Sida 11 av 21

Postat: lör feb 20, 2010 11:57 am
av Tommy Luhr
detta är kul som fan det :)

Berätta lite vad som blir på nya motorn för delar

Postat: lör feb 20, 2010 4:15 pm
av Jens Gustavsson
vi har skottat snö på ladugårds taket på morgonen sen byggde vi ihop nya motorn, blir provstart efter middan

Postat: lör feb 20, 2010 5:06 pm
av Birge
hur såg original stakarna ut? :)

Postat: lör feb 20, 2010 7:06 pm
av Jens Gustavsson
Birge skrev:hur såg original stakarna ut? :)

raka och fina, vi återanvände de "fina :) " lagren till de nya stakarna.

Postat: lör feb 20, 2010 7:11 pm
av Jens Gustavsson
motorn är varm körd nu och vi ska efter dra lite skruvar sen gasar vi lite

Postat: lör feb 20, 2010 7:15 pm
av Jens Gustavsson
Tommy Luhr skrev:detta är kul som fan det :)

Berätta lite vad som blir på nya motorn för delar
allt är exakt samma förutom ca 0.8mm svarvade kolvar, lite steg 1 portning på en 530 med 44x38 ventiler, exakt samma förbränings rum (92mm bred) sen lite rikt planad så kompet är nog samma men lite långsammare klämspalt.

special dubbel ventil fjädrar med ca 45 kg säte och 105 öppen.

kammen är en STS 247/108 nock med 3-4 grader adv.

det är de grövre stakarna också.

lite lägre olje nivå också då stickans hölje va ca 1. cm upp ur blocket.

Postat: lör feb 20, 2010 8:17 pm
av Jens Gustavsson
små gasat lite nu ca 300hk/5000/ 345 hk/6500rpm 0.80bar (1.0bar förut)

lite lägre tändning nu också ca 8-23 på varv.

Postat: lör feb 20, 2010 8:19 pm
av Vesa
:thumbright:

Trodde nästan ni satt o kolla melodifestival :shock:

Men nej då :thumbright:

Postat: lör feb 20, 2010 10:54 pm
av dsimila
Fräsigt. Ser ju nästan ut som om ni har 400 pigga inom räckhåll. 8)
Vridet ser ju ut att öka från 6000 - 6500 också :thumbright:

Postat: lör feb 20, 2010 11:20 pm
av trympa
Hur langt räcker turbon?

Står väl lite tidigare i tråden at den är 50mm inn.
Den borde väl bottna snart..

Är ju lite skillnad från turbo till turbo,men den jag kør med i nuläget har 54mm inn og räcker till 420hk.

Postat: sön feb 21, 2010 1:00 am
av Tommy Luhr
har bromsat 470hk med 53mm i superflow bänk, så nog räcker den längre än så ?

Postat: sön feb 21, 2010 1:10 am
av trympa
Tommy Luhr skrev:har bromsat 470hk med 53mm i superflow bänk, så nog räcker den längre än så ?
Dom som är forsäljare och tilverkaren (turbonetics) säger så,men som regel är den specad med steg 3 aksel.
Men møjligtvis ger den lite mera med steg 5 aksel (62mm ut) och 0.82 hus som jag har.
Min motor är bara gatmappad och hävder inte vad jag har for effekt,men bara vad den är specad till.
Men mycket møjligt den gir mera..

Var bara nyfiken på vad turbon till trådstartar kunde klara.
Är ju inte fel med byte till større turbo om den skulle bottna och man vill ha mera mos :thumbright:

Uansett en spennende tråd!

Postat: sön feb 21, 2010 11:17 am
av Jens Gustavsson
dsimila skrev:Fräsigt. Ser ju nästan ut som om ni har 400 pigga inom räckhåll. 8)
Vridet ser ju ut att öka från 6000 - 6500 också :thumbright:
jag skrev fel (har ändrat i det inlägget) det va 300hk vid 5000rpm och 345 vid 6500 vid 7000rpm så backar effekten till 330hk.

Postat: sön feb 21, 2010 4:07 pm
av Jens Gustavsson
gjorde en dopning idag och då kunde vi bromsa

Lambda 079-0.80 på 0.8 bar tändning 8 grader vid tomgång och 24 över 5000. då tappade vi lite effekt (330@6500) på grund av fetare blandning, men kände att nu är allt safe. tändningen ökades till 12 grader på tomgång och 28 över 5000rpm då gick den bättre men lambdan var fortfarande fet så trycket ökades till just under ett 1.1 bar och tändningen backades till 10 grader vid tomgång och 26 på fullt utslag då bromsade vi 373 okorigerade hästar vid 6500 och lambda fortfarande fet (0.80) MEN nu knäcktes JB-weld flexplattan så det är halvtidsvila nu... tror fredde hade en liten film på haveriet. :hihi:

Postat: sön feb 21, 2010 4:18 pm
av Blom
JB-weld flexplatta :shock: det låter ju.... intressant :hihi: