Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Kör dom 4to6 i Malmö den helgen? Vi tänkte åka dit men vart lite osäkra på vilken klass vi får åka i med stora däck och dubbla överladdare.
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Hej Christofer, nej 4TO6 finns inte den helgen, vi kör nog Pro Street, finns även Competition eller Super Pro ET.
Vi är där mest för att testa bilen. Kul om ni kommer ner och kör, blir en Amazon också.
Mvh Ola
Vi är där mest för att testa bilen. Kul om ni kommer ner och kör, blir en Amazon också.
Mvh Ola
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Lycka till grabbar!
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Hemkommen från Malmö raceway, ren katastrof. Efter en hel vinters meck och massa investeringar så gav motorn upp i första rundan på Fre kväll. Lämnade linjen med massivt däckskak och efter 100m började det ryka kraftigt. När jag hör speakern säja att det brinner i bilen men föraren ok började det snurra i skallen, skönt att Tompa är ute ur bilen vad hände och hur ser bilen ut? Lite sot på karossen men det går att polera bort men motorn är skrot. Troligen har en kolvbult gått av och tagit med sig blocket och en stake. Idag Sön har vi rivit allt och skall börja fundera på framtiden, veven skall på kontroll i vecka och sen får vi uppdatera med bättre grejor, hade över 3 bar laddtryck från start så det blev nog lite väl bra för dom delarna.
MVH Ola
MVH Ola
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Fan va surt, men skönt att det inte va några person skador.
Vad körde ni för stakar o kolvar?
Vad körde ni för stakar o kolvar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Tråkigt att det rasa 
Bara analysera så ni lägger krutet och pengarna på rätt ändringar så man inte bara löser föjdfel. Jag har haft mina duster kring metanol och fått lära den hårda vägen vad som är myt och sanning om det bränslet.
Hur vart det med nya utväxlingen? Blev den mycket mer reaktiv i startögonblicket kontra 4.11?

Bara analysera så ni lägger krutet och pengarna på rätt ändringar så man inte bara löser föjdfel. Jag har haft mina duster kring metanol och fått lära den hårda vägen vad som är myt och sanning om det bränslet.
Hur vart det med nya utväxlingen? Blev den mycket mer reaktiv i startögonblicket kontra 4.11?
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Vi kör med SPM stakar, 158mm och 97mm JE kolvar. Blir nog Autoverdi stakar och nya kolvar med grövre kolvbult.
Ang utvxl så vet jag inte, blev bara en halv runda med massor av däckskak.
Ang utvxl så vet jag inte, blev bara en halv runda med massor av däckskak.
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Va det deras HD kolv bult eller ?
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Kolvbultarna är 0,905" och 0,15" i godset så det blir till att skaffa grövre. Har sökt hjälp bland folk med samma koncept men det verkar svårt att hjälpa varandra, att inte dela med sig av sin setup förstår jag men inte grundmotorn. Har alltid trott på att hjälpa varandra så fler slipper rasa sina motorer men vissa tycker nog att man får lära sig själv. Vi kommer nog gå upp till 24mm kolvbult och grövre gods sen blir det inte 97mm borr utan standard 96mm och så nån custom kolv från tex JE.
MVH Ola
MVH Ola
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
jag kör med liknande kolvbultar i rosskolvar och verdistakar(tänkta för sugmotor)
jag gjorde aluminiuminsatser med 1 hundring presspassning och fyllde kolvbultarna,lätt men stadigt
gjorde en jigg för provtryckning med beräknat max förbränningstryck och då blev
kolvbultarna 3-4 hundringar ovala minns inte böjningen men den var inte alarmerande
efter fyllningen höll dom sig under en hundradel i ovalitet!(min gissning är att dom skär i passningen i kolven)
har tyvärr inte haft möjlighet att ladda 3bar så jag kanske är på fel spår
/Fredde
/F
jag gjorde aluminiuminsatser med 1 hundring presspassning och fyllde kolvbultarna,lätt men stadigt

gjorde en jigg för provtryckning med beräknat max förbränningstryck och då blev
kolvbultarna 3-4 hundringar ovala minns inte böjningen men den var inte alarmerande
efter fyllningen höll dom sig under en hundradel i ovalitet!(min gissning är att dom skär i passningen i kolven)
har tyvärr inte haft möjlighet att ladda 3bar så jag kanske är på fel spår

/Fredde
/F
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
JE har tydligen en riktig feting bult, har haft kontakt med en svensk som jobbar på JE som teknisk säljare.. Tyvärr så blev dom så sjukt dyra så vi valde att ta hem custom CP kolvar genom PPF å dom är det HD bult på .
Kan inte måtten i huvudet på den men kan mäta om du vill.
Vi va även inne på att göra en riktig special variant på blocket men tydligen så fort man nämner special fräsning i närheten av någon som hart en cnc fräs så går dom i försvars ställning.. dyrt eller 45veckors leverans
Kan inte måtten i huvudet på den men kan mäta om du vill.
Vi va även inne på att göra en riktig special variant på blocket men tydligen så fort man nämner special fräsning i närheten av någon som hart en cnc fräs så går dom i försvars ställning.. dyrt eller 45veckors leverans
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Tittar man på undersidan av kolven så ser det ut som kolvbulten har " skurit" och spräckt kolven. Det finns avtryck i sumpen som visar att lilländan inkl kolvbult har varit nere och vänt så kolvbulten har inte gått av innan den träffade sumpen. Tror vi skall beställa Verdi stakar denna gången. Är det någon som provat göra styrningar runt alla ramlager bultarna istället för bara två ställe?
Tjenell vi tar tacksamt emot all info.
Ola
Tjenell vi tar tacksamt emot all info.
Ola
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Hör med Rickard, turbo Rickard här på forumet.
Han har bromsat sin B23 till 900 hästar has Martin och den har hållit ihop några gånger nerför banan också.
Han bor dessutom i Skåne så det är nära.
Erland
Han har bromsat sin B23 till 900 hästar has Martin och den har hållit ihop några gånger nerför banan också.
Han bor dessutom i Skåne så det är nära.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Gör kolvbultar i tex impax supreme. Med ordentligt med gods i. Det funkar fint!
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012
Roger Persson här på forumet tillverkade ju kolvbultar till Tommy luhr's 16v dragmotor. Och dom har väll hållit bra vad jag förstått. Kolla me dom annars, ev direkt med Roger.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054