B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

LaZYkiller skrev:
B20TicPower skrev:

Inte hört nått än.. :) Men det kommer nog framöver.. Har så mkt göra ändå just nu så de gör inge om de ta lite tid.. he he..
Hehe nä inte för dig men en annan sitt ju som på nålar och suktar efter resultatet :lol:
Men som sagt det kommer väl :wink:


Jo.. :) Vill inte ha så stora förväntningar.. :doh:
Dennis W
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis mar 13, 2007 11:03 am

Inlägg av Dennis W »

B20TicPower skrev:Jo.. :) Vill inte ha så stora förväntningar.. :doh:
Nä de e klart men blir intressant att se vad resningen gör på olika lyft :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

B20TicPower skrev:
mattias skrev:Och undvik Hestech, det är allt jag har att säga i motorstyrnings-diskussionen.


Vad skulle du rekomendera för styrning..?
Ja e ju rätt grön på dedär me sprut.. :doh:
Kan du få hjälp med Hestech är det helt rätt!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har börjat kolla på toppen nu, ska du ha 48X40 ventiler?

vi sumerar lite.....

vilken borr ska du ha?

blir ganska trångt mot cylinder väggen som det är nu dessutom går det inte att fräsa med mirran om jag inte får ta bort lite.

det blir lite jox med att spänna fast den i mirran också då det bara är en cylinder men det årdnar sig.

är detta en expriment topp eller ska den sen sitta som en cyl på den färdiga toppen?

ska jag eller får jag porta lite sen i den effter vi testat grundflödet?

jag skulle vilja göra om innerradien en hel del, tror inte den flödar så extremt annars??
Jens Gustavsson skrev:
rätt svårt att se på bild, du får skicka den så mäter jag och funderar lite, kan testa med lite fylning på nåra ställen också om du vill.


Kanske dumt om ja portar den helt färdigt då efter mitt tycke..?

Kanske bättre skickar den som den är nu så kan du leka lite
med den som du vill..

Dock ska inner radien inte svetsas..Så den ska det inte slipas
ut till där den är svetsad.. Var riktigt svår svetsat där så
det är verkligen respekt lyckas med det.. Tror att det har
mindre betydelse där ändå eftersom kanalen är rest med..

Den sidan i insuget mot avgas sidan är mest bara D portad..
Är mest bara slipat D form på den sidan.. Lika så inner
radinen är bartra slipad för få hyfsad övergång till resningen..

kanske max 2mm.. Knölen är borttagen på insug med..

Lite annanfakta:

In i toppen är måtter ungifär 39 43bred.. Djupet på pluggen
för att plugga gamla kanalen är 30mm och äör borrat 41mm..
Det är även match borrat efter kanalen så man får borra 39
först och sen flytta lite för få det centrerat längre in..
Måttet mellan pinn bulthålet till toppen o insugkanalen är
ca 1.5mm gods kvar.. Vad det är borrt med för vinkel har ja
inte koll på tyvär..
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis okt 30, 2007 7:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vad härligt att den börjar hamna uppe i bänken:)

Väntar med spänning på resultatet.
För mig får du göra vad som behövs Jens hehe.

Hur menar du att han gjort innerradien fel?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:vad härligt att den börjar hamna uppe i bänken:)

Väntar med spänning på resultatet.
För mig får du göra vad som behövs Jens hehe.

Hur menar du att han gjort innerradien fel?
det ska bort matreal i apex (mitt i svängen) det kommer att bli ett luft släpp där på högre lyft skulle jag tro, men det går nog att porta till om det fins matreal så det räcker.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Det är en ren test topp.. Du kan testa grund flöde på den o greja lite.. :)

Den toppe är tänkt till omfodrad b20 minst 96mm borr så du
kan ta endel om du vill mirra fräsa.. Vet att det är tajt.. Ja
fräser sätena med en special fräs så de kan va lika
tajt som det är där utan att de tar i.. men det var på
fisens mosse att de gick..

Segmentet ska inte andvändas på någon motor sen..

Om du sen vill göra lite egna testar på den så är det helt okej..

Bara det inte blir för dyrt.. :doh: Tror inte ja tagit så mkt
i inner radien.. Inner radien kommer dock inte svetsas på
nästa dopp eftersom det är för tajt.. Det är bara D formen
som ja har tagit mkt på den sidan där de inte är svetsat..

Vad tror du om avgas då..?




Första toppen som blir framöver blir rest insug o osvetsad..
Ev en kil i avgas dock osvetsad först..

---------------------------------------

Har maskin står o går med en tratt till nu..
Jäklar va fint de blir.. Kanske trillat upp nån
bild på ett en insugskanal med tratt sen..
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

håll dig till 46mm ventil om du ska åka osvetsat senare, blir ju så jävla tunt annars, lär ju flöda hyffsat ändå med rätt utformning på den kanalen. fast vore ju jävla intressant att test flöda med både 46mm och 48mm.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Total frästid 1:40+2:20 timmar. Finlir 7500varv/min,
matning 1000mm/min för ge bra yta.. :lol:

Ett spjällrör e nästan helt klart..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... B20.10.JPG[/img]

En dubbel tratt är klar..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ning11.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ning12.JPG[/img]

Vart ju bra...
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

:thumbright: blir ju ruskit bra
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev::thumbright: blir ju ruskit bra


Tänkte typ WOW när plocka ut grejen ur maskinen.. :)

2.5kg och nu är de väl 300-400 gram kvar.. 150-180 kr spån.. :lol:

Satan så trött jag är bara.. Svarar på ditt andra inlägg i morgon kväll..

Ja tror ja satsar på ev 45-39 ventiler..
Har ju e sån topp på ge.. Dock inte rest..
Men de går ju ordna.. :roll:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:håll dig till 46mm ventil om du ska åka osvetsat senare, blir ju så jävla tunt annars, lär ju flöda hyffsat ändå med rätt utformning på den kanalen. fast vore ju jävla intressant att test flöda med både 46mm och 48mm.



Tja..

Tror ja kommer göra en topp med 40 46 kanske gå ner
minsta möjliga på avgas så man slipper flytta isär..

Tror ja kör med 39 45 som ja har special rostfria..


Jens


Vore intressant se hus stor skillnad det är i flöde med mina
special säten innan du fräser om dom så man kan gämföra lite
hur mkt de ger mer radie säten och vinklade säten.. Vore lite
intressant hur mkt man tappar.. Dock kanske de inte blir riktigt
rätt om man slipar ut förbränningsrummena efteråt innan man
fräser om sätena.. Man borde kanske göra det innan..

Du får gärna Pma ett litet kostnadsförslag.. :)

Mvh
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mattias skrev:
B20TicPower skrev:

Vad skulle du rekomendera för styrning..?
Ja e ju rätt grön på dedär me sprut.. :doh:
Kan du få hjälp med Hestech är det helt rätt!


Var en som tyckte såhär om hestec:

ja, typ i mina ögon en elektronisk förgasare, inget finlir som de
"stora" har, typ de e tydligen ganska grovmaskig map o typ som
Nira, Motec, osv blir de aldrig!

Ligger det nått i det..?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Det är inte "grovmaskig" map i hestec, är bara det att det tar lite mer tid att justera in än modernare system, jag tycker det funkar riktigt bra. Jag har kört med det i 6 år snart.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

phredde skrev:Det är inte "grovmaskig" map i hestec, är bara det att det tar lite mer tid att justera in än modernare system, jag tycker det funkar riktigt bra. Jag har kört med det i 6 år snart.


Ja tyckte det lät lite konstigt..
Skriv svar