Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Christofer »

Kör dom 4to6 i Malmö den helgen? Vi tänkte åka dit men vart lite osäkra på vilken klass vi får åka i med stora däck och dubbla överladdare.
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av jk-racing »

Hej Christofer, nej 4TO6 finns inte den helgen, vi kör nog Pro Street, finns även Competition eller Super Pro ET.
Vi är där mest för att testa bilen. Kul om ni kommer ner och kör, blir en Amazon också.

Mvh Ola
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Tjernell »

Lycka till grabbar!
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av jk-racing »

Hemkommen från Malmö raceway, ren katastrof. Efter en hel vinters meck och massa investeringar så gav motorn upp i första rundan på Fre kväll. Lämnade linjen med massivt däckskak och efter 100m började det ryka kraftigt. När jag hör speakern säja att det brinner i bilen men föraren ok började det snurra i skallen, skönt att Tompa är ute ur bilen vad hände och hur ser bilen ut? Lite sot på karossen men det går att polera bort men motorn är skrot. Troligen har en kolvbult gått av och tagit med sig blocket och en stake. Idag Sön har vi rivit allt och skall börja fundera på framtiden, veven skall på kontroll i vecka och sen får vi uppdatera med bättre grejor, hade över 3 bar laddtryck från start så det blev nog lite väl bra för dom delarna.

MVH Ola
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Tjernell »

Fan va surt, men skönt att det inte va några person skador.

Vad körde ni för stakar o kolvar?
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Christofer »

Tråkigt att det rasa :(
Bara analysera så ni lägger krutet och pengarna på rätt ändringar så man inte bara löser föjdfel. Jag har haft mina duster kring metanol och fått lära den hårda vägen vad som är myt och sanning om det bränslet.

Hur vart det med nya utväxlingen? Blev den mycket mer reaktiv i startögonblicket kontra 4.11?
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av jk-racing »

Vi kör med SPM stakar, 158mm och 97mm JE kolvar. Blir nog Autoverdi stakar och nya kolvar med grövre kolvbult.

Ang utvxl så vet jag inte, blev bara en halv runda med massor av däckskak.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Tjernell »

Va det deras HD kolv bult eller ?
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av jk-racing »

Kolvbultarna är 0,905" och 0,15" i godset så det blir till att skaffa grövre. Har sökt hjälp bland folk med samma koncept men det verkar svårt att hjälpa varandra, att inte dela med sig av sin setup förstår jag men inte grundmotorn. Har alltid trott på att hjälpa varandra så fler slipper rasa sina motorer men vissa tycker nog att man får lära sig själv. Vi kommer nog gå upp till 24mm kolvbult och grövre gods sen blir det inte 97mm borr utan standard 96mm och så nån custom kolv från tex JE.

MVH Ola
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag kör med liknande kolvbultar i rosskolvar och verdistakar(tänkta för sugmotor)
jag gjorde aluminiuminsatser med 1 hundring presspassning och fyllde kolvbultarna,lätt men stadigt :)

gjorde en jigg för provtryckning med beräknat max förbränningstryck och då blev
kolvbultarna 3-4 hundringar ovala minns inte böjningen men den var inte alarmerande
efter fyllningen höll dom sig under en hundradel i ovalitet!(min gissning är att dom skär i passningen i kolven)

har tyvärr inte haft möjlighet att ladda 3bar så jag kanske är på fel spår :hihi:

/Fredde



/F
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Tjernell »

JE har tydligen en riktig feting bult, har haft kontakt med en svensk som jobbar på JE som teknisk säljare.. Tyvärr så blev dom så sjukt dyra så vi valde att ta hem custom CP kolvar genom PPF å dom är det HD bult på .
Kan inte måtten i huvudet på den men kan mäta om du vill.

Vi va även inne på att göra en riktig special variant på blocket men tydligen så fort man nämner special fräsning i närheten av någon som hart en cnc fräs så går dom i försvars ställning.. dyrt eller 45veckors leverans
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av jk-racing »

Tittar man på undersidan av kolven så ser det ut som kolvbulten har " skurit" och spräckt kolven. Det finns avtryck i sumpen som visar att lilländan inkl kolvbult har varit nere och vänt så kolvbulten har inte gått av innan den träffade sumpen. Tror vi skall beställa Verdi stakar denna gången. Är det någon som provat göra styrningar runt alla ramlager bultarna istället för bara två ställe?
Tjenell vi tar tacksamt emot all info.
Ola
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Erland Cox »

Hör med Rickard, turbo Rickard här på forumet.
Han har bromsat sin B23 till 900 hästar has Martin och den har hållit ihop några gånger nerför banan också.
Han bor dessutom i Skåne så det är nära.

Erland
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Ante Karlsson »

Gör kolvbultar i tex impax supreme. Med ordentligt med gods i. Det funkar fint!
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Datsun 180B Racebil, Winternationals Malmö 7-9/9/2012

Inlägg av Johan Posth »

Roger Persson här på forumet tillverkade ju kolvbultar till Tommy luhr's 16v dragmotor. Och dom har väll hållit bra vad jag förstått. Kolla me dom annars, ev direkt med Roger.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Skriv svar