Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

bra du låt käringa göra grovjobbe så de blir rektut gjort :hihi:

snart bara att vrida på nyckeln då, och jävlas i datorernas underbara värld :lol:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Japp, Topplocksbultar, pinnbultar och annat smått och gott kommer på Måndag. Bara att sätta dit allt då, Plus lite mickel med att få o-ringarna att ligga kvar medans man sätter dit toppen. Tror de blir lite superlim :roll:

Påbörjat kabelhärvan idag och gjort klart allt på mitt andra MS då jag sålde det jag lödde ihop först :hihi: Och lödde dit extrafunktioner (shiftlight & fan control), lugnar mig lite med Launch control ett tag. Har ändå ingen låda som kommer hålla för det så det är ingen mening än :)

Ska fara in på Swedol och köpa lite mer RK och pneumatikslang och skottgenomgångar för torpedväggen, kabelgenomföring och annat skoj på Måndag också så är det bara att montera ihop allt!

Har släng in nyaste firmwaret och fixar väl grundmappen själv men resten lämnar jag åt farmarn :wink: han må ju ha nå och göra han också :hihi:
Chevelle SS -65
Gladh
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Gladh »

Ta å sätt lite fart nu :lol:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jo är väl inte allt för mycket kvar, Men dubbla jobb varav ett av dom är på annan ort så är inte hemma så jätte ofta och när jag är hemma så jobbar jag :hihi:

Men har tagit ledigt på fredag så då ska jag justera ventilspelet och börja bygga vevhusventilationen, samt momentdra toppen och sen sänka ner motorn och dra svänghjulet också (vilket jag glömde ifjol) och sen schimsa tryckplatta för maximalt tryck och försöka centrera lamellen och hissa i.

Men blir ju sugmotor först och främst så man får igenom den på besiktning.

Gladh, kör du original vevaxeldrev? Har ju fan kört sönder 3 stycken såna så funderar på att beställa ett starkare från KL, men då måste jag vänta tills nästa lön. Är ju inte oerhört länge iofs.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Uppdatering... Fick hem pinnbultar, kopparmuttrat, brickor, topplocksbultar och lite annat smått och gott. Men pinnbultarna vart det fel längd på både den gängade delen och den ogängade delen, Så fick stå och kapa och gänga om alla 16 pinnbultarna, tog ju lite onödig tid. Sen superlimmade o-ringarna lite så att dom skulle ligga kvar medans man drog dit topplocket. Nu är topplock, o-ringar och packningen på plats men inte momentdragit den ännu. Väntar tills jag ska dit med svänghjulet då det också ska momentdras.

Bild

Topplock på plats, provmontera insug, grenrör och turbo för att se att allt får plats. Kommer nog bli rätt bra men lite jobb kvar på insuget och grenröret.

Bild

Vart less på original spänningen till generatorn så gjorde en egen. Hittade en bussning hemma som jag drog fast på blocket.

Bild

Moddade originalstaget som sitter där så det skulle passa. En låsbricka och en låsmutter på de där så ska det nog sitta!

Har tagit ledigt imorgon, Då ska jag städa upp i motorrummet och gå lös med penseln och vit hammarlack, Kommer inte bli det snyggaste men bra mycket snyggare än all rost runt där batterilådan har suttit och några andra ställen! Sen ska motorn förhoppningsvis i.

Bild

Drog dit servon också, Så nu ska det väl bara vara och hänga i motorn. Ska ner till Mantorp på Söndag så blir troligen ett besök hos Sten Parner och hämta vevaxeldrev i stål och kanske något mer roligt?

Ikväll ska jag svetsa utlopp och oljepumpsstopp på fläsen till vevhuset.

Någon som vill ta på sig att svetsa lite aluminium? Skulle behövt svetsa på en lite rörstump på 10mm inv diameter på ventilkåpan.[/img]
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Uppdatering. Ställt i ordning motorutrymmet, Tvättat målat och svetsat lite. Samt smågrejat med en massa annat.

Oljetrågsplugg med 8.5mm hål i som ska gängas med 1/8" NPT gänga och kommer sen sitta en oljetempgivare där.

Bild

Lufttempgivare dragit fast i org insuget, Tror det var lite fel gänga för det gick riktigt trögt men det sitter ju där och lär nog vara tätt. Sitter där kallstartspridaren sitter org.

Bild

Inte mycket kvar nu, Väntar på lön så man kan inhandla det sista.

Bild

Halv kylarbalk tvättad, Som det ser ut till vänster såg hela motorutrymmet ut.

Bild

Styggt hål i torpedväggen. Började svetsa igen det.

Bild

Efter cirka hälften var klart så utbröt en liten brand i kupén, Bara att släcka och fortsätta :thumbright:

Bild

Klart, varning för hobbysvetsning. Var slut på tråd i MIG-svetsen så fick ta pinnsvetsen som jag nästan aldrig använt och pinnarna var på tok för tjocka för tjockleken på godset som skulle svetsas så fick kräma på bra många ampere innan den orkade tända pinnen riktigt så det smälte ruskigt fort. Ska slipas till, spacklas och målas över så då blir det nog säkert bra.

Bild

Behöver två stycken kamdrev ifrån B234 eller B230 med rundkugg om det är någon som sitter på de??
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Nu har jag beställd vevaxeldrev med rundkugg och 16v bredd samt 2-spårig alu remskiva för 16v bredd så nu e det åk av när jag kommer hem nästa vecka.

Allt annat på motorn är monterat och klart. Behöver två kamdrev från B234 Någon som har att sälja? Och förslag på kam som passar, Med 16v bredd och profil fast med B230 längd? 24mm bredd och 123 kuggars längd om jag inte minns helt?

Edit: Hittat kamdrev tror jag. Och kamrem blir nog en från en nyare b230 motor, Men funderar på ifall det är 19mm bredd eller 24mm bredd på dom kamremmarna, någon som sitter på den infon?
Chevelle SS -65
Christopher Samuelsson
För lite laddtryck

Inlägg av Christopher Samuelsson »

tja. kollade igenom tråden lite snabbt. hur har du tänkt göra med soppasystemet?
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Härligt projekt! Ruskigt snyggt insug!!!
//Christian
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Hej på er. Tack för kommentarerna. Soppasystemet har jag inte gjort något åt ännu. Tror det blir att köra med original tills i vinter och sen svetsa egen fuelcell alt. köpa en billig. Sen sätta två biltema pumpar under bränslenivån så jag slipper förpump. Sen mata soppan genom två biltema filter till ett y-kors och köra alu rör under bilen. Hört diverse om biltema pumparna så tänkte pröva åtminstone. Motorn sitter i bilen nu iaf. Härvan till MS är nästan klart. Men har ett skumt jordfel i bilen som uppstått i vinter när bilen bara stått. Har kontakt mellan jord och ett av stiften som kommer in i fördelningsdosan. Bilen ska åtminstone rulla några meter för egen maskin innan istiden åtminstone.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

kan rekomendera dig en 044 kopia som jag kör med..
testflöda den på 12volt till ca260lit/h med ca 4bars tryck.. kostade 1500:-

har väl plastdrev iställe för metall som de ska vara på orginalen.. men jag har inte haft nå problem än iaf på e85.. har dock börjat kört på smörjtilsatsen nu iaf, så nu kanske den klarar sig ett tag till :hihi:

bra flöde, enkel att montera och relativt billig för den effekten den "bör" klara mata gotta åt..
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Jimmy de va ju dessutom på 12v spänning så nån liter till bör den klara :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja funderade på dom också. Dom jag hittade kostade runt 500-1000kr styck. Så dom va ju mycket billigare än originalet. Lödde klart nästan allt idag. Men håller på och grumlar över jordfelet. Kanske blivit något med soppapumparna i vinter så felet ligger där? Har ännu bara kollat vilken kabel i fördelningsdosan som är drabbad och vilka säkringar den matar. Lite svårt att göra klart resten av elen innan det är åtgärdat också. Ska bygga ny vevhusburk också i dagarna. Tips på storlek på anslutningarna? Kommer ventilera från ventilkåpan och original ventilationen fast med en fläns och påsvetsat rör.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

precis, 12volt.. verkar vara en duktig rackare :hihi:

kör vevhusventilation i typ 20mm invändigt ungefär.. de ska klara biffen om du har 2 utgångar.. åsså skulle du kanske behövt nå skvalplåt/stänkskydd om du ska svetsa in en i ventilkåpan, så den inte tar med sig massa olja i onödan?
och en burk med stort filter, inge 12mm biltema tjafs :thumbright:

har en mest färdig fet burk med 2st anslutningar för 20mm slangar tror ja de va, och 40mm filter.. den är bara kapad på mitten en gång och måste svetsas ihop runtom.. i aluminium..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja burken jag har nu har två 10mm anslutningar och 12mm filter anslutning så tyckte det var ganska klent så tänkte fixa en ny, lättare än att bygga om den befintliga. Det låter fint Jimmy, skulle fixa någon argon gas till gassvetsen så slipper man snika på dig jämt ;-) vill du sälja den?
Chevelle SS -65
Skriv svar