Sida 11 av 71

Postat: sön maj 24, 2009 10:15 pm
av Nova Jörgen
När jag har tittat på bilderna på kardanaxeln, så är min teori att kardan har legat mot någonting i chassit. Där av den "snygga" midjan en bit bakom det främre knutkorset. Jag har sett det hända förut. Jag tror att bakaxelraset är en följd av det. Kardan har brytit sönder huset på klumpen när bakvagnen har fjädrat.

Detta är bara en teori baserat på det jag har sett på bilderna, men väl värt att kolla upp. Jag har sett samma sak hända förut, då kompisen tyckte att bilen var för hög i bak och sänkte den. Då tog kardanröret i bakre kardanringen.

Mika ringde, jag ska se om jag kan få tag i några delar...

Ha de'
Jörgen

Postat: mån maj 25, 2009 5:04 am
av Kökarmicke
tjena Jörgen! Det är en möjlighet jo, om det inte tagit i efter att det rasat förstås. Kardan är 89mm grov, den som suttit på innan var 70 men jag tyckte det fanns hyggligt med rum i den som sitter där midjan är. Den som sitter längre fram, i höjd med sveaklibban är bra mycket trängre.

En annan teori som jag låg och grubblade på igår kväll är om lådan tvärlåst av någon anledning och det sedan gett sig där det var svagast. Ska rycka locket på lådan ikväll och se hur den ser ut inuti. Har den något fel blir det inget åka denna sommar :thumbdown:
Kanske även läge att kolla upp svänghjulsbultarna om något sådant skulle hänt.

Postat: mån maj 25, 2009 1:57 pm
av Tommy Luhr
en sådan bakaxel är hemskt svår att köra sönder på gatan. har lådan låst sig har nog hjulen med gjort det..

Kolla i kardantunneln om det finns skrapmärke efter kardanen.
Plocka loss fjädrar och dämpare sen när du får nya kardanen och titta så den verkligen kan fjädra utan att det bottnar i lådan eller i kardantunneln

Postat: mån maj 25, 2009 3:11 pm
av Martin Lundkvist
Om lådan är ok så uteslut inte att bakaxelhuset var sprucket innan du började härja. Jag var förvånad varje gång jag lastade bilen med hel bakaxel. Huset är ett orginal "skithus" som gått många rundor med tuffa 60fötter och rätt tung bil..

Postat: mån maj 25, 2009 3:33 pm
av turon09 (AnTe)
Tommy Luhr skrev:en sådan bakaxel är hemskt svår att köra sönder på gatan. har lådan låst sig har nog hjulen med gjort det..

Kolla i kardantunneln om det finns skrapmärke efter kardanen.
Plocka loss fjädrar och dämpare sen när du får nya kardanen och titta så den verkligen kan fjädra utan att det bottnar i lådan eller i kardantunneln
man såg att den hade snuddat tunneln precis där bakaxelinfestningen börja där original golvet slutade... men vet inte om de kom från att kardan snurra runt där när det gick sönder....

Postat: mån maj 25, 2009 8:48 pm
av Nova Jörgen
Kökarmicke skrev:tjena Jörgen! Det är en möjlighet jo, om det inte tagit i efter att det rasat förstås.
Nej "midjan" är alldeles för jämn för det. Kardan måste ha suttit fast ordentligt i båda ändarna. Det behövs ett rejält tryck mot röret och många varv för att det ska bli sådär. Tittar du noga i kardanringen så kommer du nog att se ett skapligt skavmärke där det tagit i, skulle inte förvåna mig om det är aningen blåanlöpt av värme.

Skruva loss kronhjulet från spolen och sätt upp spolen i huset igen. Sen tar du en indikatorklocka och mäter mot anläggningsytan för kronhjulet medans du vrider runt spolen och kollar att spolen inte blivit skev. Kastar den mer än 0,05 mm så är det tveksamt om det går att sätta upp en utväxling så att det funkar.

Mvh.
Jörgen

Postat: mån maj 25, 2009 9:40 pm
av Kökarmicke
Nu har jag tagit en lite rejälare titt på alla grejjer som är slut och oxå monterat kardan en gång till på bilen för att se om det kan bero på att det gnuggat mot något. Och jag är nästan 100% säker på att det inte har gjort det, för alla märken sitter för långt bak på kardan för att ha kunnat kommit dit innan det rasat.
Jag noterade Bl.a att det fanns en bula längre bak på röret etfer att kardan fallit ner på balken under den, som stegarna sitter i. Lägger jag midjan på kardan i ringen den gnuggat mot passar bucklan perfekt mot balken. Alltså kan inte midjan kommit dit före. Enda stället som det kan ha gnuggat på är längst bak där golvet slutar, som bror min skrev, men skulle de gnuggat mot där, skulle det tagit i längre bak oxå, under nerbuktningen för baksätet och det har det inte gjort. Så jag tror inte det tagit i där heller förrän axeln rasat.

Det är nog helt enkelt så att huset gett sig runt bakre pinjonglagret och biten följt med runt i utväxlingen och sprängt huset, eller att en kugg lossnat i kronhjulet och lagt sig emellan och sprängt det. Det verkar sitta en orginal Streetgear från ford i axeln. Det är dom saker jag kan se att kunde vara orsaken.
Lådan är för övrigt okej, och nu när jag haft bort lock och botten i lådan inser jag att den är så konstruerad att det inte går att bli mellan 2 växlar om inget gått sönder först, typ ett stag eller nåt. Mycket stabil sak för övrigt :thumbright: Lägger upp kort på innanmätet imorrn om någon är intresserad av att se hur dom ser ut inuti.

Nu sitter jag och funderar på om man ska bygga en likadan klump igen för nästan inga pengar, och ev. skotta den igen om man har otur, eller om man ska måsta lägga ut mera pengar och få ett starkare hus/överfall m.m på köpet.. :|

Postat: mån maj 25, 2009 10:30 pm
av boggerman
Tjena riktigt tråkigt haveri inte det man väntar sig ska gå sönder först direkt :( Finns en annons på Nitroz en MW 9" alu-klump den är väl lite bättre än den du hade,det var en järn klump va?Den har väl helt fel utv men drev ska väl gå att hitta till bra priser.

Mvh Mikael.

Postat: tis maj 26, 2009 4:59 am
av Kökarmicke
de va lite slött jo. Nåja! jag ska in och snacka lite olika alternativ med en raceräv idag tänkte jag. Såg klumpen på nitroz jo, men den va väl 35 splinesad? mion är 33, så då måste spolen dit oxå.

Såhär ser lådan ut inuti
Bild


Bild


Bild

Postat: tis maj 26, 2009 1:45 pm
av j björk
Fan vad surt med ras :doh:

Vet hur det är när man funderar på om det är värt att ta en provtur för det brukar bli så dyrt :(

Postat: tis maj 26, 2009 2:42 pm
av Kökarmicke
j björk skrev:Fan vad surt med ras :doh:

Vet hur det är när man funderar på om det är värt att ta en provtur för det brukar bli så dyrt :(
:D Ja du om nån lär väl veta! har följt volvotråden :doh:

Postat: mån jun 01, 2009 8:19 pm
av Kökarmicke
Nu har det dykt upp lite nya delar!! Blev ett Mark Williams Aluhus, MW support och MW yoke i denhär leveransen. Det som saknas nu är utväxling och lager, men det är på gång tror jag. Har mätt upp huset och alla grejjer oxå, och kommit fram till att kardan ska kortas ca 6mm. Ska bytas till 1350knut bak oxå.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: mån jun 15, 2009 8:20 pm
av Kökarmicke
Nu går den igen. Stressade ihop bilen på fredag kvällen/lördag dag och for iväg med sista färjan till sverige för att pröva bilen på kjula. Tyvärr så regnade det bort på söndagen...
Tack till:
Rickard Z på Verkstan
Allmek
Svea kardan

För att dom ställt upp och ordnat fram grejjer och hjälpt till att få igång bilen snabbt igen!

Bild

Bild


Bildbevis på att bilen vart iväg till kjula en sväng :) Å de e ju inte alla tävlingar man kommer hem med hel bil ifrån :hihi:
Bild

Bild

Ska eventuellt göra ett bytt försök i Orsa i helgen om man orkar släpa sig dit. Är lite mycket på jobbet just nu, och så beror det ju på vad dom lovar för väder förstås.
TYvärr så är bilen endast lite grundmappad ännu, laddar ca 1.6bar så den kan nog inte prestera några rakettider. Ska försöka kosta på mig en mappning på någon firma med bänk under juli, måste ringa runt å se om någon har tid

Postat: mån jun 15, 2009 9:31 pm
av Nova Jörgen
Bra kämpat, kul att se att du fått igång den. Satsa på midsommar och Orsa. Jag kommer dit, men utan egen bil den här gången.

Ha' de

Postat: mån jun 15, 2009 9:49 pm
av Tjernell
ja det ser inte lovande ut med vädret !! Jag ska dit vilket som å hoppas på att få köra