Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

detta är kul som fan det :)

Berätta lite vad som blir på nya motorn för delar
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har skottat snö på ladugårds taket på morgonen sen byggde vi ihop nya motorn, blir provstart efter middan
Birge
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: mån feb 15, 2010 12:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Birge »

hur såg original stakarna ut? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Birge skrev:hur såg original stakarna ut? :)

raka och fina, vi återanvände de "fina :) " lagren till de nya stakarna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn är varm körd nu och vi ska efter dra lite skruvar sen gasar vi lite
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:detta är kul som fan det :)

Berätta lite vad som blir på nya motorn för delar
allt är exakt samma förutom ca 0.8mm svarvade kolvar, lite steg 1 portning på en 530 med 44x38 ventiler, exakt samma förbränings rum (92mm bred) sen lite rikt planad så kompet är nog samma men lite långsammare klämspalt.

special dubbel ventil fjädrar med ca 45 kg säte och 105 öppen.

kammen är en STS 247/108 nock med 3-4 grader adv.

det är de grövre stakarna också.

lite lägre olje nivå också då stickans hölje va ca 1. cm upp ur blocket.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

små gasat lite nu ca 300hk/5000/ 345 hk/6500rpm 0.80bar (1.0bar förut)

lite lägre tändning nu också ca 8-23 på varv.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön feb 21, 2010 11:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

:thumbright:

Trodde nästan ni satt o kolla melodifestival :shock:

Men nej då :thumbright:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Fräsigt. Ser ju nästan ut som om ni har 400 pigga inom räckhåll. 8)
Vridet ser ju ut att öka från 6000 - 6500 också :thumbright:
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

Hur langt räcker turbon?

Står väl lite tidigare i tråden at den är 50mm inn.
Den borde väl bottna snart..

Är ju lite skillnad från turbo till turbo,men den jag kør med i nuläget har 54mm inn og räcker till 420hk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har bromsat 470hk med 53mm i superflow bänk, så nog räcker den längre än så ?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

Tommy Luhr skrev:har bromsat 470hk med 53mm i superflow bänk, så nog räcker den längre än så ?
Dom som är forsäljare och tilverkaren (turbonetics) säger så,men som regel är den specad med steg 3 aksel.
Men møjligtvis ger den lite mera med steg 5 aksel (62mm ut) och 0.82 hus som jag har.
Min motor är bara gatmappad och hävder inte vad jag har for effekt,men bara vad den är specad till.
Men mycket møjligt den gir mera..

Var bara nyfiken på vad turbon till trådstartar kunde klara.
Är ju inte fel med byte till større turbo om den skulle bottna och man vill ha mera mos :thumbright:

Uansett en spennende tråd!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dsimila skrev:Fräsigt. Ser ju nästan ut som om ni har 400 pigga inom räckhåll. 8)
Vridet ser ju ut att öka från 6000 - 6500 också :thumbright:
jag skrev fel (har ändrat i det inlägget) det va 300hk vid 5000rpm och 345 vid 6500 vid 7000rpm så backar effekten till 330hk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gjorde en dopning idag och då kunde vi bromsa

Lambda 079-0.80 på 0.8 bar tändning 8 grader vid tomgång och 24 över 5000. då tappade vi lite effekt (330@6500) på grund av fetare blandning, men kände att nu är allt safe. tändningen ökades till 12 grader på tomgång och 28 över 5000rpm då gick den bättre men lambdan var fortfarande fet så trycket ökades till just under ett 1.1 bar och tändningen backades till 10 grader vid tomgång och 26 på fullt utslag då bromsade vi 373 okorigerade hästar vid 6500 och lambda fortfarande fet (0.80) MEN nu knäcktes JB-weld flexplattan så det är halvtidsvila nu... tror fredde hade en liten film på haveriet. :hihi:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

JB-weld flexplatta :shock: det låter ju.... intressant :hihi:
Skriv svar