Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

Lite sjuka regler ang fueltankar,godkända innom racing duger inte åt SBP :thumbdown: ,men svetsa en egen går utmärkt :doh: (beroende hur den ser ut)ang batteriet så kan du ställa det mellan stolarna om du vill, vad dom vill se är att det är fastsatt ordentligt(om du voltar,ja du förstår) och är det i cupen så ska det vara avluftat.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Haha ok :P då får jag väl svetsa en egen/ få en svetsad åt mig! och det går då igenom reggbess sen? den ska ju som alla fuelcells vanligtvis gör sitta i bagaget, lite nersänkt.

Tack för snabbt svar ;) nu vet jag hur jag ska bygga! :D Update ikväll.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Kolla upp ifall du behöver typ kolkanister också på reg besiktningen. Massa såna småsaker man inte tänker på men jag har själv ingen aning, Sitter det original på bilen som motorn kommer ifrån så behövs det säkerligen i din bil med.
Chevelle SS -65
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Stener skrev:Kolla upp ifall du behöver typ kolkanister också på reg besiktningen. Massa såna småsaker man inte tänker på men jag har själv ingen aning, Sitter det original på bilen som motorn kommer ifrån så behövs det säkerligen i din bil med.
ok! Jo ska nog slå en pling till bilbekämpningen så vet man säkert.
Ingen aning om det sitter på en bmw 325 -91 men.. men det är väl ändå bara en burk som titter på ventilationen till tanken? :)
Robin A
The 242 is no more..
Alex0512
För mycket laddtryck

Inlägg av Alex0512 »

Har för mig att du måste tanka utanför bilen, du får alltså inte ha tanken i bagaget utan att ha ett rör ut med tanklock. Är inte säker men har för mig det är så.. :)

//alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Edvard
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Edvard »

Har du tanken avskilt (i ditt fall borde du ha kvar brandväggen) från kupén ska SPB skita blanka *** i den eftersom årsmodellen är äldre än -84 eller om det var -82. Kollade upp detta innan jag monterade det i min ascona. Annars får du la punkta igen bagaget innan bes....
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Alex0512 aha, ok! det hade jag nog tänkt göra iaf för att det ska vara smidigt :) men bra info!

Edvard Ok, gött! Jag ska ersätta det som är bakom ryggstödet original (som det är massa hål i) till tät vägg i plåt.

Update på G!
Robin A
The 242 is no more..
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

UPDATE

Tänkte ta ner tanken så jag kommer åt lite bättre vid rambenen.. Den ska ju nog ersättas med fuelcell sen.
Kände även att det luktade lite sås när jag höll huvet över armaturen :roll: spännande att kapa o svetsa runt det som jag gjort då..

Tömma den först.. Va ca 15l i tanken... 15l bensin och ca 50l(?) luft i en behållare, säkert ett bra förhållande för en bra explosion [thum]
Bild

Tank nere.... kul att se en skitig tank? :)
Bild

Där bodde den
Bild

Det var detta jag ville komma åt lite bättre, ska byta lite här. Golv och rambalkar bakåt sen kommer få en liten makeover ;) En vidareutvecklad version av "Manne-style" [thum] Har tagit mkt inspiration till baken från mannes 142a och jag hoppas att du bara känner dig hedrad av det :wink:
Bild

äckel... ska bli ändring på det!
Bild

Men innan jag kapar mer i ramen och baljan så ska jag bygga lite på hjulhuset för att bilfan ska sitta ihop på några ställen iaf :roll:
Bild

Så bagaget kommer byggas för att ha en fuelcell i och batterilåda. jag har i huvudet hur detta ska byggas nu och det gör att jobbet kommer gå mkt fortare, minst halva tiden när man grejar ibland kan ju gå åt till att fundera ut hur man ska få till det bra!
Robin A
The 242 is no more..
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck

Inlägg av Falo »

Stener skrev:Kolla upp ifall du behöver typ kolkanister också på reg besiktningen. Massa såna småsaker man inte tänker på men jag har själv ingen aning, Sitter det original på bilen som motorn kommer ifrån så behövs det säkerligen i din bil med.
Nja när det är årsmod. 75 så är det lite enklare då behövs inte allt kringkrafs som katalysator och kolkanister, CO 3,5, 220HK och 275NM det är allt man måste ha med i beräkningarna då.
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Jag är impad av din motivation, jag hade inte gett mig på ett sådant rostoffer ens om jag fått 50 lök :)

Jag hade nog letat upp ett mindre rostigt ex och flyttat över chassinumret, lättare att byta ett par plåtar istället för 200 :wink:
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

Ja hördu!!! jävla va du jobbar på!!!

Större hjulhus är alltid bra :)
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Falo Ok, nice :)

JohanK Haha :D jojo, men det är ju fusk ;) de finns ju knappt rostfria och nu vet jag att allt blir bra iaf :) Hade dock aldrig köpt denna om jag vetat (om jag hade kollat ordentligt :doh: ) att den var så dålig..

P Mäki mja, nu händer det iaf lite på sommaren! Ja det är aldrig fel ;)

UPDATE

Hjulhus. Blir lite bredare än original =)
Bild

Här saknas det numer en liten bit.
Bild
Bild

Inte för att jag saknar den så mkt...
Bild

Här har vi en liten ny bit till rambenet. 2mm ofc.
Bild

Ny bit ditsatt, ska dit nytt på undersidan med.
Bild
Bild

Hjulhus helsvetsat och tillfixat. Vet inte om jag nämnde det i tråden förut men jag hittade svetsprimer sen :) hittade det ju ingenstans i "stor-stan" när jag var på alla möjiga ställen som borde ha, jula, swedol, mekonomen, en svetsaffär, färgaffär. Men så går jag förbi järnaffären här i byn och hittar det :roll: Den blev dyr men vafan.. 167:- för en sprayburk. Förcher (eller va de va) är märket. Zink-proffsprimer.
Hursomhelst, det är sprayat i den lilla dubbelplåteni nerkant av hjulhussidan där jag punktade ihop det.
Bild
Bild

Nu ska jag (förhoppningsvis) jobba i en vecka igen. Det beror på hur mkt de har att göra på verkstan. så det kommer inte hända lika mkt nu under veckan.
Robin A
The 242 is no more..
Alex0512
För mycket laddtryck

Inlägg av Alex0512 »

vilket tempo du har! :thumbright:
Snart kommer du ju börja med de roliga grejerna 8) Är spännande att följa :)

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Användarvisningsbild
24416vR
För mycket laddtryck

Inlägg av 24416vR »

Jävla fint arbete du gör med plåten! 75:erna är ett jävla mög med rost sen är det ju så kul när folk gör fina lagningar! ;)
Tacka vet jag fogskums skärmkanterna på min 244 riktigt fränt ju! :D Bästa var att säljaren sa det att han börjat och börja göra i ordning bilen och det såg man verkligen...

Kör på hårt!
Dennis Traneskog
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck

Inlägg av MrHedlund »

Jäsiken vad det jobbas. Kommer bli sketa grymt senare med m50. Lycka till :thumbright:
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
Skriv svar