Sida 11 av 40

Postat: sön mar 14, 2010 7:37 pm
av r.ivars
Norbäck skrev:
r.ivars skrev:de är ju de, vill inte mixtra med lutet på motorn utan att sätta torrsump, bmw lär har grejat lutningen for a reason =) inte minst för trågets skull..
Hoppas de inte är några probelm med att luta upp motorn några grader, annars lär det ju bli general-ras på rätt många bmw byggen. :thumbdown:

De där med torrsump är alltid bara ett telefonsamtal bort, det vet du, eller jag kanske aldrig surrade om det på fyllan i våran lilla motor-fest?
Har nån pump liggandes. hehe.

Hur ballt bygge som helst!! Mantorp i början av april?
vettifan det gjorde du nog och jag dålde det nog för min hjärna :D tillräckligt med projekt iår för att hinna med torrsump, men egentligen.. ja man borde... men nah =) nästa år ! =)

vad är det för nåt i april? :P

Postat: sön mar 14, 2010 7:37 pm
av r.ivars
var förbi avesta en sväng, fyfan va bra det ser ut!!!

Bild

Bild

gillar ormen!

Bild

ärtan mäter kolvar och fixar, mäter man en halvtum ner blir det 9 hundringar = perfekt! Så det är bara slipa in ringarna, balansera vev mm och dunka ihop pjäsen!!!! så fint!

Bild

invägning
Bild

insug under construction

Bild

adapterplattan klar till svänghjul, ska stiftas och balanseras

Bild

tog med fronten till avesta... den lär masseras innan den passar så det hinns nog inte innan elmia, får tyvärr ligga lite efter på prioriteringslistan..

Bild

Postat: sön mar 14, 2010 7:59 pm
av robbz
ser überbra ut bäste ivars :thumbright:

2 frågor.....var ni tvugna att väga in stakar och kolvar? ligger inte dom tight redan från tillverkningen?

-varför bäställde du en språjlans ny vev?

som sagt, hoppas det löser sig med pipen nu bara....
-för du vet väl att äkta män åker med stora slutrör hängandes ut på sidan? :wink:

/mvh[/u]

Postat: sön mar 14, 2010 8:54 pm
av Norbäck
r.ivars skrev:
Norbäck skrev: Hoppas de inte är några probelm med att luta upp motorn några grader, annars lär det ju bli general-ras på rätt många bmw byggen. :thumbdown:

De där med torrsump är alltid bara ett telefonsamtal bort, det vet du, eller jag kanske aldrig surrade om det på fyllan i våran lilla motor-fest?
Har nån pump liggandes. hehe.

Hur ballt bygge som helst!! Mantorp i början av april?
vettifan det gjorde du nog och jag dålde det nog för min hjärna :D tillräckligt med projekt iår för att hinna med torrsump, men egentligen.. ja man borde... men nah =) nästa år ! =)

vad är det för nåt i april? :P
Misstänkte det, är nämligen en jävel på att svammla på fyllan :hihi:

Om du inte vet vad som händer i April så ska du inte veta det heller ;) Tänkte bara kolla om du visste. :wink:

Har en fråga jag med: Vad väger det där svänghjulet? Och vad väger det ihop med kopplingen?

Riktigt ballt blir det! Ska bli intressant att se insuget när det är klart :P De ser ju inte ut att bli en limpa iaf :thumbright:

Postat: sön mar 14, 2010 8:59 pm
av r.ivars
robbz skrev:ser überbra ut bäste ivars :thumbright:

2 frågor.....var ni tvugna att väga in stakar och kolvar? ligger inte dom tight redan från tillverkningen?

-varför bäställde du en språjlans ny vev?

som sagt, hoppas det löser sig med pipen nu bara....
-för du vet väl att äkta män åker med stora slutrör hängandes ut på sidan? :wink:
HAHA =) så sant, ligger jävligt tight redna ifrån tillverkningen :)

språjlans vev är för att 330 vevar inte växer på träd.. och bäckis motiverar med "tänk dit själv, lägg till 3-4 tusen och få en sprillans som ingen svettig jävel suttit och nött 20k mil med redan. =)
tror jag gick typ 2k back mot att hittat en beggad och köpt lager där.. lager ingick ju med nya veven :) så den investeringen kändes väl i stridens och stressens hetta :)

haha japp slutröret lär ordna sig ;) annars får vi kompensera med en till krogrunda i uppsala mannen ;) svänga slutrören på dancefloor!

Postat: sön mar 14, 2010 10:57 pm
av robbz
HAHAHA!!!! :hihi: lätt......men i sommar ska jag försöka ta mig till västerås för en guidad krogrunda!!!

då förstår jag dig helt klart ang veven! var inte med på att du skulle öka på volymen....folk verkar tro att dessa vevar är värda sin vikt i guld trots mängder av hårt piskande runt jordklotet.

/mvh

Postat: ons mar 17, 2010 12:04 am
av r.ivars
Det är bergochdalbana... Har supergoda firmor som ställer upp och lägger ner mycket tid på mig.. Stort tack till PPF än en gång för all research support och pushning!
Och tack Engson motor som ställde upp att balansera mitt vevparti igår kväll, + mätning av alla lagerspel idag! Även tack till jospeed som har slipat ringar till ännu en av mina racemotorer! =)

Har yrat runt lite bland lagerspel, stakspelet är jag nöjd med, blir 7 hundra delar omodifierat, vevtapparna har lägsta diametern enligt "lista".
Har även lägst på ramtapparna, men där är jag inte pleased med lagerspelet... Dock har så många andra bmw åkare kört med sånt litet spel förut.. Vill inte ens nämna vad spelet blir där.. Men jag kommer åka det! 8) Blir dock ingen 20/50 raggarolja, utan kommer fortsätta köra på min 10/60 olja!

Väl sent på dagen åkte jag och ställde in alla grejer i garaget! Men det blev en trip till enköping för att möta en bmw broder som också åker 3 liter (fast i m20 = hårdrock), dock av den hemliga typen som knåpar utan internet =) Iallafall så lämpade han över kolvkonan som är ppf's, tack för uppmötandet, grymt uppskattat :)

Tillbaks till garaget, blev ett 2.5h pass, men m50in är man så van med så allt flyter på så fint.

armin preppade min oljepump igår btw, svinfint :)

Bild

veven under mätning och spekulation hos stefan på engson.

Bild

visst lär oljepumpen monteras ihop såhär?

Bild

packboxbyte,

Bild

HIGHTECH bmworginal axiallager, sjukt rambo!

Bild

vev ipajsad, utan stödgördel då jag lär limma den och tråg samtidigt, så preppar det andra innan

Bild

racing kedjor så man slipper ev. brott.

Bild

Bild

klart för idag.

Bild

Bild

klämde dit de inslipade ringarna, + supportringen som var en nyhet man behövde när kolvbulten sitter så högt upp..

Bild

Bild

imorn hämtar jag nog kärran hos ppf!!!!! :twisted:

Postat: ons mar 17, 2010 12:30 pm
av nicerpm
ja här gnos det minnsan.. härligt jobbat

Postat: ons mar 17, 2010 9:34 pm
av cossie_demon
Ser riktigt lovande ut. :thumbright: racing kedja? är det kätting då eller? :hihi:

Postat: ons mar 17, 2010 10:37 pm
av r.ivars
varning för modemdödare... :)

resan till avesta var hela vägen från BRAKSUCCE och ryck i baguetten till våldtäckt och massmord!

PPF's arbete är helt galet bra! Deras fil med ivars kommande faktura är även den en riktig dräpare trots superfin sponsring.. Men allt är TOP NOTCH och som man bara kunnat drömma om, sjukt spännande att se hur allt nytt ska lira! Tur att det har varit en billig sommar säger jag bara! :)

Nu är bilen hemma, bilderna får tala, vart sent och utan käk så jag börjar skruva först imorn!

Bild

Bild

Bild

skapligt med 4" tryckrör :)

Bild

Bild

Bild

det är här det händer

Bild

Bild

Bild

Bild

lite fel ordning, röret som sticker ut är bytt till en AN12a

Bild

Bild

TRUCKEN!!!!!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

vinaren jäst och fin inväntar en ev misslyckat uppstart

Bild

Bild

??

Bild

Bild

SVARTA FIN-SERIEN!

Bild

stöldgods, mälarbocken vet hur dom ska tass!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

lär tacka jansson & VÄRLDENS BÄSTA BROR som alltid ställer upp + tar värst bilder!!!

Postat: ons mar 17, 2010 10:56 pm
av Norbäck
Ser kanon ut! :thumbright: :thumbright:

Love vatten-IC!

Postat: tor mar 18, 2010 5:11 pm
av Hammarström
Du är en flitig rackare du.
Detta kommer att bli super, Det är bara o jobba vidare så ses vi på banorna i sommar.

Postat: tor mar 18, 2010 11:30 pm
av ///Peter
Piffigt BW agg! 80mm? Men varför prånglade inte bäckis/ärtan på dig racecover till kompressordelen, flödar ju en del bättre vid höga ladd som du ju kommer köra på?

Postat: tor mar 18, 2010 11:40 pm
av r.ivars
hammarström: det gör vi garanterat :D

peter: vet inte riktigt vad det är du pratar om, hur mycket menar du med mycket ladd?


dagens update:

Massa polers dök upp i garaget idag, några tog sig brottarvantarna! :D

2 bilder från mästaren först

Bild

Bild

Bild

jocke på www.hwkracing.se tog på sig fantomedräkten och sådde en svart golf-green bakvagnsinbygget!

Bild

Bild

jag monterade ihop motorn, men fastande på oljepumpen... den kändes inte som den borde ihopmonterad..

Bild

Bild

Bild

Bild

tryckröret låg i polarens intresse

Bild

Bild

sågott som ny wasserpump

Bild

Bild

emme hade av en händelse med en makita sticksåg.. så han och brorsan satte fart med stora aluarket!

Bild

Bild

Bild

Bild

%/("¤&#"(¤/&(#"%/(#/"¤(/¤#"!!!!!!!!!!!!!!!!/(#%"(/#¤()#"/¤)"(!!!!!!!!!!

Bild

kunde vart såhär klart redan...

Bild

Bild

imorn krigar jag vidare, för fredagar är långa :twisted:

Postat: fre mar 19, 2010 12:00 am
av ///Peter
r.ivars skrev: peter: vet inte riktigt vad det är du pratar om, hur mycket menar du med mycket ladd?
över 2bar i alla fall
Väldigt snyggt för övrigt!