volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Har varit igång igen, bak byttes grejjerna för xx antal dagar sen och idag gick jag ner och skruva ihop allt fram idag (var borttaget redan gamla grejjerna) och sedan skrapade undan värsta lagret smuts med smal spackelspade och sen på´t med stålborste och sist kleta jag dit ny och fräsch underredsmassa.
sportdämpare och fjädrar från GEmotorsport bak:
Bild
skillnad mellan org och sänkfjädrar bak:
Bild
på plats bak:
Bild
Innan fram, var tänkt att sportdämparna från GEmotorsport som satt på cabben skulle på även fram på denna men det satt redan hårda och fina (och betydligt grövre) dämpare fram så dem fick helt enkelt sitta kvar och endast fjädrarna byttes:
Bild
Skillnad på fjädrarna fram:
Bild
Efter(tyvärr mobilbild):
Bild
Och gick och hämta en skärm och hängde dit bara för att se, blir nog bra om man får på några större fälgar som fyller ut, mätte innan och då var mitten på tröskelkanten 26cm från backen och nu är den 22cm från backen så det sänktes 4cm, precis som utlovat av GEmotorsport dock saknas det ju några kilo nu + att den lär väl sjunka lite till efter man kört ett tag då jag precis släppt ner den på hjulen där.
Bild
Det som ska göras nu är att rycka ur motorn, fixxa oljeläckagen (tror det är packboxen på veven bak och oljereturen från turbon) och medans den är ute så passar jag på att byta servon och det då den läker + glappar och sen ska motorn tillbaka + att gröna spridare ska dit så man kan fläska på lite laddtryck (ligger och väntar på montering), fronten ska riktas in då inte en springa stämde och sen ska den lackas och efter mappas, ska försöka ha den klar slutet på v.33 är det tänkt men får se om det går då jag snart har skrivning om några dagar så måste ägna lite tid åt att läsa och så också men det är bara att ligga i! ska börja riva ner imorgon för att förhoppningsvis lyfta ur motorn på torsdag.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Hade glömt bort att kusinen skulle komma upp från stockholm så gårdagen spenderades på stranden med honom och sen dracks det lite godsaker på kvällen :thumbright:
Var dock ner idag och plocka undan, det som är kvar är att lyfta upp bilen och ta bort bultarna från lådan, ta lös soppaslangarna och lossa downpipen, ta lös servopumpen från motorn och sen ta lös muttrarna från fästen och lyfta ur skrotet...
Bild
Men nu äre grillning och sen ska det tränas körkortsteori, ska göra det som är kvar imorgon och sen kommer far in från stugan på fredag och hjälper mig med själv lyftet så man inte lyckas slå i nånstans så man sabbar lacken elr något annat dumt ;)
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

hmm, vad händer här då? Nada!
Jag bestämde mig att det var viktigare att fokusera på skrivningen än biljäkeln och det gick ju vägen! skrivningen avklarad och jag har uppkörning nu på fredag i sundsvall! lite problematiskt då jag aldrig kört i sundsvall och inte varit där mycket så jag inte är van staden men det ska väl förhoppningsvis gå ändå!
Nu ska jag ut och fira födelsedagen med släkten i stugan!
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Klara körkortet idag så nu får man framföra den själver om jag bara slutar lata mig och gör klar den !;)
Ska väl börja efter helgen tro ja :P
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Då var det lite gjort igen då, fixxade så motorn var klar att lyfta ur lämpligt tills far kom hem från stugan så var vi runt på stan och gjorde lite ärenden och sen hem och hinka ur paketet:
Bild
Plockade isär motor och låda och tömde på olja:
Bild
Oljereturen som läkte, nu sitter det nya packningar så forthoppningsvis skare va tätt!
Bild
Packboxen hade läkt en del...
Bild
Ny packbox + nya svänghjulsbultar:
Bild
Gamla packboxen borttagen:
Bild
Och ny grejjerna ditsatta och kopplingen på:
Bild
Ska åka och hämta en ny servostyrväxel och måla upp den samt byta då min nuvarande som tidigare nämnts läcker (tur man har ett lager med grejjer som ligger!) och sen är väl tanken att motorn ska i igen imorgon...
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Produktiv dag! ställde på den direkt på morgon och for och hämta faxet hos en bekant till farsan.
Styrservoväxeln innan:
Bild
Målad och monterad, fick ta en styrled från gamla styrväxeln då en var slut på denna.. blir jag rik nån gång byts väl båda sidorna, må ju liks göra hjulvinkelinställning och det ska väl gå å göra på skolan när man börjar igen...
Bild
Motorn i:
Bild
Sen ringde jag en polare och givetvis han var på å skruva så trots en del trams mellan skruvningarna + en liten tur till hans farsas nya verkstad så lyckades vi få ihop allt och drog vi igång den 21:50~, jag har precis skjutsat hem honom så...
Just, gröna spridarna är monterad och på söndag ska den mappas om!
Bild
Det som ska fixas är att justera kopplingen, sätta dit huven och sno tillbaka ena bältet ur farsans bil samt måste ha en ny servorem då den som satt till förra var för lång, den här servon är från en nyare modell och har annan pump så.. måste även sätta fast behållaren till pumpen på nått vettigt ställe också.
Bild
Ska bli skönt att få köra den lite! får se om jag börjar slipa direkt för lack eller om jag kör ett tag innan, egentligen ganska lönlöst att köra förrän hjulvinkelinställning är gjord då lär vara åt h-vete nu men får väl lov att ta det vid mappning iaf.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Sådär nu har jag varit ute och provkört den och den känns bra att köra, avgassystemet tar i bakaxeln nu då jag sänkte den men det ska ja fixxa.
Läker dock fortfarande olja från turbon men verka inte komma något från packboxen nu... ändå la ja dit 2 packningar (urklippt packningsmaterial) på vardera sida om gummipackningen som redan satt där men vill inte ändå, nu läker den från ovansidan igen också! ska köra ett tag och se om det sväller till sig eller något då den stått ett tag men jag tippar på att jag måste lös med det igen, åka till volvo och köpa 2 nya originalpackningar och sätta dit.
//Marcus Saari
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Tråkigt med läckage.. loctite packning på tub ? funkar för det mesta
"Good looking from a far, but far from good looking!"
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

G.Nauta skrev:Tråkigt med läckage.. loctite packning på tub ? funkar för det mesta
mm, vet inte om jag vill andvända det där om det skulle bli så att det följer med ner i tråget, iofs lär väl oljefiltret ta det men...
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Var ut och gjorde lite ärenden idag så passade jag på att ta nån runda runt stan och efter lite gasande så blev ne såstorsk, dock hade jag reservdunk med mig så no worries ;)
Passade iaf på att ta en bild på åbäket, lite lägre skulle inte ha skadat men lite färg och ett par vackrare fälgar så får det väl gå an. (letade fanatiskt efter lagliga däck bara, dem som sitter på tänker jag på. fastnade inte för ronalfälgarna så dem fick sätta däcken till andra bilen :P )
Bild
Vet inte om jag kan "rikta om" bakaxelkröken eller om jag måste göra en ny för den lever jäkelen nu. måste även se över skarvarna för det kommer in avgaser som satan i bilen nu och jag knäckte ett klammer när jag backade ner bilen på uppfarten igår, jag åkte bara och köpte ett nytt och satte dit men vet somsagt inte om någon skarv blivit otät, får väl se över hela systemet.
Ska fixxa skarvarna i fronten så gott det går och sätta in den inredning som saknas (passagerar bälte + lite plast som saknas och en hatthylla) och sen ska den väl mappas nån dag framöver och sen blire lackering, har ändå inte råd att köra mer utöver när den ska mappas :P
Men ska åka och jobba nu för att kunna ha råd senare nären är lackad och klar!
//Marcus Saari
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

vad hade du tänkt dig för färg?
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

mats_l skrev:vad hade du tänkt dig för färg?
Samma som i motorrum och bagage, blanksvart :)
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Jahapp, efter en tur till kramfors igår så började tanken läka vilket resulterade i ca 15liter bensin på typ 5 kilometer för att sedan få bogsering hem så nu måste en ny tank fixxas, mappning planerad nästa söndag så gäller att få tag en ny lite fort.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Hopp, tog ner tanken häromdan och den var snorfull! en liiiiiiiiten spricka som det droppade lite grann ifrån men det tog en hel kväll att göra en liten liten pöl på golvet så den kommer fixxas med kemisk metal bara...
Jordkabeln hade lossnat från locket till tankarmatur/pump, tänkte det var lika bra att ta lös och provköra pumpen och ja... den var död så måste få tag i en ny pump om det ska kunna bli nån mappning.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Fick tag på en ny pump igår så satte dit den idag, satte dit jordkabeln som lossnat och provade och det funkade så jag stack iväg och köpte kemisk metall och drog på den lilla spricka som det läkte ifrån och sen slipade jag ner ytrosten som varpå tanken och drog på rostskyddsprimer sen tillbaka med allt och provstarta och den gick igång så imorgon blir det mappning!
//Marcus Saari
Låst