Sida 11 av 17

Postat: tor maj 31, 2007 10:30 pm
av T Fahlgren
jag är grymt imponerad över den här bilen. riktigt snyggt byggt!

hur högt tror du skutkostnaden kommer att hamna på? :P

Postat: tor jun 21, 2007 9:03 pm
av HenrikGM
dannej skrev:Lite uppdateringar, äntligen är svänghjulet klart, sista delen som fattades!

Svänghjlet innan svarvning :lol:
Bild


Bild
]
What material did you use for the flywheel?

Where did you buy the clutch, and did it come with drawings to use for flywheel construction?

Postat: tor jun 21, 2007 10:22 pm
av Gren
Det står 2541 på materialet= 4340 i USA översättning

Postat: fre jun 22, 2007 12:04 am
av anderssonboy
trodde inte de fans mer folk från komunen här !!!! fint bygge föresten ..

Postat: fre jun 22, 2007 1:54 pm
av Roger Persson
2541 = seghärdat.. Snyggt jobbat.. :)

Edit: Läst igenom hela tråden och kommit fram
till att du måste vara galen.. 8) Redigt bygge..

De där me utväxling på gaspjället är en bra ide..

Funderar nu på m5 spjällhus på b20in sen när man
tröttnat på förgasarna..

BM POWER är klockrent! :lol: /Roggan

Postat: fre jun 22, 2007 2:25 pm
av weber-power
mycket imponerande :thumbright:

Postat: fre jun 22, 2007 9:54 pm
av Gren
Nja 2541=seghärdnings stål inte=med seghärdat förrän det värmebehandlats

Postat: lör jun 23, 2007 1:20 am
av Roger Persson
Gren skrev:Nja 2541=seghärdnings stål inte=med seghärdat förrän det värmebehandlats


2541 e seghärdat och väldigt bra te de mesta som måste tåla tuffa tag..
Stål som ska behandlas och härdas brukar heta 2260, 2140 mm..
Blir olika hårdhet om man härdar och anlöper.. 2260 blir väldigt hårt..
2541 brukar man ev nitrerhärda därimot..

Postat: lör jun 23, 2007 3:49 am
av marmander
ss2541 = DinX65CrMo14= hårt material :) Hur var det att bearbeta?

Postat: lör jun 23, 2007 6:50 am
av Kadett4wd
2541 brukar gå som en dans att braka på i. :D

Postat: lör jun 23, 2007 11:45 am
av Klabbe Persson
Det jag märkt är att de kan vara lite kinkit att borra i anners är det riktit bra att bearbeta. :)

Postat: lör jun 23, 2007 9:49 pm
av Gren
Konstruktions stål
SS 2541=34CrNiMo6
Enligt Thyssens hemsida
http://www.thyssenkrupp.se/389.asp

Postat: lör jun 23, 2007 11:03 pm
av zajja
Har just läst hela projektet, otroligt arbete du lagt ner på bilen men det blir ju å andra sidan jävligt bra :thumbright:
Längtar tills man får se bilder på tvären med rykande bakdäck!

Postat: tor jul 19, 2007 11:27 am
av dannej
HenrikGM skrev: Where did you buy the clutch, and did it come with drawings to use for flywheel construction?
Yes, it´s with a drawing of the clutch side och the flywheel


Ja jag använda 2541 just för att det var seghärdat, och jag vill inte ha ett stort hål i sidan på bilen på grund av ett lossnat eller exploderat svänghjul.
ror det blir bra, och det är nog inte ett matereal som det blir sprickbildningar i, som jag förstått det så används det ofta till kugghjul och drev i industri växellådor och liknande eftersom det är både hårt och ändå segt och inte vill spricka som sagt

Postat: tor jul 19, 2007 11:30 am
av dannej
Här har inte hänt mycket, tiden bara försvinner
Detta är llt som har gjorts i det senaste, visserligen är det ju en gansk viktig del i det hela

Däckleverans
Bild


Även gammelvolvon får dra sitt strå till stacken, närmare
bestämt 600 stycken "strån"
Bild


Det måste vara ödets ironi att jag fick punktering när jag körde det ena lasset, mitt ute på landsvägen och 300 däck som last, men givetvis inte ett enda 9" däck och definitivt inte på fälg
Bild