
Bmw 535 Turbo !TILL SALU 40.000:-!
Påbörjade kopplingsbytet igår. Blev dock tvärstopp när jag skulle ha upp nya svänghjulet och konstaterar att det då behövs kortare bultar till det tunnare svänghjulet
Så får åka till swedol eller nått imorn och införskaffa 12.9 bultar i 30 och 35 längder och se vad som passar bäst.

Så här blev min lösning för att justera kopplingsarmens läge. Sitter en m8 låstbult på andra sidan.

Och så är den nya returpackning äntligen på plats!



Så här blev min lösning för att justera kopplingsarmens läge. Sitter en m8 låstbult på andra sidan.

Och så är den nya returpackning äntligen på plats!

Har strulat som fan nu men verkar ha löst sig nu iaf.
Har farit runt som en dåre efter bultar men omöjligt att hitta fingängad m12 verkar det som, men det var till sist inte svårare än att åka till bmw
Dock så blev det 28mm långa bult, så jag hoppas dom inte är för korta nu bara. Men är dom som sitter original på e28 med plana svänghjulet
Har farit runt som en dåre efter bultar men omöjligt att hitta fingängad m12 verkar det som, men det var till sist inte svårare än att åka till bmw

Dock så blev det 28mm långa bult, så jag hoppas dom inte är för korta nu bara. Men är dom som sitter original på e28 med plana svänghjulet

Var ut och åkte igår med nya koppligne, verkar fungera perfekt, men, när jag trycker fullt på 5an (utan ladd) så rasslar det som fan i lådan(?). Finns även tendenser till att den gör det på 4an med. Låter inte någe annorlunda på 1-3 mot innan kopplingsbytet. Är detta något som uppstår på alla lådor då man byter mot ett stumt svänghjul och lamell+ hårdare tryckplatta?
Var ute idag och körde lite. Såg nu när jag kom hem och kolla loggarna lite mera noggrant att TP bara låg mellan 11-64%..
Måste jag kalibrera om tps:en eller vad betyder det? Här är en logg, går snålt (afr nästan på 13 vid 0.9 bar vid vissa tillfällen
) ska ändras till nästa gång. Svårt när man både ska köra och mappa dock.
Sedan så händer nått, om det är en störning eller för tidig tändning vet jag inte, dock så ligger ju förtändningen på 10grader hela registret upp på 1bar så kanske kan öka den något och se vad som händer..

Måste jag kalibrera om tps:en eller vad betyder det? Här är en logg, går snålt (afr nästan på 13 vid 0.9 bar vid vissa tillfällen

Sedan så händer nått, om det är en störning eller för tidig tändning vet jag inte, dock så ligger ju förtändningen på 10grader hela registret upp på 1bar så kanske kan öka den något och se vad som händer..

Efter att du kalibrerat tps:en måste du starta om megatune för att det ska visa rätt.
TPS-värdet kvittar om den bara går upp till 64% för din del Rickard, det enda du använder den till är för acc-uppfettning, floodclear osv och då används råsignalen iaf.
Jag brydde mig nog aldrig om att kalibrera den när vi startade din bil utan kollade bara att den gick åt rätt håll och funkade som den skulle, det räcker men det ser ju lite trist ut i loggarna kanske.
TPS-värdet kvittar om den bara går upp till 64% för din del Rickard, det enda du använder den till är för acc-uppfettning, floodclear osv och då används råsignalen iaf.
Jag brydde mig nog aldrig om att kalibrera den när vi startade din bil utan kollade bara att den gick åt rätt håll och funkade som den skulle, det räcker men det ser ju lite trist ut i loggarna kanske.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91

072-316 26 91

min låda rassla som satan med den kopplingen på alla växlar... värkar vara så på domRickardP skrev:Var ut och åkte igår med nya koppligne, verkar fungera perfekt, men, när jag trycker fullt på 5an (utan ladd) så rasslar det som fan i lådan(?). Finns även tendenser till att den gör det på 4an med. Låter inte någe annorlunda på 1-3 mot innan kopplingsbytet. Är detta något som uppstår på alla lådor då man byter mot ett stumt svänghjul och lamell+ hårdare tryckplatta?
sen låter det ju mycket mer för att det inte är nån inredning i bilen
Tänkte uppdatera rikards tråd lite efter gårdagens körning i lindesberg. eller ja, det lilla det blev pga allt jävla regn!

Min å rikards farsor i bild, efter avlastning i linde.

Dags för första repan för licens tagare.

hade du rutan ner vevad?, ni ser ju att man inte hade vädret med sig!.. noll grepp...



Min å rikards farsor i bild, efter avlastning i linde.

Dags för första repan för licens tagare.

hade du rutan ner vevad?, ni ser ju att man inte hade vädret med sig!.. noll grepp...
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.