K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Intressant

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Lundin, dig skulle man ha kännt när man stog ett sketen verkstad grejade med 240turbo.2,5 motor jaa jag var nog hyfsat pa läst pa k-jetronic... men det är jue som allt annat, Jue mer man vet. jue förstar man hur lite man vet!

När man läser trüden vill man nästan Bygga en grupp a kopia ;)

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
J.Lundin
Forumsberoende

Nära skjuter ingen hare...!

Inlägg av J.Lundin »

Du hade nog chansen, jag höll på den tiden till i ett garage beläget vid Haga Norra, mitt emot Bilia. Det var mellan åren 1975-1990 som jag gjorde omgivningen runt Hagalund osäker :D . Efter det så började flyttcirkusen... :(

En kort kommentar till P.hedman. Jodå, vissa sprut går det att kräma ut mer soppa ur än de 10% över vad originalmotorn ger. Detta gäller speciellt Volvo och SAAB turbo system, det finns säkert andra sprut som också är mer välvilliga... :D Det är en rejäl flora av dessa K-Jet sprut och för att ha full koll på alla varianter så måste man vara en kalenderbitare, vilket jag definitivt inte är. Jag rekommenderar alltid att man provflödar sprutet om man är osäker på dess kapacitet.
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Ang maxa ut ett k-jet...
Jag har alltid trott att volvo org cup bilarna maxade ut k-jet sprutet men jag har lyckats att få ur lite till tack vare det större spjällhuset.
Jag trodde att all luft som kunde komma igenom org spjällhus skulle vara lika mycket som bränsle huvudet klarade av (plus choken) .
Jag ska prova sen att flöda systemet för att se hur mycket det klarar av att flöda. Sen får man väl kolla med någon hur mycket HK det ska räcka till, det värkar som att det åtminstånde klarar av att flöda till 200-210 HK.
Motorn verkar att utan hjälp klara av 170 HK och med N2Os hjälp ge bränsle till ytteligare 25 hk.
Då jag var tvungen att gå tillbaks till 75hk munstyckerna på bränsle i lustgas systemet när k-jet gav det extra bränslet.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Kolla länken http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=104

0 438 100 093 272 5.2-5.9 140 no volvo 240 turbo
0 438 100 115 248 5.2-5.9 140 no Volvo 240 turbo
0 438 100 096 270 5.5-6.2 140 no porsche 924turbo 81- Carrera GT
0 438 100 047 256 5.5-6.2 140 no porsche 924turbo 79-80
0 438 100 144 258 5.9-6.6 160 yes Lotus Esprit HCPI 86-88 215hk

Jag tog med de sprut som flödade över 250ml/min och i nivå med:

0 438 100 145 262 6.1-6.8 140 yes Porsche 911 turbo 86-94

Om det går att plocka ur närmare 450 hästar ur k-jet på en 911 turbo borde dessa vara goda för närmare 300, eller..?
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

va bra nu ska jag kolla vilket jag har.
Hur beräknar man hur mycket hk man kan ta ut på antalet cm/3 bränsle per minut? Är det någon som har en formula?
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Har har du en modell på vad k-jet kan ge:

http://unwiredtools.com/manuals/cisflowtest.pdf

så 275ml/min motsvarar ca 275 hästar på en 4-cyl motor :D

EDIT: Hoppla, det var visst för 6 spridare. Rätt enligt tabellen är ynka 180 hästar vilke är standard och den har testats i bromsbänk mot närmare250 hk..!?
Senast redigerad av gegge den tis aug 24, 2010 11:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende

Falsk matematik...?

Inlägg av J.Lundin »

Om inte jag räknat bort mig helt så motsvarar detta en BSFC på 180g/hp-h. En i mitt tycket allt för optimistisk siffra i K-Jet sammanhang, jag skulle nog vilja pruta ner möjlig erhållen effektsiffra med åtminstone 25Hp, kanske något mer för att vara på den säkra sidan.... :D
Senast redigerad av J.Lundin den ons jun 30, 2010 9:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Hej jag var i orsa i helgen och åkte, men har stora problen att den går fett.
har magrat av den på lustgas bränsle och ställt ner bränsle trycket på lustgasen men den går fortfarande fett. sänkte bränsle trycket och hittade 2 tiondelar så nu är jag nere på 12.11-174 km/t så jag verkar vara på rätt väg. Vet ej om den går med lite för låg tändning? Undrar om man kan höja styrtrycket för att få mängdskivan att hålla emot lite så den inte ger så mycket bränsle via k-jet:en , men den går ju bra utan gas..eller finns det några andra knep ? Kanske Lundin har några förslag.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Här finns ett bromsdiagram på en B23E-motor tunad för Volvo original cup, så det verkar finnas ett par hk fler än 140 att hämta ur dessa iallafall! Gissar att det är effekt på hjulen.

http://www.rallyboutique.com/produktbil ... tkurva.pdf
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Kul, hur mycket räknar man upp effekten med då det gäller volvos transmission, 10% eller...?
PerAage
Forumsberoende

tryck

Inlägg av PerAage »

Hej, nu har man haft lite tid til 242'an igjen, och provat få MB500-sprutet till å fungera.
Har kopplat två och två utgångar ihop til 4 spridare (nya Merchedes "guldspridare". Justerat inn så dom 4 spridarna leverar samma soppamängd, och så startat upp.

Justerade inn lågvar, typ 2000 rpm, men när jag gasade magrade den gradvis ur.
Kjör med Volvo's originala styrtryck-regulator, skruvade ner styrtrycket via insexnyckel (borrat tilgång innuti regulatoren) til 2,2 bar.
Systemtrycket är 5,6 bar.
Nu magrar den ur på 0,2-0,4 bar turbotryck,- lambda sticker gradvis iväg över 13 och om jag inte legger av, smeller det till i avgassystemet.
Med laddtryckskompenseringen innkopplat, laddar jag mot 0,5 bar för det gjer sej.
(kan vara at skruven innuti styrtrycksregulatoren har bottnat (jag får inte styrtrycket längre ner) och at laddtryckskompenseringen därför inte fungerar. Membranet bottnar...)

Nästa steg är å koppla inn Merchedes-regulatoren, den har man gjömt undan och jag trodde inte den fungerade då styrtrycket var 1,4 bar och inget hände när motoren blev varm,- styrtrycket var stabilt lågt, men denna styrtrycksregulator är den enda jag har sett som har vakuum.del, antagliggen skal vakuumet i motoren på låg bleastning dra upp stytrycket , så motoren går magrare på låga varv....
Så frågan är, ska inte styrtrycket ändras på Merchedes -regulatoren vid uppvarmning?
- Ska inte sprutet fungera när det tas från ett fordon över till et annat (jag har strulat till det med å först forsöka plugga 4 utgånger, och därmed justerat mycket på CO-skruven)?

Har hört om folk, deriblandt Jerry Lundgren som har en bild av sitt motorutrymme tidigare i tråden) som har lyft över sprutet, kopplat utgångarna i parallell, monterat med Volvo turbon's regulator och fått det å lira på en gång. Dom har aldrig monterat ett enda manometer,- det bara fungerat rakt av..
Är min motor förr vass för Merchedes-kurvan.
B21ET-bottendel- original
Portat 405'a med 46/40 ventiler och mycket snygga kanaler (typ toppen räcker till 700hk..)
k-kam, dubbla fjädrar
Moddat 940-grenrör
Grupp A-turbo, med större kompressordel,- och 3 " avgas hela vägen.

Jag vet ju at jag har tändproblemer med å åka med den originala fördelaren, och ett moddat LH2,4 skulle änkelt gje bortåt 380-400hk på den här motoren, med bra bränsle-ekonomi och kjörbarhet, så nu är det sista chansen för k-jetronic'en...
Det enda positiva jag ser är mycket stabila lambda-värden, även om det magrar ur.

Sista frågan är: hur mycket borde jag eventuelt höjja systemtrycket?
Och borde jag verkligen testa Merchedes-regulatoren med tryck på rundt 1,4 bar (som det ser ut nu är styrtrycket på 2,2 bar för högt förr at vågen ska dras ner när turbon börjar ladda.

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
J.Lundin
Forumsberoende

Kolla flödet och på igen...!

Inlägg av J.Lundin »

Vad ger varje spridare i soppa per minut, det är det första man måste kontrollera. Finns det täcklock med ställskruvar under bredvid varje utgång på bränsledonet? Använd i så fall dessa och justera upp soppamängden till det flöde motorn kräver. För 300Hp krävs det ett totalt spridarflöde på 1,2 till 1,4L/min. Med dessa siffror kan du enkelt skala om till det flöde du behöver ha.

Styrtrycket som sådant reglerar bara var vågplattan hamnar i förhållande till det massflöde som motorn suger i sig. så detta tryck bör man försöka hålla så lågt det bara går eftersom det direkt påverka motorns fyllnadsgrad. Styrtrycket på en originalmotor är vanligtvis styrt via en bimetallfjäder styrd ventil vars uppgift är att hålla ner styrtrycket då motorn är kall, för att sedan då bimetallfjädern vämts upp stänga till och därmed öka på styrtrycket dvs. en enkel form av chokefunktion. Till denna funktion kan man sedan lägga in någon form av styrning via vakuum eller övertryck. Detta är annars bitar som man normalt ersätter med en enkel ställbar tryckregulator då man trimmar.. :D

CO skruven skall om allt är rätt injusterat bara gå att ha i ett läge, då den är rätt injusterad skall man inte kunna vrida skruven mer än ett 1/4 till max ett !/2 var åt endera hållet innan motorn börjar gå dåligt. Så denna skruv är inte att betrakta som någon form av ställbart munstycke typ det man hade på moppen en gång i tiden... :D
PerAage
Forumsberoende

Tryck

Inlägg av PerAage »

Hej Janne.
Jag mätte aldrig upp exact antal ml varje spridare gav,
men kjörde bränslepumpen och pressade ner plattan i botten til varje cola-flaska blev ca halv-full,
något som hända snabbt,- typisk dubbelt så snabbt som det originala sprutet med 4 utgånger..
Så... sprutet räcker långt ut från den soppa-mängden jag fikk ut.
Kan gissa på 500hk, men då skal vel plattan bottna,
något den antagligen aldrig gjør i verkeliga livet..?

Strulade en hel del med å justera flödet identiskt för varje spridare.
Då 8 utgånger är kopplat ihop till 4, blev det å justera inn 4 utgånger, med 4 pluggade, så koppla inn dom resterande 4 i parallell,
och justera på dessa.
Dom 4 spridarna gjer nu exact samma soppa-mängd,
och justerskruven är när bottnat på två av dom,
så jag har justerat ut det som går på varje spridare.

Problemet sekan vara för stor diameter på røret från sprutet til kompressorhuset på tubon,- borde inte ha något å säja,
- Annars kan det vara falskluft från den resirkulerande dumpen,
men jag pluggade denna utan at det blev nån skilnad.
Annars kjör jag med bottendelen från Porche 928, då menar jag bara luft-huset och inte konan. Kan det bli fel undertryck under plattan då? Ska ju inte ha något å säja om allting är tätt.

Annars är det bare förhållandet imellan systemtryck och styrtryck som är problemet. Detta sprutet har relatvit bratt kona,
något som ska gjöra så at plattan sugs relativt långt ner, och gjer rätt soppa-mängd.
På mej ser det ut til at plattan inte sugs snabbt nok ner när turbotrycket kommer, alltså måste styrtrycket sänkas.

Jerry Lundgren, som nävnt över har nog bare 170-200hk på standard motor, medan min motor kickar som fan på 4000 varv,
på 0,3-0,4 bar i ladd kjänns det ut som 200hk,-
så frågan är om jag redan är utanför det fönstret som sprutet klarar av å levera till på Mercedes-motorn, och at jag nu måste öka systemtryck, sänka styrtryck osv..

Vad är det maksimala systemtrycket detta sprut kan ha
(för membranet går åt h..)? Nu er det 5,6 bar, något jag tycker är lite lågt,- kunna tänka mej 6,5-7 bar, om det går..
Vet någon om styrtrycket på Mercedes 500 värkeligen ska vara så lågt som 1,4bar?

Annars vil jag ju ha bort laddtryckskompenserningen på styrtrycket,
då jag vet at membranet är et svagt punkt.
Man vil ju inte at membranet rycker på full-gas- för då är det mera grejor som tar kvelden :twisted:

Det bästa hadde varit om någon som har åkt MB500 sprut hadde kopplat manometrar inn och hatt exacta data,.... annars får jag bara testa mera,- är som Janne säjer,: inte så många skruvar å justera på.
Men vad borde jag öka systemtrycket til?
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
J.Lundin
Forumsberoende

K-Jet

Inlägg av J.Lundin »

Om vi börjar med volymen under själva våghuset så påverkar den bara hur snabb respons man får vid trotteltillslag, mindre volym ger bättre respons, det är som det brukar vara med andra ord. Så den biten kan vi glömma just nu. Att du har skiftat till en annan underdel tror jag inte spelar någon roll alls så länge det inte uppkommer läckage, då är det en helt annan sak.

Jodå, vågplattan brukar vanligtvis bottna på fullgas, det handlar ju egentligen bara om tillgänglig flödesarea mellan platta och kona för det massflöde som vill igenom samt den tryckdifferens som uppstår över vågplattan. Tryckdifferensen som uppstår styrs av vilket styrtryck man applicerar ovanpå kolven inne i bränsledonet. Är det så att plattan inte vill slå ut fullt så handlar det om alltför högt styrtryck, eller för klen motor (O hemska tanke) :D . Så tillgänglig flödesarea dvs. hur konan ser ut och lämpligt styrtryck går hand i hand. Det här är något man själv får prova ut.

Det maximala systemtrycket som spruten brukar klara av ligger runt 7-8Bar, det som då med tiden brukar gå sönder är de O-ringar som tätar mellan cylinderns spridarutgångar och själva huset. Dom skador man brukar se på metall membranen är intrycksmärken vid varje munstycke som vilar med dess yta. Blir dessa intryck tillräckligt djupa leder detta till läckage ur spridarna då bränslepumpen slås på vid start, läckaget ger ojämn tomgång som är svår att få till. Det här är också ett problem man kan få då man gnistar upp slitsarna vid modifiering. Man skall alltid lämna några tiondelar av original slitsen orörd på den delen av slitsöppningen som styr tomgången. Jag har sett allt för många sprut som blivit söndergnistade genom att man gnistat hela vägen på slitsarna, ibland har man också lyckats med konststycket att få olika längd på slitsarna, vilket givetvis påverka motorns gång negativt :doh: .

På de senare V8 spruten så brukar membranet inte vara av metall utan av väv armerad plast som är försedda med Al-oxid brickor som munstyckena vilar emot. På racingspruten, dom med bytbara konor så lär detta membran vara Kevlar förstärkt. Jag har själv inte hört att det varit några problem med dessa senare membran då systemtrycket höjts.
simon.s
Lite mer laddtryck

Inlägg av simon.s »

har läst denna tråd mkt nu, och det är riktigt kul att se att det finns folk som satsar på k-jetronic.

Har pm:a lite med J.lundin som vare te stor hjälp med att komma överfund med hur man ska gå vidare med bilen vad gäller bränsle.

Detta är receptet vi kommer testa i stora drag.

Förpump= volvo insprut i tanken. volvo 240 turbo huvudpump (pierburg), K-jetsprutet blir ett mercedes V8 sprut från en 500sl (81-83), ska testa att köra 8st 240 turbo spridare (slutnummer 020). Justerbart styrtryck, Systemtrycket antar jag ska schimsas upp på dessa med för att få lite högre tryck? Finns det brickor att köpa på ex mercedesverkstad eller passar dom från annat märke?

jag funderar på om pumpen räcker till även för framtida effektuttag ca300hk+, eller om någon av er har bra förslag på ev annan pump som ger bra flöde vid arbetstryck på ca 6-8 bar, vet ej vad pumpen flödar? ska kolla upp det.

Anledningen till att vi satsar på v8 sprutet är att det har högre kapacitet från början gentemot orginal 240 turbo:ns, samt att gnistningen av standardhuvudet kostar 5000kr i dagsläget, pengar som de känns bättre att testa ut det här receptet med.

Och det viktigaste! Alla som i princip idiotförklarar en när man envisas med att få fart på bilen med k-jet. Det är bevisat och det ska och kommer att gå 8)

Lämna gärna synpunkter och åsikter om ni känner för det, mottager alla tips och tankar.

//mvh Simon
Skriv svar