Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Man hade kunnat från början satt övre och undre spikläkten lite högre, respektive lägre, så hade man fått 21mm luftspalt runt hela huset nertill men eftersom vi redan jobbat vidare lite är det för sent nu.
En lösning jag spontant kan tänka mig om man inte vill sätta ventiler är att bygga ut knutbrädorna ett par cm så man får öppning runt knutarna, då borde det ventilera bra sedan.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Jag pratade lite med Marmander på MSN förut och som jag tolkade det, möglar veden om man direkt efter trädfällning, sågning, klyvning stoppar in den i en tät vedbod pga för mkt fukt.
Har påpekat det för farsan iaf men i hans fall så har träden legat ganska länge till att börja med, endel träd är uppkapade i kubbar, och även efter klyvning brukar det ligga i hög och torka ute ett tag, så det kommer nog inte bli några bekymmer hoppas han/vi.
Dessutom kan man ju försöka göra någon bättre ventil upptill om det skulle visa sig mögla senare, nertill finns ganska god ventilation redan nu.

Som jag nämde är huvudanledningen till att inte lämna luftspalt för att få en enhetlig panel på samtliga byggnader, sommarstugan och tidigare förråd/vedbod.

Det blev tyvärr lite räknefel på vitgrundade panelen (byggmax) första gången vi köpte material, men inte allt för mycket spill ändå som tur var, och vi har köpt till en hel del material nu så det borde räcka till det mesta återstående.

Såhär såg det alltså ut när vi började denna gång:
Bild

Det blev en liten ful-lösning till läkten, små masonibitar fick agera ströläkt, det är kanske inte optimalt, men bygger inte upp taket så mkt:
Bild

Sedan började vi sätta det inre lagret panel:
Bild

Efter ett tag såg det ut såhär, sen behövdes mer material..
Bild

..bl.a. takplåt, och efter nibbling och skruvning blev det såhär:
Bild

Så nu ser allt ut såhär:
Bild

Vi hann inte så mkt längre, det tar för mkt tid åka o handla material osv tyvärr.

Kan nämna lite ungefärliga priser: Utan grävningen (detta gjordes för hand), singel, plintar och den tryckta "grunden", kostade stommen med tak och endel panel ca 4000kr.
Sedan tillkom denna helg, mer panel, plåttak, plåtskruv m.m. ca 4000kr till.
Så totalt någonstans runt 10.000 totalt gissningsvis för 3x2m, 6kvm.

Blir ju dock väldigt seriöst byggd bod! :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Skulle köpt hyllor på Jula i veckan, 40x90x180 5-plans hyllor sålde dom för 249, men erbjudandet hann gå ut och sen kostade de 399kr/st, då var det inte lika intressant längre.
Om någon får nys om billiga hyllor i samma storleksklass som tål iaf runt 100kg/hyllplan (så de känns hyffsat stabila) tipsa gärna här i tråden!
Biltema har en 5-plans hylla som tål 265kg/hyllplan som ser exakt likadan ut (jag tror tom det är samma konstruktion) och det blir ju isf 1325kg per hylla vilket känns överdrivet. Jag tycker de känns för klena för att lasta motorblock o topplock iaf men jag har lättare saker att lasta.
Dock kostar dessa hyllor också runt 400kr/st och jag hade hoppats på att få tag i lite billigare.
Behöver till att börja med runt 6st hyllor, så som sagt, kom gärna med tips om Ni ser något billigt! MVH
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Larsat!

Förlåt att jag var lite otydlig, jag menar alltså att det inte skall vara några lockbrädor eller lockläkt alls, man skall kunna se igenom, då blåser det fint igenom. det lilla regn som tar sig igenom mellanrummen torkar upp fort. Så riv bort dom ni hann få dit, så slipper ni handla mer material också ;)

Skulle jag bygga ny vedbod så har jag en idé att använda transparent plasttak och ha en ventillationspipa eller dylikt. På så sätt får man extra värme från solen som sedan ger självdrag och som i sin tur drar med sig fukten ur veden.

Jag kör alltid in min ved färsk i vedboden, på pallar. När jag tar in den i pannrummet på vintern så ligger fukthalten sällan över 15%.

//S
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tack för tipset men farsan får bygga som han vill, tror veden är så torr från början att vi inte kommer få så mkt problem med mögel, gör av med väldigt lite ved också då det är till en öppen spis som bara används vår och höstkvällar.
Lite för mkt pengar för en vedbod kan jag tycka, jag ska bygga en ungefär lika stor bod, men med annat syfte, kommer sätta ett skärmtak utvändigt ist för att lagra min ved, det blir 3x1m och ca 2m högt därmed bara 6 kubik, resten får jag slänga på några pallar sålänge.
Jag kommer också använda samma panel som på friggebod och garage som är ganska tät, men det blir inte mkt ved där inne och isf kan jag ta redan torkad ved och lägga in precis som farsan.
Nu gäller det bara fortsätta spara så man har råd att bygga allt man vill i sommar, dags att betala räkningar igen... :(
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ok,

Var och en gör som den vill, men tänk på att du får flytta veden en gång till istället för att klyva veden och lägga den direkt i vedboden. Vet flera i hemtrakten som har så pass brett mellan fodringsbrädorna som ni har nu och det funkar det också.
Min "svåger" byggde lika tätt som ni och hans ved möglar en del, även om den är torr när han lägger in den i boden. Han fick även sätta in plast som kondensskydd under plåttaket för att det drog mer fukt än vad som vädrades ut. Veden ackumulerar kyla och sedan blir det kondens när det blir väderomslag, därför vill man ha så mycket luftomväxling som möjligt.

*edit* Man kan ju kompromissa och ha täckt panel på alla sidor utom baksidan och sätta ventiler vid takfoten då får du ju ett snyggare yttre, samtidigt som du får vettig ventillation.

Hur ni än gör, så ser det ju stabilt och fint ut :)

Mvh/Simon

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ja ev. öppen panel på baksidan kanske vore ett alternativ, får snacka mer om det med farsan framöver, blir inget mer byggt innan påsk nu iaf.
Vad tror du Simon om att sätta 21mm spikläkt utanpå panelen och sen det yttre lager på det, som du var inne på tidigare och ha en springa mellan panelen, då blir det ändå ganska likt övrig panel, men mycket ventilation?
Ska kika på vad det finns för vettiga ventiler att få tag i..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Fick en timme i friggan igår igen, blir inte många timmar per vecka just nu, är alltid en massa skit, framförallt vanligt arbete som tar upp tiden :(
Senare i veckan kanske man får veta mer hur mkt semester det blir i sommar, det hoppas man på att det blir mkt av..

Monterat diskhon i skivan:
Bild

Finn fem fel:
Bild

Nej det var ju inga fel utan ett rätt, nämligen hål för kranen, limmat o klart:
Bild

Allt för denna gång...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ang. vedboden så planerar vi att bygga baksidan öppen nu, med en spikläkt 21mm mellan panelbrädorna. Samt montera två dubbla galvade ventiler på gavlarna framåt/upptill mot knut/tak, det blir nog bra. Nertill finns öppningar runt om mellan panelen samt springor i golv.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Larsat,

Det blir nog kalasbra :thumbright:

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Skulle hjälpa farsan lite i påsk igen, med att börja göra om en altan, men låg deckad med förkylning o feber 4 dagar ist så blev inte så mkt gjort.
Det är ju perfekt när man har tagit ledigt från jobbet och har så gott om tid jämt.. :angryfire:

Som tur var kom brorsan "hem" också så dom två kunde börja göra iordning altangolvets vänstra sida:
Bild

Isolering sedan oljehärdad masonit och tryckt trall, inga CC60 mått här inte... (är min farfar som byggt stugan på 70-talet).
Bild

Sedan piggnade jag till lite o farsan o jag kunde göra klart den högra delen medans brorsan drog hemmåt.
Bild

Det gick fint att komma runt slangarna till luftvärmepumpen så nu är golvet i stort sett klart.
Bild

Det kommer bli lite gjort hos mig snart igen hoppas jag, men har lånat ut lite verktyg och då är det enklare göra klart ett ställe i taget när det är många mil imellan..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Sådär nu är kranen monterad, med en 1mm gummiduk som packning, blev riktigt bra:
Bild

Blev som sagt trångt med vattenlåset och dunken men det gick bra till slut:
Bild

Provkört kranen också:
Bild

Flödet är för högt, enligt spec. flödar pumpen 7,5L/min dvs den tömmer dunken på strax över minuten, inte bra, det hade gott och väll räckt med 1L/min eller liknande.
Dessutom var det inte tätt mellan slang/krannippel, så det droppade och rann tillbaka lite ner på slangen, inte heller bra.
Får se vad jag kan göra åt detta...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Hängde med farsan upp över helgen för att göra lite nytta igen hos honom.

Innan vi stack iväg han jag testa montera kulventil till kranen i friggeboden och det verkade väldigt lovande, tätt i själva kulventilen, och slangen är silikonad mot kranen och dragen med slangklämma, med 8mm slang (det var 10mm som satt innan). Jag skull eg. gjort det i torsdags men motivationen lyste med sin frånvaro då, och nu får silikonet längre tid på sig att torka, återkommer med ytterligare besked om resultatet:
Bild

Sedan stack vi iväg och dagen efter fortsatte vi med vedboden, slänger in diverse bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Blev sena måltider, men fint med lite grillat:
Bild
Bild

En brasa o några pilsner senare tittade djävulen fram: :)
Bild

Sista dagen isolerade vi klart altangolvet och rev sedan de gamla väggsektionerna:
Bild
Bild

Altanen ska göras om, men det blir inhyrd hjälp till det då tiden inte räcker till för alla projekt..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Jobbat lite med mitt nu i helgen igen, glömde som vanligt kameran men tog lite bilder med farsans.

Under lör byggde vi hyllor till garaget, men fick ingen bild på dessa, de blev bra dock, stabila som jag tänkt mig.
Har blivit ordentligt grönt och passade på att plocka fram trädgårdsmöblerna, dags att börja klippa gräset snart innan det växer igen helt.
Grillade lite korv oxå, fint väder var det, även om det kom några stänk lör, men överlag ok, skönt att vara ute:
Bild
Bild

Började sön med att tömma friggan:
Bild

Lade sedan en svart nålfiltsmatta där inne:
Bild

Såhär blev det, riktigt bra:
Bild

Ang diskhon så hade jag lämnat kran med slang i dunk med vatten sist jag silikonade o trixade för ett par veckor sedan, den genomskinliga slangen från Biltema som stack ner i dunken hade nu blivit mjölkfärgad och fått en slemmig yta, förstår inte redigt varför? Bakterier?
Trodde slangen var för ok för dricksvatten, hur som hellst ska jag inte dricka vattnet så spelar ingen roll, kommer dock tömma dunkarna varje gång i fortsättningen.
Kranen med kulventil som strypning funkar nu fint!

Har ju lovat lite bättre bilder på "köket" ett tag, så här kommer några:
Bild
Bild
Bild

Inte så mkt kvar att fixa nu där inne nu och det är skönt, det mesta funkar.
Blir att ta tag i garaget framöver med andra ord!
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Ser fint ut :thumbright: får försöka hinna ner nått i sommar så vi kan ta några kalla där :D
Bild
Skriv svar