Dannej Volvo 745 drifting projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

jag är grymt imponerad över den här bilen. riktigt snyggt byggt!

hur högt tror du skutkostnaden kommer att hamna på? :P
hoires
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

dannej skrev:Lite uppdateringar, äntligen är svänghjulet klart, sista delen som fattades!

Svänghjlet innan svarvning :lol:
Bild


Bild
]
What material did you use for the flywheel?

Where did you buy the clutch, and did it come with drawings to use for flywheel construction?
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Det står 2541 på materialet= 4340 i USA översättning
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Inlägg av anderssonboy »

trodde inte de fans mer folk från komunen här !!!! fint bygge föresten ..
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

2541 = seghärdat.. Snyggt jobbat.. :)

Edit: Läst igenom hela tråden och kommit fram
till att du måste vara galen.. 8) Redigt bygge..

De där me utväxling på gaspjället är en bra ide..

Funderar nu på m5 spjällhus på b20in sen när man
tröttnat på förgasarna..

BM POWER är klockrent! :lol: /Roggan
Senast redigerad av Roger Persson den fre jun 22, 2007 2:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

mycket imponerande :thumbright:
team weber power
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Nja 2541=seghärdnings stål inte=med seghärdat förrän det värmebehandlats
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Gren skrev:Nja 2541=seghärdnings stål inte=med seghärdat förrän det värmebehandlats


2541 e seghärdat och väldigt bra te de mesta som måste tåla tuffa tag..
Stål som ska behandlas och härdas brukar heta 2260, 2140 mm..
Blir olika hårdhet om man härdar och anlöper.. 2260 blir väldigt hårt..
2541 brukar man ev nitrerhärda därimot..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ss2541 = DinX65CrMo14= hårt material :) Hur var det att bearbeta?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

2541 brukar gå som en dans att braka på i. :D
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Det jag märkt är att de kan vara lite kinkit att borra i anners är det riktit bra att bearbeta. :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Konstruktions stål
SS 2541=34CrNiMo6
Enligt Thyssens hemsida
http://www.thyssenkrupp.se/389.asp
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Har just läst hela projektet, otroligt arbete du lagt ner på bilen men det blir ju å andra sidan jävligt bra :thumbright:
Längtar tills man får se bilder på tvären med rykande bakdäck!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

HenrikGM skrev: Where did you buy the clutch, and did it come with drawings to use for flywheel construction?
Yes, it´s with a drawing of the clutch side och the flywheel


Ja jag använda 2541 just för att det var seghärdat, och jag vill inte ha ett stort hål i sidan på bilen på grund av ett lossnat eller exploderat svänghjul.
ror det blir bra, och det är nog inte ett matereal som det blir sprickbildningar i, som jag förstått det så används det ofta till kugghjul och drev i industri växellådor och liknande eftersom det är både hårt och ändå segt och inte vill spricka som sagt
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Här har inte hänt mycket, tiden bara försvinner
Detta är llt som har gjorts i det senaste, visserligen är det ju en gansk viktig del i det hela

Däckleverans
Bild


Även gammelvolvon får dra sitt strå till stacken, närmare
bestämt 600 stycken "strån"
Bild


Det måste vara ödets ironi att jag fick punktering när jag körde det ena lasset, mitt ute på landsvägen och 300 däck som last, men givetvis inte ett enda 9" däck och definitivt inte på fälg
Bild
Skriv svar