01, 2008 7:50 pm
av Johansson
Klart imponerande att ni lyckats klämma in två turboaggregat med intercoolers och allt i det motorutrymmet. :shock:

Postat: lör mar 01, 2008 8:35 pm
av Tommy Luhr
det är helt sjukt vad inte servicevänligt det där är. haha.

Man måste vara lite små störd som bygger turbo på en sådan :wink:
:thumbright:


Keep up :)

Postat: sön mar 02, 2008 12:16 am
av M Bengtsson
Hur gör du för att få likadant laddtryck i plenumena? Rör mellan dom?

De tar sej :wink:

Postat: sön mar 02, 2008 3:26 am
av Johan Fahlgren
jävligt impad av er grabbar!! keep up the good work!! :thumbright: :D

Postat: sön mar 02, 2008 10:32 pm
av Galant turbo
Tackar för alla komentarer! Det är faktiskt helt vansinnigt t. ex. att vi lyckades behålla orginal luftfilterboxara. Sinnessjukt trångt, fick gå på med varmluftspistol och hammare och smida till dom lite. :-) Såg absolut omöjligt ut i början! Är ju svårt att fota så det framgår, men jag lovar att det går inte dit några mera prylar nu...
Killroy_swe skrev:Hur gör du för att få likadant laddtryck i plenumena? Rör mellan dom?

De tar sej :wink:
Det har diskuterats till oändlighet på andra forum, men svaret är enkelt. Jag gör ingenting åt det! Jag har synkat turbosarna så gott det gick innan start för jag vill givetvis ha så jämnt laddtryck som möjligt.

Motorn funkar orginal som två separata motorer, två styrboxar med separata givare för allt vad som krävs. Två luftmängdsmätar också. Hela trycksidan är separat så på så vis gör det inget att det skiljer lite i laddtryck.

Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.


T-rören till extraspridarna monterad.
Bild

Spridare monterad på ena sidan, syns knappt, men den sitter i tryckröret mellan intercoolern och spjällhuset. Lite småtrångt runt kylaren nu. Rör och slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.
Bild

Postat: mån mar 03, 2008 12:07 am
av JoBy
Galant turbo skrev: Skulle jag sätta rör mellan plenumen går det åt helvete om någon turbo laddar lite mindre. Alla cylindrar kommer ju få samma laddtryck, men en luftmängdsmätare kommer mäta ett mindre luftflöde än den andra. Det gör i sin tur att ena cylinderraden går för tunnt och den andra för fett.
slangar kommer att snyggas till förstås innan slutmontering.
Det går ju att låta höger turbo ladda luft till vänster plenum och tvärt om. Då blir det lite självreglering.

Postat: mån mar 03, 2008 12:08 pm
av Daniel-635
Jag tycker det är trångt på min , men bilden på ert motor utrymme är ju helt sinnessjuk :shock:

Ser ut dom om någon bara tömt en container med prylar och bara slätat av det , i höjd med fram skärmarna :doh:

Mycket imponerande..... väntar alltid förväntansfullt på updates

Postat: mån mar 03, 2008 12:27 pm
av j björk
Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen :thumbright:

Postat: mån mar 03, 2008 1:46 pm
av Markus
lite färg på de där och de kanske går ändå, ser "orginal" ut :)

Postat: ons mar 05, 2008 8:38 pm
av Daniel-635
Jag satt och granskade bilderna (igen :hihi: )

Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
( kanske inte är något problem på en automat då man inte släpper vid varje växel )
Blir den styrd enbart av laddtryck ?

Man är ju lite nyfiken eftersom jag också ska köra med Motronic , iallafall till att börja med .... dock bara på en liten mesig 3,5a :doh:

Postat: ons mar 05, 2008 10:59 pm
av Galant turbo
JoBy skrev: Det går ju att låta höger turbo ladda luft till vänster plenum och tvärt om. Då blir det lite självreglering.
Hmm, du har intressanta synpunkter (som alltid) Joby. Men jag ser mest bara fördelar med att göra som jag gör! Förutsatt att jag får till laddtrycket hyffsat lika, ingen skada om de laddar lite olika iofs heller. Bilen går ju 200km/h utan turbo och ena halvan av motorn "död" hehe

j björk skrev:Ni skulle få till ett par mer orginallika tryckrör till gasspjällen så kan nog det där passera bilprovningen
Men hallå, har du inte sett vad snyggt allt blir till slut när det är klart. :D :wink:

Det här är ju bara grovsmidet, det blir självklart inga synliga svetsskarvar eller spår av att det är avgasrörsdelar. Tryckrör kommer att krymplackas i svart, kommer att se mycket orginal och bra ut!

Kommer givetvis inte sitta någon blå silikonslang heller, sånt skit vill man inte se i den här pråmen :)

Daniel-635 skrev:Är det utprovat att sätta extra spridaren före spjället ?
( kanske inte är något problem på en automat då man inte släpper vid varje växel )
Blir den styrd enbart av laddtryck ?
Det är mycket utprovat, japp. Jag gjorde för över 10 år sen för första gången. Många gjorde det nog långt innan mej. Spridarna rakt in i tryckröret utan vinkling, fastsatt med slangklammer, funkade lysande! Körde bara med laddtrycks-tillslag då, det var väl lite yxigt, på av bara. Automat eller inte kvittar, när du släpper gasen har du inget laddtryck och spridaren öppnar inte.

Nu blir det programmerbart SMT6 med mappning över laddtryck/RPM. Stenålders och inte optimalt, men billigt...

Postat: lör mar 08, 2008 5:11 pm
av henkeboi
hehe ja trångt ser det ut som sagt...ser fram emot en film vid uppstart! keep it up :thumbright: