Sida 11 av 77

Postat: mån mar 08, 2010 8:34 pm
av Steve
Fina prylar!

Tryckröret lär man ju inte direkt tänka på när det blivit lackat :thumbright:

Postat: mån mar 08, 2010 8:52 pm
av Sportmerca
Hur gör du med oljereturen från turbon?
El pump eller?

Postat: mån mar 08, 2010 9:12 pm
av Pro-Mille
Sportmerca skrev:Hur gör du med oljereturen från turbon?
El pump eller?
Japp en elpump som används inom rallybruk till bakaxlar.
suger via denna 1liters tank som är avluftad.
Bild
Har även en timerrelä så jag kan bestämma hur mycket pumpen behöver gå.
Har ju lite överkapacitet på den, pumpar 14liter per minut.
Får kanske ut max ett par liter i minuten från turbons oljeretur.

Postat: tor mar 11, 2010 9:32 pm
av Pro-Mille
Nu börjar tryckrören bli klara för helsvetsning.:)
Ska göra om röret som går under framskärmen lite grann.
Bild


Ska ta och fixa till en "fake" luftrenare som ska gömma trycklådan.
Bild


Det vänstra röret från trycklådan går ner till dumpen :)
Bild


Som ligger under tryckröret in till ICen.
Bild

Postat: tor mar 11, 2010 9:47 pm
av Painlake Racing
Det blir rent och snyggt! :thumbright:

Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?

Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor :wink:

Postat: tor mar 11, 2010 10:18 pm
av Pro-Mille
PBM Racing skrev:Det blir rent och snyggt! :thumbright:

Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?

Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor :wink:
Tack! :)
Pumpen säljs http://www.ga1.se/ "GA Lindberg Motorsport, kika in på oljekylare.
Men finns även någe likvärdigt på biltema mycket billigare.
Jo det borde klara av att pumpa runt i separat system med, det är en kugghjulspump. :)
Ska inte komma någe olja upp via avluftningen om man håller rätt nivå i tanken.

Postat: tor mar 11, 2010 10:59 pm
av Pitebo
Ballt sleeperbygge, om du vill ha tryckrören mer osynliga skulle jag gå från IC:n runt i innerskärmen på andra sidan också och sen in bakom förgasaren och ha dumpen mot torpeden, sen en fake orginalsnorkel på fakeluftrenaren framåt, skulle bli grymmt diskret!

Kul bygge annars!

Postat: fre mar 12, 2010 9:35 am
av Pro-Mille
Ritade lite i paint på hur luftrenaren och slangarna ska se ut.
Tänkte måla block, toppar och insug i "hugger orange" :)
Bild

Postat: fre mar 12, 2010 10:42 am
av Thed_J
Det där blir ju kanske hur bra som helst. Riktigt intressant att följa. Gillar att du kör gamla stuket med ribbade kåporna också. Helschysst bil överhuvudtaget.

Postat: sön mar 14, 2010 7:41 pm
av Pro-Mille
Thed_J skrev:Det där blir ju kanske hur bra som helst. Riktigt intressant att följa. Gillar att du kör gamla stuket med ribbade kåporna också. Helschysst bil överhuvudtaget.
Tackar! :)

Var över till BMW Bosse idag och filmade uppstarten av hans BMW M30 3.6 med skruvkompressor :)
http://www.youtube.com/watch?v=IVuN-48leYg

Postat: sön mar 14, 2010 9:43 pm
av Daniel-635
Det är ju nästan att man gör i byxorna när man ser klipp på Bosses 3,0a :wink:

Det egna projektet fortskrider fint ser jag :thumbright:

Postat: mån mar 15, 2010 7:34 am
av Pro-Mille
Daniel-635 skrev:Det är ju nästan att man gör i byxorna när man ser klipp på Bosses 3,0a :wink:

Det egna projektet fortskrider fint ser jag :thumbright:
Ja det är fränt ljud i Bosses BMW :)

Klippte till en film till.. Bosse testar lite gatrace
http://www.youtube.com/watch?v=jJUbBNirVZs

Postat: lör mar 20, 2010 9:02 pm
av Pro-Mille
Idag mekade jag och Andy med hans B230 motor, honade till blocket och
tvättade av den. Monterade i nya lager, nu snurrar vevaxeln fint i blocket :)


Sedan passade vi på och städade i garaget och slängde massor med skräp.
Tog ner Chevan på hjul och rullade ut den. :)
Nu blev man ännu mer meksugen :)
Men blir ingen mekande på en vecka, imorrn åker vi upp till Funäsdalen.
Blir lite snowboard och skoteråkning sedan ska vi kika på SpeedWeekend, en och annan öl lär slinka ner med :hihi:

Alla tryckrörsskarvar är tigsvetsade nu :)
Bild

Bild

Ska tillverka ett par täckplåtar som gömmer tryckrören in och ut från ICen
Bild

Samt en täckplåt över kupéfläktkåpan så tryckröret blir gömd.
Bild

Bild

Bild

Bild

Det korta 90graders rörböjjen som är punktad i torpedväggen ska svetsas krage på som går bulta fast i torpedväggen.
Bild

Här bor snigeln :hihi:
Bild

Bild

Postat: tis mar 23, 2010 2:00 am
av Thed_J
Snyggt. Hoppas även på lite bilder från Funäsdalen. Hade gärna åkt dit själv.

Postat: tis mar 23, 2010 12:35 pm
av j björk
Det verkar ju jäkligt genomtänkt det här :thumbright:
Verkar bli riktigt diskret, ska bli intressant att se hur det blir till slut