Hej Janne.
Jag mätte aldrig upp exact antal ml varje spridare gav,
men kjörde bränslepumpen och pressade ner plattan i botten til varje cola-flaska blev ca halv-full,
något som hända snabbt,- typisk dubbelt så snabbt som det originala sprutet med 4 utgånger..
Så... sprutet räcker långt ut från den soppa-mängden jag fikk ut.
Kan gissa på 500hk, men då skal vel plattan bottna,
något den antagligen aldrig gjør i verkeliga livet..?
Strulade en hel del med å justera flödet identiskt för varje spridare.
Då 8 utgånger är kopplat ihop till 4, blev det å justera inn 4 utgånger, med 4 pluggade, så koppla inn dom resterande 4 i parallell,
och justera på dessa.
Dom 4 spridarna gjer nu exact samma soppa-mängd,
och justerskruven är när bottnat på två av dom,
så jag har justerat ut det som går på varje spridare.
Problemet sekan vara för stor diameter på røret från sprutet til kompressorhuset på tubon,- borde inte ha något å säja,
- Annars kan det vara falskluft från den resirkulerande dumpen,
men jag pluggade denna utan at det blev nån skilnad.
Annars kjör jag med bottendelen från Porche 928, då menar jag bara luft-huset och inte konan. Kan det bli fel undertryck under plattan då? Ska ju inte ha något å säja om allting är tätt.
Annars är det bare förhållandet imellan systemtryck och styrtryck som är problemet. Detta sprutet har relatvit bratt kona,
något som ska gjöra så at plattan sugs relativt långt ner, och gjer rätt soppa-mängd.
På mej ser det ut til at plattan inte sugs snabbt nok ner när turbotrycket kommer, alltså måste styrtrycket sänkas.
Jerry Lundgren, som nävnt över har nog bare 170-200hk på standard motor, medan min motor kickar som fan på 4000 varv,
på 0,3-0,4 bar i ladd kjänns det ut som 200hk,-
så frågan är om jag redan är utanför det fönstret som sprutet klarar av å levera till på Mercedes-motorn, och at jag nu måste öka systemtryck, sänka styrtryck osv..
Vad är det maksimala systemtrycket detta sprut kan ha
(för membranet går åt h..)? Nu er det 5,6 bar, något jag tycker är lite lågt,- kunna tänka mej 6,5-7 bar, om det går..
Vet någon om styrtrycket på Mercedes 500 värkeligen ska vara så lågt som 1,4bar?
Annars vil jag ju ha bort laddtryckskompenserningen på styrtrycket,
då jag vet at membranet är et svagt punkt.
Man vil ju inte at membranet rycker på full-gas- för då är det mera grejor som tar kvelden
Det bästa hadde varit om någon som har åkt MB500 sprut hadde kopplat manometrar inn och hatt exacta data,.... annars får jag bara testa mera,- är som Janne säjer,: inte så många skruvar å justera på.
Men vad borde jag öka systemtrycket til?
MVH
Per-Åge Nygård