OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tja
lika inspirerande som vanligt att läsa din tråd. Du verkar göra det mesta rätt första gången :thumbright:
Kör hårt...
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Fränt bygge! :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Mattias Jonsson skrev:Tja
lika inspirerande som vanligt att läsa din tråd. Du verkar göra det mesta rätt första gången :thumbright:
Kör hårt...
Tack, jag hoppas du har rätt men än får vi inte veta ;)
Fredde Holmgren skrev:Fränt bygge! :thumbright:
Det tycker vi om att höra :)
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Har fått bygga lite i plåt igen för omväxlings skull :thumbright:
Nya trösklar blev det.

Bild

Bild

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det blir en brutal liten rackare :thumbright:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag gillar trösklarna bäst hitills :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

är höjden på trösklarna lika från golvet fram och bak?
om det är så,, skär upp skärmkanten fram lite mera så du får samma avstånd fram som bak.
då kan du sänka den fränt ;)
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Kadett4wd skrev:är höjden på trösklarna lika från golvet fram och bak?
om det är så,, skär upp skärmkanten fram lite mera så du får samma avstånd fram som bak.
då kan du sänka den fränt ;)
Den är lite högre bak än fram som den står nu, sänka mer är tyvärr inget alternativ då allt för mycket blir lidande typ slaglängd, RC, vinkel på drivaxlar etc. Ska ju gå hålla sulan på alla möjliga och omöjliga ställen :hihi:

Förresten bra tips på lagom turbo sökes, blir en lätt skrämd motor med mycket originaldelar, 300-sträcket siktar jag på.
Extraktorrör, större snorkel, ordentlig IC, ett lagomt chip :roll: , backad XE insugskam om det skulle funka?
blir en kina T3/T4 hybrid för stor?
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Inlägg av andy_b »

16-19t
eller kkk k24 från s60r kör polaren på sin opel maskin .. bromsa 273hk på hjulen med ett sjukt fint register
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

16-19t ärnog billigaste/vettigaste alternativet, blir ju brett å fint register om du inte ska ha mer effekt så blir det ju lagom...

kkk24 kan nog med funka men det sägs att lagrena i dem är underdimensionerade ?? kanske funkar ändå
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av lahi »

knotan skrev:16-19t ärnog billigaste/vettigaste alternativet, blir ju brett å fint register om du inte ska ha mer effekt så blir det ju lagom...

kkk24 kan nog med funka men det sägs att lagrena i dem är underdimensionerade ?? kanske funkar ändå
Angående KKK K24 från Volvo så sägs det vara max 1,2 bar som gäller innan den pajjar. Är det kanske i bil under längre stunders gasande då kanske? Jag har laddade 1,6 bar förra säsongen och 1,9 bar denna säsongen med en K24:a på min motorcykel, och den är fortfarande frisk. Men med en hoj med turbo gasar man inte fullt så länge, så det är kanske skillnad?
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
alfa danne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jun 11, 2007 11:25 pm

Inlägg av alfa danne »

Riktigt ballt bygge :thumbright:
Är också innne på mitsu 16-19t aggen, har kört ett själv tidigare och var riktigt nöjd.
ALFA ROMEO 75 3.0 KOMPRESSOR
Ford F350 6.0 superduty
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

Tack för info, blir inte mer effekt än så i denna spis.
Får jag för mi att bygga en rökare så blir det på nytt lock vid sidan av.

Vars hittar jag lättast ett mitsu-aggregat då?
Börjar googla nu ;)
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av MattiasH »

För att svara på ursprungliga frågan, hur skulle ett sådant http://sportstolen.se/turboaggregat-t3t4-p-636.html agg funka? för stort? Är ju gopris även med ett lagerbyte inräknat :thumbright:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det skulle nog funka hyffsat, antar din motor ligger på runt 2 liter???

på större motorer än så brukar dem ha en tendens att gå in i surge (typ volvo b230 osv, gränsfall redan på en b21)

sen ska du nog kolla upp omn det verkligen sitter 360 lager i den, har sett flera firmor som påstår det sitter 360 lager i dem,
men mej veterligen är det bara BS.
och de enda jag vet som faktiskt har 360 lager i är Turboskurken, men så är ju deras betydligt dyrare med....

jag hade nog ändå i ditt fall försökt satsa på ett 16-19t i om du ska ha under 350 häst.

den snurran du länkade är mer lämpligt på liite större maskiner alt om man vill ha ett lite mer högvarvigt register, betydligt större avgashus OCH större kompressor så den blir betydligt mer trögspolad än ett td04...

jag har en bra beg 16t ligger i typ samma prisklass som den snurran du länkade om det skulle vara intresant så skicka PM...

nu säger jag inte så för jag vill sälja utan för jag tror det skulle funka bättre för din egen del...

ska du uppåt 350 -400 häst så är nog dock den t34an ett bra val.. (men då lär du nog pilla i 360 lager själv av bättre fabrikat)
Skriv svar